Google
 

2007-10-30

Inte ungdomsvåld - utan högerextremt våld

Det handlar inte om ungdomsvåld. Det handlar om högerextremister som har ihjäl andra människor inklusive andra ungdomar. I många av de uppmärksammade våldsdåden under senare tid har extrema åsikter på högerkanten spelat en viss roll. Men de flesta misshandelsfall i Sverige begås fortfarande av missbrukare mot andra missbrukare.

Därför är SVD:s ledare i frågan och det den säger i stort sett meningslöst. Det som står är väl okej, men identifierarr man inte problemen korrekt, så kan man inte lösa dem. De flesta vägrar inse att det är det hårda klimatet i samhället, som skapar utanförskap och desperation som i sin tur skapar underlag för högerextremism, som är den egentliga orsaken till våldet. Förändrar man inte politiken i grunden kan man inte göra något åt problemet.

Jag förnekar inte att föräldrar har ett ansvar för att uppfostra sina barn. Och gör man det med kärlek, värme och solidaritet. Så kan man nog undvika många problem när barnen blir vuxna. När föräldra inte klarar av sitt uppdrag är det ocvkså min åsikt att samhälelt bär ett ansvar. Vi alla bär allstås ansvar för alla barn och ungdomar. Det är vårt kollektiva ansvar att uppfostra barnen till medkännande och kärleksfulla människor.

Allt trams om hårdare tag etc är jag däremot emot. Det är inte kärleksfullt, det vittnar inte om omtanke. Det sänder fel signaler. För gränsdragning behövs inte hårdare tag. Sånt fungerar bätrre med kärleksfulla förklaringar om varför.

Läs också: Vuxnas ansvar, Nyliberalismen - inte polisen, Människovärdet

Borgarmedia: SVD1, SVD2, DN1, DN2
Andra bloggar om: , , , , , ,

Etiketter: ,

4 kommentarer:

Jocke sa...

Där tar du fel, gubbe lille. Det handlar varken om ungdomsvåld eller högerextremism utan om islamism.

30/10/07 13:19  
Anders_S sa...

Ja, de helsvenska grabbarna i Rödeby var säkert islamister. Eller nazisterna som slog ihjäl en handikappad man? Eller de överklasskillar som misshandlade en annan kille till döds på Kungsholmen. Säkerligen islamister? Speciellt killen från den judiska familjen. Eller?

30/10/07 13:57  
Jimmy S. Windeskog sa...

Nej, men som jag tidigare påpekat i denna blogg och du inte kommenterat så har jag har hört att den mobbade killen var sympatisör till SD, inte gärningsmännen som du har påstått.

Kanske var hans demokratiska åsikter till att han blev mobbad och till att gänget åkte dit mitt i natten?

Och vad är det förstens som säger att överklasskillarna på Kungsholem inte hade vänsteråsikter. Vänstern gör mer än att försöka stoppa lagliga möten och försök till kidnappning och mordbrand på barnrestauranger vet du väl?

2/11/07 14:33  
Anders_S sa...

Windeskog vet att snubbarna på Kungsholmen var överklass och knappast har med vänstern att göra. Däremot är det belagt att de har med fotbollshuliganer att göra. Vilket kan innebära högerextrema kontakter.

Jag har aldrig påstått att killarna som överföll och mobbade i Rödeby var högerextremister.

Det jag hela tiden säger är att det i samhällen där högerextrema åsikter frodas ligegr våldet närmare än i samhället för övrigt.

4/11/07 20:04  

Skicka en kommentar

Länkar till det här inlägget:

Skapa en länk

<< Hem