Google
 

2007-11-05

USA stöder militärkupp

Att USA symboliskt väljer att avbryta samtal med Pakistan och dessutom kritiserar Musharrafs kupp förändrar inte det faktum att det stora "demokratiska" landet forstätter att ge stöd till militärdiktaturen Pakistan.

När USA pratar om demokrati handlar det egentligen inte om demokrati, det handlar bara om vilket sätt som är bäst för USA att stödja sina intressen i det aktuella området. Är det bästa sättet att gynna USA:s intressen att stödja en militärdiktatur så gör man det. Är det bästa att ge stöd till formellt demokratiska regimer gör man det. Är det bästa att ockupera ett annat land gör man det. USa agerar enbart i landets egna intresse. Aldrig för principerna eller hela mänsklighetens bästa. När de pratar om principer är det bara skitsnack.

Så när man muntligt och ytligt kritiserar Pakistans kuppmakare Musharraf fortsätter man att ge stöd till regimen, formellt för att Al-Qaida och terrorism ska bekämpas. USA fortsätter att leverera vapen och pengar (2 miljarder dollar varje år) till diktaturen.

Läs mer om Pakistan: Internationalen, Tariq Ali i Int. Viewpoint, Farooq Tariq i Int. Viewpoint

Borgarmedia: DN1, DN2, DN3, SVD1, SVD2, SVD3
Andra bloggar om: , , , , , , , ,

Etiketter: ,

2007-10-31

Krigshoten i Mellanöstern

Ja, egentligen handlar dte ju om att ett krig som redan existerar kan komm att utvidgas. Något som i och för sig också händer med jämna mellanrum. Kriget eller krigen som existerar är inbördeskriget i Irak och Israels förtryck av palestinierna (eller ska man säga inbördeskriget i Palestina).

Det är dessa två krig som ibland utvidgar sig. Israel och/eller USA anfaller ibland Libanon och ibland Syrien.

Men nu är det fler länder som kan bli inblnadade. Dels så ökar USA.s hot mot Iran. Riskerna för att USA ska invadera och anfalla ytterligare ett land i Mellanöstern känns ibland helt överhängande, ibland mindre aktuellt. Men de finns där hela tiden.

Det andra hotet om utvidgning är att Turkiet, som är USA:s näst viktigaste allierade i område, ska anfalla kurderna i norra Irak, i sin jakt efter PKK-gerillans soldater. Turkiets eventuella insatst kan emellertid skapa ännu större problem för landet. Kolla bara in denna grafik i tidningen Le Monde.

Borgarmedia: DN1, DN2, DN3, DN4, DN5, SVD1, SVD2
Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

Etiketter: , , , , ,

2007-10-23

USA överger kurderna

Genom att lova kurderna i Irak viss självständighet kunde USA locka dem till att ge stöd till USA:s invasion och ockupation av Irak. Nu när en viktigare allierad till USA är missnöjd med detta arrangemang kommer förmodligen USA att sälja ut kurdiska intressen till förmån för Turkiets intressen. Och kurderna har ånyo utnyttjats av andra krafter. Blivit en bricka i spelet utan att vinna något på det. Utnyttjade och fortsatt förtryckta.

Det är också så att kurdernas intressen inte gynnas av oövertänkta attacker mot turkiska intressen. Förmodligen vore det bättre för kurdernas möjligheter att kurdiska grupper helt avstod från våld. Jag tror att det skulle föra deras kamp längre. Att de skulle nå längre med sin kamp för fler rättigheter. För sitt språk etc.

Samtidigt som USA ökar sitt stöd till Turkiet ökar de också sina insatser i Irak. Det hela bådar inte gott för kurderna.

Borgarmedia: SVD, DN, DN2
Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

Etiketter: ,

2007-10-21

Turkiet går in i Irak?

Det verkar nu som om det är endast en kort tid innan Turkiet kommer att attackera de kurdiska områdena i norra Irak. En sak som turkarna förmodligen kommer att använda som ursäkt är den påstådda rebellattack som ägt rum. Det kan naturligtvis vara en äkta attack från några kurdiska rebeller, men det är vanligt att länder som har tvivelaktig demokratisk status, som Turkiet, använder sig av iscensatta händelser för att få möjlighet att angripa militärt. Exempelvis är detta något som USA:s militära rådgivare lär ut till de militära styrkor de tränar. Turkiets militär är delvis tränad av USA.

Turkiet beskjuter också regelbundet gränstrakterna med artilleri. Något som också kan vara ett tecken på en stundande invasion. En mycket olycklig utveckling i så fall.

Borgarmedia: DN, SVD1, SVD2
Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

Etiketter: , , ,

2007-10-19

Pålitliga amerikanska säkerhetstjänster?

Det har visat sig att de som dömts för bombningen av ett PanAm-plan i Lockerbie med all sannolikhet är oskyldiga. De är dömda för att CIA pekat ut dem och betalat vittnen för att peka ut dem. Utpekandet av de libyska agenterna ledde också till amerikanska flygbombningar av Libyen med dödade som ett resultat.

Nu säger man att Libyen och den libyska säkerhetstjänsten är oskyldiga. Istället pekas palestinier, stödda av Syrien ut som skyldiga. Frågan är om vi kan tro på detta? Förmodligen inte! Allt som kommer från källor som kan var någon av de amerikanska säkerhetstjänsterna (det finns en massa såna) måste ifrågasättas. Frågan nu är kanske om huruvida USA förbereder bombningar av Syrien istället? Så att man så att säga till slut lyckas bomba rätt land? Förmodligen skulle dock det allra bästa för världen istället vara att USA själva jämnade Langley och valda delar av Washington DC längs med marken istället.

Och hur är det med amerikansk inblandning i bombdådet som riktats mot Benazir Bhutto? Militärregimen i Pakistan är ju nära allierad med USA. Ingen i världen kan gå säker från de tokiga amerikanska agenterna och spionerna.

Kanske är det också amerikanska underättelsekällor som fått Migrationsdomstolen att bestämma att det inte är nåt krig i Irak. Häromveckan sa ju samma underättelstjänster att man besegrat en fiende som förmodligen inte ens finns, i alla fall inte i Irak. Eftersom bägge påståendena är så uppenbart falska är det mer än troligt att de ursprungligen kommer från CIA, DIA eller nån annan av de amerikanska organisationerna för spioneri och åsiktsregistrering.

Men allt det här löser sig nog när vi får en krigshetsande president i EU. Som inte är folkvald och knappast skulle ha en chans att bli det.

Intressant?
Bloggat: hellman
Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , ,

Etiketter: , , , , , ,

2007-10-17

Gräddfil för Carl Bildt

Utrikesministern slipper åtal för uppenbara brott på sin blogg. Innebär detta att vi bloggare i princip kan tillåta vad som helst i kommentarer på våra bloggar? Eller hur menar åklagaren egentligen?

Och borde inte utrikesministern anses vara kunnig om svensk lagstiftning och att det därför faktiskt är ett uppsåtligt brott när Carl Bildt inte tar bort kommentarerna från bloggen. Trots påstötningar och uppmaningar att det är olagligt att det ligger kvar.

Åklagare Lindbergs beslut skapar i alla fall hos mig misstankar om att man gör skillnad på folk och folk. Skulle Jinge gått fri? Eller jag? Eller nån annan vanlig bloggare?

Carl Bildt agerar också väldigt underligt i andra affärer, nämligen vapenexporten till militärdiktaturen i Thailand. Men så är han ju också en f.d. vapenlobbyist för USA:s krig i Irak. en vapenlobbyist som nu kunnat gå in och se till att militärjuntan i Thailand kan få köpa valensystem, trots att amerikansk lagtiftning förbjuder det landet att sälja.

Är det i själva verket så att Bildt återigen agerar för USA:s intressen. Han ser till att USA:s allierade diktatur i Thailand får de vapen de vill ha, med USA:s goda minne (vilket ju krävs då JAS innehåler massvis med amerikansk krigsmateriel). Har vi i själva verket en utrikesminister, som förutom att han är en brottsling som slipper åtal, också är en lakej åt USA? I så fall är det allvarligt.

Som utrikesminister, adlig och från den svenska eliten står han kanske ovanför rätt och fel. Som överklass får han väl göra som han vill antagligen. I alla fall verkar det vara så i alliansregeringens Sverige. Ett Sverige i vilket det tycks finnas gräddfiler för de redan rika. Gräddfiler för överklassen. Då spelar det kanske ingen roll att han är en brottsling och en USA-lakej.

Sen är det ju också intressant att få vet att Jinge faktiskt är Sveriges absolut mest lästa politiska blogg. Mer läst än Carl Bildts. Det trodde jag inte. Men roligt är det.

Bloggat: Alliansfritt Sverige, Sven Elander, Lasses Blogg
Borgarmedia: DN1, DN2, SVD1, SVD2, Dagen, HD, EX, Aftonbladet, SvD, SR, HD, Sydsvenskan
Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

Etiketter: , ,

2007-09-26

Det där med hårdare tag

I USA ökar antalet mördade för andra året i följd. De flesta mördas med skjutvapen.

I Sverige har antalet mördade inte ökat sen 1970-talet.

I USA har man haft dödstraff, långa fängelsestraff, hårda tag, nolltolerans osv.

I Sverige har vi huvudsak haft korta straff, vi har inget dödsstraff, huvudsakligen mjuka metoder i kriminalvården osv.

Numera höjs hela tiden röster för att vi i Sverige ska inför hårda tag för att "minska brottsligheten".

Det finns flera fel med det sättet att resonera:

1. Brottsligheten ökar inte.
2. Våldsbrottligheten ökar inte
3. Antalet mördade ökar inte

I USA är det omvänt. Ökande brottslighet. Slutsatsen kan bara bli en. Sverige har haft ett bättre system, en bättre politik. Varför ska vi ändra den? Varför ska vi införa en misslyckad amerikansk modell?

Istället borde väl USA ta efter Sverige. Förbjuda skjutvapen utan licens. Införa mildare straff och mjukare kriminalvård. Ta bort dödsstraffet. Så kanske det kan bli bättre där också.

Bloggat: Jinge
Borgarmedia: SVD
Andra bloggar om: , , , , , , , ,

Etiketter: , ,

2007-09-19

Vem tjänar mest på splittring i Libanon?

Ja, inte är det Syrien. Det är snarare det land som har till vana att angripa Libanon som tjänar mest på splittringen i landet. De som har störst intresse av att Libanon fortsätter vara ett land i oordning är de som absolut inte vill att Hizbollah ska komma till makten. Ja det vill ju inte jag eller andra vänsterkrafter heller, men vi har ju inte så mycket att säga till om i frågan när de stora elefanterna börjar dansa.

Förra gången vi hade ett bombdåd mot en libanesisk politiker så ledde det till att Syrien tvingades ut ur landet. Den gången skylldes det på Syrien, vilket för mig är oförståeligt. Syrien var ju det land som förlorade mest på dödandet den gången.

Men tjänade på det hela gjorde Israel och USA. En förutsättning för att Israel skulle kunna invadera, för att försöka straffa Hizbollah, var ju att de syriska trupperna försvunnit från Libanon.

Denna gång kommer bombdådet precis när Israel bestämt att man ska svälta och törsta ut palestinierna i Gaza. Tillfällighet?

Det finns tre länders underättelsetjänster (egentligen fler, men de andra är nog inte så intressanta i sammanhanget) som skulle kunna klara av det bombdåd som utfördes i Beirrut. Nämligen Israel, USA och Syrien.

Jag vet vilket av de länderna som tjänar mest på oro och splittring i Libanon. Jag vet vilket land som nyligen bombade ett annat grannland (förutom att man ständigt bombar och terroriserar Palestina då).

Andra bloggar om: , , , , , , , ,

Etiketter: , , , ,

2007-09-10

USA ut ur Irak

Det är vad som behövs. Det är det som borde vara USA:s politik för Irak. Att lämna och låta irakierna hantera sina egna problem. Visserligen i huvudsak skapade av USA, men också av den inhemske, numera döde, diktatorn Saddam Hussein. På sikt är det bara ett slut på ockupationen som kan lösa problemen i Irak. Och delvis lösa problemen med terrorismen. Något som främst är ett problem för länderna och människorna i Mellanöstern och som definitivt behöver en lösning.

Början på en sån lösning kan vara att ockupationen av Irak upphör. Stödet till diktaturer som Saudi-Arabien kan därefter upphöra liksom stödet till apartheidstaten Israel. Samt slutligen tillbakadragande av alla utländska trupper från Afghanistan liksom ett slut på USA:s stöd till militärdiktaturen Pakistan. Först när västvärlden och USA gjort detta kan vi börja prata om en ny taktik och en ny politik.

Läs mer om Mellanöstern.
Borgarmedia: DN1, DN2, DN3, SVD
Andra bloggar om: , , , , , , , ,
Technorati: , , , ,

Etiketter: , , ,

2007-09-07

Bin Laden och den 11 september

Från välunderrättade källor, den vid amerikanska ambassaden i Bolivia anställde Kurt Olsson, har denna bloggs ägare nåtts av beskedet att Usama Bin Laden faktiskt är död. Det som egentligen ska inträffa den elfte är, om man lägger samman informationen i Jinges intressanta inlägg med sådant som Kurt Olsson avslöjade vid vårt informella samtal, att ett antal hälsningar från några av Bin Ladens alla syskon ska läsas upp av en amerikansk agent (Mikael Odenberg), utklädd till Bin Laden. (här ska vi utfärda en varning, för detta inlägg kommer här nedan att innehållla ett antal osmakliga, barnsliga, meningslösa, rätt dåliga,d elvis helt obegripliga och typiskt göteborgska ordskämt, den känslige uppmanas att sluta läsa här).

De av hans bröder som sänt hälsningar är Choko-Laden, Pina Co-Laden, Marme-Laden, Esplan-Aden (det där funkade ju inte riktigt, men länken är bra) och Rul-Laden.

Choko-Laden låter meddela att han är trött på att vara diktator i ett land som USA inte gillar och istället har han blivit lovad att ta över Haiti. Där måste ju USA regelbundet byta ut sina hantlangare så det inte blir några bestående demokratiska landvinningar.

Pina Co-Laden däremot säger han tänker leva lika länge som Noak i bibeln. Naturligtvis frågade Kurt Olsson (eller vem det nu var) om han nu tänker konvertera till judendomen eftersom Noak var jude. Alla vet ju att kommunismen är en judisk konspiration ändå, så det är väl lika bra att erkänna, jag är jude, svarade han då. Och sedan tänker vi öppna upp Cuba så att alla förföljda judar i Israel kan få flytta hit och sen ta det lugnt på playan. Sen avfolkar vi New York också. Det är ju ingen vettig människa som vill bo i ett land styrt av kristna fundamentalister.

Kurt Olsson hade också att förtälja svaret på den fråga stationsvakten ställde. Vad betyder Tolg? Det betyder inget mindre än Marme och som ni förstår är Bin Laden ovan nämnde brorsa ingen annan än Sten Tolgfors. Inte undra på att han blir försvarsminister med de meriterna. Självklart tar han också omedelbart itu med just flygplansproblem.

Vid närmare efterforskningar visar sig att den siste brodern som nämns av Kurt Olsson är ingen annan än härskaren i Kreml, Putin. Hans riktiga namn visar sig nämligen vara just Rul-Laden. Det är förvånansvärt vad den släkten har infiltrerat och tagit sig upp i toppen på många länder. Men hur den där yngste (svensken) lyckats bli som han blivit får väl skyllas på den socialistiska förskolan i Sverige.

PS. Kurt Olsson är inte identisk med han som figurerat i TV och radio. Eller är han det? DS.
PPS. Det jobbar faktiskt en amerikansk agent med namnet Kurt Olsson på ambassaden i Bolivia. DDS (eller hur man skriver)

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , ,

Etiketter: ,

Islam och Sverige

Muslimer som lever i Sverige har naturligtvis all rätt att kräva förändring av de svenska lagarna och dessutom demonstrera mot Nerikes Allehanda, Muhammedkarikatyrer och liknande. Muslimer i andra länder kan naturligtvis också känna sig kränkta och kan naturligtvis demonstrera mot Sverige om de vill.

Men de reaktionära regeringar som finns i många länder med muslimsk majoritetsbefolkning har faktiskt inget med svensk lagstiftning att göra. Lika lite som USA har det. USA har många gånger legat på för att ändra den svenska upphovsrättslagstiftningen. Nu är det muslimska länder som vill ändra den svenska yttrandefrihetslagstiftningen. Det finns ingen anledning att tillgodose USA eller de muslimska länderna i dessa frågor. Istället borde vi från Sverige ställa krav på att de istället ändrar sin lagstiftning mot ökad yttrandefrihet och mindre storföretagsmakt.

Men det är naturligtvis rätt av Fredrik Reinfeldt att träffa dem och upprepa vad han redan tidigare sagt i denna fråga. Det är genom attt träffas och tala med varandra man kan undvika upptrappning av en konflikt kring en ganska meningslös teckning.

Borgarmedia: SVD, DN, Dagen, SVD2, DN2, DN3
Bloggat: Jag älskar Sverige, Peter Karlberg
Andra bloggar om: , , , , ,

Etiketter: , , ,

2007-09-06

Judar i USA överger Israel

En undersökning i USA visar att stödet för staten Israel bland landets judar minskar starkt. En majoritet av de under 35 år år anger att det inte vore en personlig katastrof om Israel upphörde att finnas till. Bland personer över 65 år gamla säger 77% av det vore en personlig katastrof.
- För vår föräldrageneration var den betydelsefulla frågan hur vi bryr oss om Israel. För "generation Y", de som fötts efter 1976, är frågan varför ska vi bry oss om Israel? kommenterar vice ordföranden i Bronfmanstiftelsen, Roger Bennett.
Det finns cirka 6 miljoner judar i USA. Överväldigande majoriteten av dem finns i New York som är en stad där huvuddelen av befolkningen är emot kriget i Irak. Fortfarande finns det delar av staden där judarna dominerar och sätter sin prägel på allt. De ortodoxa judarna i stadsdelen Williamsburg till exempel. Undersökarna säger att de inte frågat ortodoxa judar om deras inställning till Israel då stödet för den israeliska statsbildningen är så starkt i dessa kretsar. Det är dock en sanning med modifikation, då en av de största ortodoxa grupperna inte stöder Israel som en fysisk stat.

Frågan är när de europeiska politikerna ska följa USA:s unga judar och överge allt stöd till apartheidstaten Israel. Det är dag satt göra det. Och att upphöra med bojkotten av Hamas. Mona Sahlin kanske kan gå i spetsen. Hon har ju uttalat att det inte vore fel att träffa Hamas.

Borgarmedia: DN1, DN2
Andra bloggar om: , , , , , , ,

Etiketter: , , ,

2007-08-31

Självmordsbombare värre än karikatyrer?

Svaret på den frågan är oundvilkligen ja. Men Gunnar Hökmarks artikel i Expressen argumenterar dåligt för den självklarheten. Låt mig skriva om några partier av Hökmarks artikel lite och vi får en bättre förståelse för varför självmordbombning och terrorism ökar i Mellanöstern:
I Afghanistan mördas oskyldiga människor bara för att de kommer från ett annat land och en annan religion. I Irak rivs landet sönder och samman när olika länder med religionen som förevändning bombar och lemlästar kvinnor, barn och män utan något annat mål än att döda människor, som ett led i en religiös kamp. På Västbanken och i Gaza ser vi hur terror används som en metod att döda oskyldiga civila bara för att de är palestinier. I USA används religionen som ett motiv för att avrätta människor för att de är oppositionella eller brutit mot religiösa värderingar. I kristendomens namn.

Det största misstaget som vi i Europa skulle kunna göra vore att låta extremisterna ge ansikte åt den kristna världen och framstå som företrädare för kristna världen över.

För den kristna världen borde det inte finnas någon större karikatyr över kristen tro än att den legitimerar hämningslöst dödande av försvarslösa människor, handlande människor eller människor som umgås över en kopp kaffe. Kristendom är en av våra världsreligioner med en historia av både militär erövring och utvecklad civilisation bakom sig. Varför är kristna ledare världen över så tysta om den terror, de bombningar och avrättningar, det hat och den förintelseretorik som präglar extremisterna i den kristna världen. De borde framstå som en långt allvarligare karikatyr över en världsreligion än en konstnär i Jönköping eller Stockholm. Det som i religionens namn sker i Irak, Libanon, Iran och Afghanistan och genom självmordsbombningar och hot om att utplåna ett lands befolkning borde framstå som en långt värre hädelse än det som sker genom att det fria ordet används.
Vi kanske inte heller ska glömma att världens värsta "gerillarörelser" var/är kristna och verkat/verkar i en kristen miljö. Där de kidnappat, lemlästat och våldtagit. Där de använt barnsoldater. Jag tänker på Herrens Befrielsarmé i Uganda, på Taylors trupper i Liberia och på slaktarna i Sierra Leone.

Annars finns det faktiskt avsnitt i Hökmarks inlägg som är hyfsat bra. Det är när han i ett avsnitt gör västvärlden till medskyldiga till tragedin i Mellanöstern. Dock utan att dra de fulla konsekvenserna av detta. Att stödet till Israel måste upphöra. Att trupperna ska dras bort från Irak och Afghanistan. Både USA:s och alla andras inklusive Sveriges.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,
Technorati: , , ,, , ,
-----------------------------------------------------------------------------
Ulf Bjereld skriver bra om huruvida politiker ljuger, Annica Tiger, Sjölander och Ett hjärta rött skriver om sjukvården.

Etiketter: , , , , ,

2007-08-29

Bush går loss

Bush hotar världen och Iran. Ett hot om krig mot Iran är det samma som att hota med ett större krig. Inte nog med USA.s fiasko i Irak och Afghanistan, utan man vill nödvändigtvis skapa ytterligare ett fiasko i Iran och kasta ytterligare många miljoner människor ut i krig och våld. Esbati jämför det "iranska hotet" med hotet från Polen mot Tyskland innan andra världskriget, Jinge kallar Bush för galning och det är ju helt rätt. Motvallsbloggen och Fredrich Legnemark skriver också om det hela.

Andra bloggar om: ,, , , , , ,

Etiketter: , , , ,

2007-08-28

Iran lika skogstokigt som USA

USA lägger sig ofta i andra länders inre angelägenheter och vill bestämma en massa. Det kan handla om allt från att tillsammans med svenska säkerhetspolisen olagligt kidnappa och utvisa två egyptier till att beställa husrannsakningar hos "piratkopierare" av den svenska regeringen (javisst ja, regeringen förnekade visst det).

Irans regering verkar tänka likadant som USA:s regering och vill nu se till att svensk media inte publicerar Lars Vilks Muhammed-hund. Ärligt talat har Iran inte med det att göra. Lika lite som Israels ambassadör hade rätt att lägga sig i och försöka förstöra en konstutställning, har Iran rätt att försöka stoppa svenska tidningar att publicera det som de vill publicera.

Man kan tycka att Vilks går över gränsen, man kan tycka att det är upprörande att driva med Muhammed, eller för den delen Gud, Jesus, den svenske kungen eller nån i Bonnier-klanen. Men det är inet Irans bekymmer, inte USA:s bekymmer, inte Israels bekymmer. Men det är väl inte alltid fel för att det är upprörande. Allt blir väl inte fel bara för att någon blir sårad. Herre gud, jag blir sårad ofta.

Det yttras de mest upprörande och vidriga saker om socialister. Jag blir jämförd med Stalin, vilket naturligtvis är hemskt förnedrande och upprörande då jag tillhör en organisation som var moptståndare till Stalin. Vars medlemmar mördades på löpande band av Stalin. Fast han kallade oss för fascister. Det är inte lätt. man kan inte stämam skiten ur alla dårara i världen. Inte Vilks, inte extremliberaler, inte fascister. Man får ta det med ro.

Det är väl så att fundamentalistiska länder har en tendens att agera skogstokigt. Det gäller såväl Israel och Iran som USA. Småsaker får ibland väldigt stora proportioner. Det kanske iofs också gäller svensk medias rapportering.

Borgarmedia: DN1, DN2, DN3, SVD1, SVD2, SVD3, Dagen, SVT, EX, AB
Bloggat: John Johansson, Jag älskar Sverige
Andra bloggar om: , , , , , , , ,

Etiketter: , , ,

2007-08-27

Ny Kuba-politik?

Borgerlig media som SVD och DN låter idag meddela att Barrack Obama tänker förändra USA:s politik gentemot Cuba om han blir vald till president. Men hur mycket förändring innebär det egentligen? Kommer man att erkänna Cubas rätt att själva bestämma över sin framtid? Kommer man att låta Cuba:s politik bestämmas av dess egna invånare?

Nej, det är inte frågan om det. Det handlar bara om ett byte på ytan. En politik som syftar till samma sak som Bush nuvarande Cuba-policy, men med lite annorlunda framtoning. Obamas politik kommer även den att syfta till att USA ska bestämma Cubas framtid. Det handlar alltså bara om en kosmetisk förändring. Något som även det är för mycket för de reaktionära exilkubanska kretsarna i Miami. En krets av människor som fortfarande lever i det förgångna. Kvar i en tid när rika och korrupta kunde bestämma på Cuba.

Andra bloggar om: , , , ,
Technorati: , , , ,

Etiketter: ,

2007-08-22

Veckans vänsterartiklar Palestina/Israel, v34

Denna vecka är jag ute lite tidigt och desutom tänker jag ha ett tema. Israel och Palestina. Därför spelar det inte heller så stor roll att jag är ute tidigt.

Döda Havet dör, Martin Halldin (ETC, aug 2007)
Väst bär ansvar för Gazas fall, Shora Esmailian (Arbetaren juli 2007)
Hamas seger i Gaza är ett slag mot USA:s politik, Kim Bullimore (Internationalen, juli 2007)
Antisemitism och arabförakt, Håkan Blomqvist (Internationalen, juli 2007)
Hur araberna drevs ut ur Palestina, Jon Rothschild (Fjärde Internationalen 1973, idag Röda Rummet)
Mellanöstern i lågor, Andrew Kennedy intervjuar Gilbert Achcar (Internationalen aug 2006)
Israeliska legoknektar i Colombia, Dick Emanuelsson (Flamman aug 2007)

Bloggat om Palestina: Jinge1, Jinge2, Esbati, Jinge3,
I media: SVD1, DN1, SVD2
Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

Etiketter: , , , , , ,

2007-08-16

En realistisk fred kan bara uppnås med styrka?

Svenska Dagbladet slår ett slag för en republikansk presidentkandidat. Inte för att jag riktigt förstår vad SVD har för intresse i det. Men det kanske är så att de svenska borgarna vill ha en högerinriktad aggressiv amerikansk president.

Den kandidat man tror kan bli näste republikanske president är Rudy Giuliani, som först blev känd när han var borgmästare i New York.

I ledaren står en del häpnadväckande saker såsom "Amerika är en nation som avskyr krig och älskar fred." och "Terroristernas krig mot USA uppmuntrades av de orealistiska och inkonsekventa handlingar vi vidtog vid terrorattacker förr. En realistisk fred kan bara uppnås med styrka."

Amerika en nation? Sen när då? Menas USA? Sen när älskar då USA fred?
Och uppnås fred med styrka? Sån styrka USA uppvisat i Irak? Fred?

Jag utgår från att SVD stöder Guilianis åsikter då de återges utan minsta kommentar eller kritik. Något som jag finner ganska häpnadväckande. För Guiliani vill föra exakt samma politik som Bush. En politik som leder till sånt här.

Borgarmedia: SVD1, SVD2, DN
Andra bloggar om: , , , , , , ,
Technorati: , , , , ,
-----------------------------------------------
Läs också Jinge om Palestina, Pierre Gilly om regeringen och Josefin Brink om pigor (förlåt hemservicebranschen)

Etiketter: , ,

2007-07-26

USA är inget sekulärt land

Det värsta man kan vara i USA är ateist. Det är till och med värre än att vara muslim. Nej, man ska vara kristen på något sätt. Detta får de flesta amerikanska presidentkandidater att tävla om att vara mest troende och mest kristen. Att religioenens pelar så stor betydelse trots att USA fomellt ska vara ett sekulärt land innebär dock att det dock inte är det i praktiken.

Och är det inte extremt irriterande med alla amerikanska idrottstjärnor som varje gång de vinner något bedyrar att det är gud som väglett dem till seger. Är det måhända gud som tillverkar alla dopingmedel? Eller vad menar de? Hycklande och underligt är det i alla fall.

Den som jag ser det extrema religiositeten i USA är en starkt bidragande faktor till det konservativa klimat som finns i landet kring många frågor. Och en väldig kontrast till situtaionen i Europa. Exempelvis visade en undersökning av elever i 9:e klass i Göteborg, som Göteborgs-Posten gjorde nyligen, att 50% uppgav att de inte trodde på någon form av gud. Nu är Sverige visserligen extremt i Europa. Jag läste en undersökning på 90-talet som visade att 40% av svenskarna var ateister. Dubbelt så mycket som i landet med näst störst andel ateister, Danmark.

Andra bloggar om: , ,
Technorati: , ,

Etiketter: , ,

2007-07-13

Har Bush verkligen alla hjärnceller på rätt plats?

Ja, man kan ju undra. När han säger att USA kan vinna kriget i Irak. Vad tänker karln? Eller vad tänker karln med? Det finns bara ett sätt för USA att vinna kriget i Irak. Att utrota och köra bort hela Iraks befolkning. Jag tvivlar på att USA vill göra det. Alltså, de kan inte vinna kriget i Irak. De har redan förlorat det i själva verket. De största förlorarna på kriget är dock inte USA, utan civilbefolkningen i Irak. De har visserligen blivit av med en diktator, men istället fått ett land där det inte går att leva ett normalt liv.

Hittills är USA och Bush förlorare på fler än ett sätt. Förutom misslyckandet på plats så ökar ju också terrorismen i världen som en följd av USA:s invasioner i Afghanistan och Irak. Tvärtemot vad man hävdade och hävdar för att motivera invasionerna och ockupationerna av de två länderna. Al-Qaida (om det finns något sånt) är i själva verket starkare nu än innan USA:s invasioner och ockupationer. Detta enligt CIA.

Den amerikanska kongressen verkar heller inte speciellt imponerad av Bush Irak-politik och har gått emot denne och krävt att reträtt ska inledas i höst.

Borgarmedia: SVD1, DN1, DN2, DN3
Andra bloggar om: , , , , ,
Technorati: , , , ,

Etiketter: , , ,

2007-07-09

Ekdal - okunnig som få?

Niklas Ekdal har skrivit en ledare i DN, Platta skattens teori som kritisera hårt och skarpt av Erik Svensson på bloggen Biology and Politics.

Ledaren handlar om skatter och Ekdal menar bl.a. att progressiva skatter på nationell nivå idag inte längre fungerar. Han har en poäng där tycker jag, det är problem när kapitalet har fri rörlighet att ha olika höga skatter och olika skattesystem i olika länder. Men det ska inte lösas genom att försämra för världens arbetare. Istället måste det ju lösas med en internationell omfördelning av pengar genom progressiva skatter på internationell nivå. Detta kanske blir svårt i ett kapitalistiskt system, men är ändå den enda acceptabla lösningen. Krävs det ett annat ekonomiskt system för att genomföra en sådan ordning, ja då får väl jordens fattiga och arbetare gör revolution och införa det.

I slutet av av artikeln försöker Ekdal ge en förklaring till varför omfördelande skatter är så populära i Sverige, men inte i USA. Det beror på att USA aldrig haft ett feodalsystem säger han. Det som invandrade dit har alltid varit fria fortsätter han. Därför finner de sig inte i statliga skatter. Sånt otroligt trams. Så okunnig att han inte känner till att en stor del av USA:s befolkning varit förslavad kan han väl ändå inte vara. Ett slaveri och en efterföljande apartheidstat, som först upplöstes på 1960-talet, och vars konsekvenser USA fortfarande lever med. Konsekvenser som skapat enorma problem med rasism, fattigdom och utslagning för delar av USA:s befolkning. Detta låtsas Niklas Ekdal som om det inte finns. USA tycks honom problemfritt. En lögnare är nog vad han är. Inte okunnig. För så okunnig kan man ju inte vara. Eller?

Och hur är det med feodalismen i Sverige. Ett kännetecken på Sveriges historia är ju just bristen på ett utbyggt feodalsystem. Istället har vi haft fria bönder som allierat sig med staten (tidigare kungen) för att slå mot landets elit (adeln). Senare förvandlades detta till att arbetarna och staten förenade sig mot borgarklassen. I Sverige genom att borgarklassen tvingades till en kompromiss, om att dela resurser och makt. Detta gjorde borgarna delvis för att undvika en revolution i rysk skala. Solidariska omfördelande skatter och bidrag infördes genom demokratiska beslut. Införandet av olika solidariska system som de borgerliga partierna i stort sett alltid var emot.

Förklaringen till att svenskar är positiva till solidariska skattesystem med progressiva skatter etc är alltså inte att svenskarna varit ofria, utan tvärtom. Det är för att svenskarna (bönderna/arbetarna/de fattiga) varit fria och krävt rättvisa. Det är anledningen till att svenskar är positiva till solidaritet, gemensamt ägd egendom (statlig, kooperativ) , inte för att vi skulle varit förtryckta i ett feodalsystem. För det påståendet är falskt och tyder förmodligen på en viss okunnighet om Sveriges historia hos Ekdal.

Frihet skapar krav på rättvisa, trygghet och solidaritet. Trygghet, solidaritet och jämlikhet skapar mer frihet. Låt inte de borgerliga partierna förstöra detta. Den borgerliga regeringen inskränker dock idag människors frihet på en mängd sätt. Att ta bort den lilla progressiviteten som finns i skattesystemet skulle inskränka friheten ännu mer. Det är det borgarna och Ekdal vill. Inskränka friheten för fattiga, för arbetare, för vanligt folk.

Borgarmedia: DN,
Läs mer: Åsa Linderborg i Aftonbladet
Andra bloggar om: , , , , , , ,

Etiketter: , , ,

2007-07-04

Jag gillar USA

I alla fall New York där jag är varje år. För att besöka min dotter och mitt barnbarn. Det enda ställe i USA där jag varit utöver New York är Williamstown i Massachusetts. En liten universitetsstad. Därför att min svärson kommer därifrån. Lite begränsad erfarenhet kanske för att kunna säga att jag gillar USA.

Jag gillar i alla fall New York, att vara där, att det finns så mycket att göra, att där finns en sån fräck park och så många fantastiska skyskrapor (det New York jag brukar besöka är Manhattan)

Jag har inget emot amerikansk mat. Ska jag äta snabbmat kan jag lika gärna äta en hamburgare på Burger King som en kebab hos min turkiske kompis vid Grönsakstorget. När jag dricker öl föredrar jag öl utan beska. Mexikanskt eller amerikanskt oftast. En och annan gång nån brittisk ale.

Hade jag bott i USA hade jag haft jobb i morgon. Där hade de skitit i min politiska övertygelse och min ålder. Två saker som verkar göra det stört omöjligt för mig att få ett jobb i Sverige. Jag gillar också amerikanernas öppna och vänliga attityd. Ingen verkar dra öronen åt sig bara för att jag är högljudd och viftar med armarna så som det ofta händer i Sverige.

Så det finns några bra saker med USA. Men det finns också många dåliga. Många saker jag inte gillar. Sjukvårdssystemet, socialförsäkringssystemet, fackföreningsfientligheten, den överdrivna religiositeten, utrikespolitiken, stödet till militärkupper och fascister. Alla krig som landet startat. Det odemokratiska valsystemet. Segregationen, jag upplever USA som ett mycket mer segregerat samhälle än Sverige. Mer om det en annan gång. De dåliga sakerna är mycket allvarliga för de drabbar framförallt fattiga, arbetare och minoriteter. Därför är USA som helhet kanske inget sådant samhälle som jag vill ha.

Men jag trivs i New York. Och idag är det den 4 juli.

Borgarmedia: SVD1, SVD2, DN1, DN2, AB, DN3,
Bloggat: Jinge, Livet enligt mig, LOKE
Andra bloggar om: , ,

Etiketter: , ,

2007-07-03

Frihetens verkliga fiender

Det här är frihetens verkliga fiender: USA, EU, USA, Borgarregeringen och Borgarpartierna, Borgarregeringen och borgarpartierna, Borgarregeringen, USA, Tony Blair, EU, Borgarregeringens övervakningssamhälle.

Så där kan jag fortsätta. Det verkliga problemet för världens fattiga, för världen arbetare är att de rika, borgarklassen, kapitalisterna vill försämra/försämrar levnadsvillkoren för arbetare och fattiga. Det inskränker friheten rejält för fattiga och arbetare.

Terrorism är i det sammanhanget ett mycket litet problem för människor i väst. Trafikolyckor dödar fler människor varje år i Sverige än vad som dör på grund av terrorism i hela Europa. Arbetsplatsolyckor orsakar många fler döda i västvärlden än terrorism. Om vi satsade samma resurser på att bekämpa trafikdöden och arbetsplatsdöden som vi satsar på att bekämpa terrorismen skulle vi rädda betydligt fler människoliv.

De enda länder där terrorism utgör en verklig fara är de länder där USA har startat krig. Irak och Afghanistan. Så förutom USA:s egen krigföring är vanligt folk i de länderna (främst i Irak) också hårt utsatta för terrordåd. Något som också är ett resultat av USA:s invasion, ockupation och krigföring.

Borgarmedia: EX, DN1, DN2, SVD1, SVD2, AB1, AB2
Andra bloggar om: , , , , , ,
Technorati: , , , , ,

Etiketter: , , , , ,

2007-07-02

Därför är USA det största hotet och problemet

En viktig anledning är att USA varit inblandat i fler statskupper och krig än något annat land sen andra världskriget. Man har fixat politiska mord, militärkupper, invasioner, krig i en takt som slår alla andra. På det sättet är man också ansvariga för en otrolig massa människors död.

Kupper uppbackade av USA efter 2:a världskriget.
Interventioner och startade krig med USA inblandat
USA:s veton i FN
Amerikanska företags inblandning

Oavsett eventuella enskilda sakfel i listorna så är det hela ändå överväldigande och svar nog på frågan om varför svenskar är skeptiska till USA:s politik. Det orättvisa, dåliga sjukvårdssystemet spelar säkert en viss roll, liksom fackföreningsfientligheten och den överdrivna religiositeten. Det finns en del saker som sagt. En del saker som definitivt ger anledning att betrakta USA som ett problem och som ett hot mot freden i världen.

Det jag kunnat kolla i listorna är korrekt. Visia brister syns dock direkt. Krig som varat länge representerars ofta av bara ett årtal. Jag tar dock inte ansvar för något annat material som finns att läsa på den sajt jag länkar till. Det kan ju vara bra, men kan ju också vara en galen konspirationsteoretikers verk.

Om ett USA-företags framfart i världen: Bananer i uniform, Förtjusande brevväxling med Chiquita, Något är ruttet, Storföretag skräms tydligen av bloggar, Chiquita erkänner utbetalningar till terrorgrupper, Chiquita erkänner terrorpengar, Chiquita stäms för 173 mord, Chiquitita tell me the truth, Yes we have no bananas, Chiquitas blodiga bananer, Banana Shit, Bananbiffen fortsätter
Om ett av de värsta massmorden i modern tid: Indonesien 1965, Hur väst stödde massakern på en miljon människor
Mer läsning: Vietnamkriget

Mer i borgarmedia: DN, SVD,
Bloggat: Henrik Sjöholm, Blogge Bloggelito
Andra bloggar om: , , , ,

Etiketter: , ,

2007-07-01

Lite perspektiv på terrorism

Nu när Storbritannien tycks upprört över några av dem mest misslyckade och klantiga terrordåden nånsin kanske det kan vara lite bra med eftertanke och fundera över terrorismen i Europa som ju inte alls är tillnärmelsevis lika omfattande som på 70- och 80-talen. Dessutom tycker jag man ska fundera på olika säkerhetstjänsters eventuella inblandning med tanke på CIA:s planer att mörda Castro. Ett terroristdåd. Att säkerhetstjänster och underrättelsetjänster finansierar terroriströrelser är ju ett välkänt faktum, exempelvis CIA:s stöd till Talibanerna för att kämpa mot Sovjet i Afghanistan. Direkt inblandning förekommer också, exempelvis vid Europas fjärde värsta terrordåd (exkl det gamla Sovjet-området) i modern tid, sprängningen av järnvägsstationen i Bologna.

Två av de värsta terrordåden i modern tid i Europa tycks de flesta anse att en stat gjort sig skyldig till. Så även här har underättelse- och säkerhetstjänster varit inblandade. Det gäller bombningen av två flygplan i slutet av 80-talet, dels PanAm Flight 103 som störtade i Lockerbie, dels UTA Flight UT 772. Det senare störtade visserligen i Afrika men var på väg till Frankrike så jag tar med det bland europeiska terrordåd. Det finns fler av samma karaktär, med både europeiska och länder utanför Europa inblandade.

De värsta terrordåden i modern tid i Europa är:

Lockerbie, 1988, 270 döda, inblandning från Libyens säkerhetstjänst
Madrid, 2004, 191 döda, troligen islamister, men förmodligen inte Al-Qaida
UTA Flight UT-772, 1989, 170 döda, inblandning från Libyens säkerhetstjänst
Bologna, 1980, 85 döda, inblandning från Italiensk säkerhetstjänst, fascister.
Egypt Air Flight 648, 1985, 60 döda, troligen Abu Nidal
London, 2005, 56 döda, islamister, trol. Al-Qaida-koppling
Swissair Flight 330, 1970, 38 döda, PFLP
UVF Bombings in Dublin and Monaghan, 1974, 35 döda, UVF (fascister)
Omagh Bombing, 1998, 29 döda, Real IRA (utbrytning ur IRA, vänsternationalister)
JAT Flight 364, 1972, 27 döda, Ustasja (fascister)

Noterbart är att de mest kända europeiska terroristorganisationerna, RAF, ETA och IRA inte står bakom ett enda av de tio värsta terrordåden. I minst tre är olika länders säkerhetstjänster inblandade. Det kan var fallet även i UVF-bombningen 1974. Två attentat har vänsterkopplingar, Swissair 1970 och Omagh 1998, tre har kopplingar till extremhöger och två till islamister (Libyen kan inte räknas dit, den libyska formen av islam är totalt motsatt fundamentalismen hos Al-Qaida etc.). Vart Abu Nidal ska räknas vet jag inte riktigt.

Terrorismen i Europa var betydligt värre på 70- och 80-talen. Många fler bombdåd, mord etc. Men oftast inte så många dödade (det dog ju faktiskt ingen i Sbr nu heller). IRA brukade exempelvis varna innan så att civilpersoner kunde komma undan. Säkerhets- och underrättelsetjänster är ibland inblandade, direkt eller indirekt. Detta avslöjas oftast genom att de saboterar utredningarna efteråt. Det har förekommit fall där bevis fabricerats och oskyldiga dömts till långa fängelsestraff.

Borgarmedia om CIA: SVD1, SVD2, DN1, EX1, EX2, EX3, DN2
Borgarmedia om bomberna i Storbritannien: SVD1, SVD2, SVD3, DN1, DN2, DN3, DN4, AB, EX1, EX2
Andra bloggar om: , , , , ,

Etiketter: , ,

2007-06-30

CIA, infiltratörer och provokatörer

Tord Björk på Kristianstadsbloggen skriver intressant om Varför CIA infiltrerade Sverige. Det med anledning av de artiklar som publicerats i svensk media, speciellt i Expressen, kring CIA och Sverige under den senaste veckan.

Det mest berömda fallet i Sverige gällande infiltratörer är naturligvis Gunnar Ekberg i Palestinarörelsen. Nu har vi också fått bekräftat att CIA infiltrerade rörelser i Sverige. Naturligtvis gör amerikanska säkerhetstjänster liksom de svenska SÄPO och MUST (inkl IB/KSI) det fortfarande.

Det hela har också undersökts av säkerhetstjänstkommissionen som skrivit ett antal rapporter, IB del 1, IB del 2, IB del 3 och om övervakningen av Palestinarörelsen inklusive det amerikanska spåret samt den s.k. sjukhusaffären. I Tyskland är det kanske mest uppseendeväckande fallet infiltrationen i NDP som ledde till att ledningen där inte kunde åtalas för flera mord och överfall på invandrare. En stor andel av den högsta ledningen där var i själva verket agenter för det tyska författningsskyddet (Säkerhetspolisen). Allt enligt boken Brunt!

Det är bara att konstatera att infiltration i politiska rörelser är legio från underrättelsetjänsters sida. Men naturligtvis är det hela mycket tveksamt ur demokratisk synpunkt.

Jag har kommenterat CIA tidigare, Det finns många underättelsetjänster. Polisprovokatörer har jag också berört.
Läs mer: Folket i Bild om IB, alla Säkerhetstjänstkommissionens rapporter inklusive det amerikanska spåret, 11-september-utredningen, The Local
Wikipedia: IB, SÄPO
Borgarmedia: EX1, EX2, EX3, Resumé, SVD1, SVD2, DN1, DN2,
Andra bloggar om: , , , , , , , , ,
Technorati: , , ,

Etiketter: , , , , ,

2007-06-27

Det finns många underättelsetjänster

CIA (Central Intelligence Agency) öppnar hemliga arkiv och visar upp en del av sin smutsiga byk. Det är intressant. Framförallt ur historiskt perpektiv. Men också för tolkningen av vår nutid. För att få en bild av vad amerikanska underättelse- och säkerhetstjänster kan tänkas göra. Men det är kanske ingen tillfällighet att det är just CIA som släpper till arkiv. CIA är inte längre den amerikanske underrättelsetjänst som ställer till med mest jävelskap i världen. Den rollen har övertagits av DIA (Defence Intelligence Agency).

I USA är det i princip så att varje federalt departement har sin egen underrättelse- och säkerhetstjänst. Finansdepartementet (fram till 2003) och sen dess nationella säkerhetsdepartementet har Secret Service, med ansvar för presidentens personliga säkerhet i första hand, det s.k. närskyddet, dvs livvaktsverksamhet. Men också vakter på ambassader etc är från Secret Service. Fjärrskyddet, mot terrorister, bombningar etc har försvarsdepartementets (Pentagon) DIA ansvar för. Försvarsdepartmentet har flera andra säkerhets- och underättelsetjänster vid sidan av DIA, som NSA (National Security Agency) och de enheter som tillhör varje truppslag (marinen, armén etc), CIA är en myndighet oberoende av något departement och har därför en friare roll.

1973 hade den samlade amerikanska säkerhetstjänsten 50 000 anställda (oräknat Secret Service) . CIA fick 36% av de samlade anslagen och NSA 27%. Totalt hade CIA då omkring 9000 anställda. (Källa: Peter Bratt, IB och hoten mot vår säkerhet, 1973). Idag (2005) har CIA 19 000 anställda medan de militära underrättelsetjänsterna totalt har 50 000 anställda och en budget på 22 miljarder dollar, varav DIA 1 miljard. CIA:s budget är 3 miljarder. (Källa: Hans Abrahamsson, En delad värld, 2006)

I stort sett är de flesta länders underättelse- och säkerhetstjänst uppbyggd på motsvarande sätt. Fast inte lika många olika tjänster, byråer och organisationer. Några exempel:

Sverige - vi har ingen civil underättelsetjänst motsvarande CIA, men flera militära, MUST, en motsvarighet till NSA - FRA och så har varje truppslag sin egen. En polisiär - SÄPO som motsvarar både FBI och Secret Service.
Israel har Mossad som motsvarar CIA, Shin Beth som motsvarar FBI samt Modiin, motsvarande DIA.

Borgarmedia: SVD1, SVD2, DN
Bloggar: Jinge, Det Progressiva USA, Jan Kallberg
Intressant?
Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,
Technorati: , , , , , , ,

Etiketter: , , , , ,

En krigsförbrytare som fredsmäklare?

Tony Blair ska bli fredsmäklare utropas det i tidningarna. Otroligt. En krigsförbrytare och lögnare. En man som dragit in Storbritannien i krig med hjälp av lögner. En liten man från ett litet land som velat vara lika stor som den amerikanske presidenten. En man i praktiken skyldig till folkmord. Det är obegripligt hur han ska kunna vara till nån nytta i Mellanöstern som fredsmäklare. Om jag var arab skulle jag inte lita på ett ord som den mannen yttrade. Bocken blir trädgårdsmästare skriver Jinge, Tony Blair till Mellanöstern som Bushs springpojke betyder mer krig och mer elände. Vem talar för palestinierna? skriver Det Progressiva USA och Galenskapen fortsätter som Yabosid uttrycker det.

Det är i och för sig inte första gången som krigsförbrytare försöker bli/blir fredsmäklare. Ett av de kändaste exemplen är Henry Kissinger, en av de ansvariga för Vietnamkriget. Han fick till och med Nobels fredspris 1973. Visserligen tillsammans med Vietnams fredsförhandlare, men ändå. Ett pris som faktiskt då och då ges till krigsförbrytare och ibland även till kända terrorister som Menachem Begin.

Borgarmedia: DN, SVD, SVD2, SVD3
Andra bloggar om: , , , , , , ,
Technorati: , , , , , , ,

Etiketter: , , , ,

2007-06-18

Jinge tipsar om bra film - Sicko

Michael Moores nya film är tydligen riktigt bra. I alla fall om man ska tro bloggaren Jinge som skiver ett bra inlägg om Sicko, Michael Moore och sjukvårdssystem. Ett amerikanskt sjukvårdssystem som orsakar kortare medellivslängd för amerikaner än för européer. För de fattiga är det ännu värre, svarta i USA har kortare medellivslängd än befolkningen i Indiens Kerala (Amartya Sen, Utveckling som frihet)

Ett amerikanskt sjukvårdssystem som den borgerliga regeringen drömmer om att införa i Sverige. Ett sjukvårdssystem som gynnar de rika och missgynnar de fattiga. Helt i den borgerliga regeringens normala banor alltså. Den omvända Robin-Hood-politiken.

Så här skriver Jinge bland annat:
"Många har genom åren idylliserat USA som frihetens stamort på jorden. I USA saknar 50 miljoner människor sjukförsäkring, 18 000 dör årligen som en direkt följd av detta. Amerikanen dör i genomsnitt tre år före européerna, så stor är skillnaden. När det gäller svenskarna så är skillnaden antagligen ännu större. I mer begripliga siffror så dör FEMTIO amerikaner varje dag till följd av frånvaron av sjukförsäkring."
Läs mer: Nätverket för Gemensam Välfärd, Socialistiska Partiet
Borgarmedia: SVD, DN, GP
Andra bloggar om: , , , ,
Technorati: , , , ,

Etiketter: , , , ,

2007-06-17

Sverige är i krig

Sverige är sedan några år tillbaka i krig för första gången på tvåhundra år. Detta faktum, som är ganska uppseendeväckande när man tänker efter, uppmärksammas egentligen väldigt lite. Men det händer ibland. I Aftonbladet skrev miljöpartisten Gustav Fridolin nyligen en debattartikel, Det är ett krig som vi deltar i. En av anledningarna som angavs för USA:s angrepp på och ockupation av (tillsammans med allierade) Afghanistan var att kvinnorna skulle få det bättre än under talibanerna. Inte mycket har förbättrats för kvinnorna, det kan vi se i dagens Göteborgs-Posten.

Egentligen uppmärksammas kriget i Afghanistan, som Sverige deltar i på USA:s sida, huvudsakligen när svenskar dödas eller nästan dödas. Men det är ju problemet, det värsta med ockupationen av Afghanistan är detsamma som med Irak-ockupationen. Under förevändning av att skapa demokrati, besegra terrorismen och göra det bättre för kvinnorna har ett land kastats ner i fortsatt anarki, kaos och förtryck, nu under en ockupationsmakt. Det afghanska folket är det som lider mest, inte ockupationssoldaterna. Det går inte att införa demokrati med hjälp av gevärspipan, med hjälp av krig.

Läs mer: Ut ur Aghanistan.nu, Socialistiska Partiet
Mer i borgarmedia: GP1, GP2, DN1, DN2, SVD1, SVD2
Andra bloggar om: , , , , ,
Technorati: , , , ,

Etiketter: , , , , ,

2007-06-11

USA har ett valsystem för de välsituerade

Joel Malmqvist har skrivit en bra kritik av det amerikanska valsystemet på sin blogg med anledning av Gudmundsons ledare i SVD som tokhyllade det amerikanska valsystemet.

Sammanfattningvis visar Joel på att det amerikanska valsystemet har en hel del brister såsom registreringförfarandet som avskräcker många, att många fråntas rösträtten på grund av begångna brott (kan vara för obetydliga brott som små checkbedrägerier, snatteri etc), det finns ingen oberoende valmyndighet utan valen sköts av de redan valda, vilket öppnar upp för valfusk och oegentligheter samt att det är svårt för arbetare och vanligt folk att rösta då valen alltid sker på en arbetsdag (tisdagar).

Så här skrev jag själv i ett tidigare inlägg som främst handlade om Cuba:
"Majoriteten av de som bor i USA deltar inte i valen. Många bor där illegalt och har inte rätt till det. Men inte heller majoriteten av de amerikanska medborgarna deltar i val. Sanningen är att valen i USA är de rika medborgarnas angelägenhet. Det är de som har möjlighet att delta, de som har möjlighet att ställa upp, de som har möjlighet att bli valda. I mina ögon är det inte heller speciellt demokratiskt."
Anledningen till att så få fattiga deltar i valet är flera. En är registeringsförfarandet, en annan är att valdagen alltid är en arbetsdag. Men den viktigaste tror jag är samma som huvudorsaken till att valdeltagandet minskar i hela världen. Politikens abdikation. Politikerna överlämnar allt fler beslut om människors vardag till privata kapitalintressen, den s.k. marknaden. Politiken blir därmed ointressant för de flesta då den inte påverkar deras vardag utan bara kommer att handla om livsstilsfrågor, identitetspolitik. För att förändra detta krävs att politiken återtar initiativet från de rika, från storföretagen. Det krävs större politisk kontroll, mer politiskt inflytande, mer demokrati. Ty marknaden är och förblir odemokratisk. Den med mest pengar bestämmer.

Andra som kommenterat USA:s valsystem: Ali Esbati, Det Progressiva USA, Noam Chomsky
Andra bloggar om: , , , ,
Technorati: ,

Etiketter: , , , ,

2007-06-07

Fredliga och bra blockader

Blockaderna av motorvägarna runt Heiligendamm i Tyskland verkar vara ganska effektiva. Mycket uppmärksamhet och det går lugnt och sansat till väga. Undantaget vissa polisaktioner då, där de uniformerade som vanligt gått lite för hårt fram, eller uppenbart åsidosatt de mänskliga rättigheterna att demonstrera och uttrycka sig fritt.

På de rika ländernas möte fortsätter de rika länderna, med USA i spetsen, att håna världens folk. USA tänker inte gå med på några begränsingar när det gäller utsläpp av växthusgaser. USA vill alltså inte göra något för att stoppa växthuseffekten. Inga klimatmål för det land som fördärvar mest när det gäller klimatet. Och inte bara när det gäller klimatet. USA är det land som startar och underhåller de största och värsta krigen. USA är ett land med stora sociala skillnader. Nästan lika stora som Indiens faktiskt, men liten förskjutna i höjdled kan man väl säga. De rika i USA är rikare än de rika i Indien och de fattiga i USA är rikare än de fattiga i Indien. Men skillnaderna är i princip lika stora. Den förväntade livslängden för en svart i USA är lägre än den förväntade livslängden för en indier i Kerala (Källa: olika FN-publikationer sammanställda i Amartya Sens bok Utveckling som frihet). USA är ett land som bara går de stora företagens ärenden och skiter i människorna. I alla fall om man är svart, latino eller fattig.

Mer i borgarmedia: SVD1, SVD2, SVD3, DN1, Aftonbladet.
Andra bloggar om: , , , , ,

Etiketter: , , , , ,

2007-06-06

Är Castro en diktator?

Inte som jag ser det. Inte heller på något verkligt vis. Valdimir Putin är en diktator. I verkligheten. Ryssland är ingen demokrati och Putin har i stort sett oinskränkta maktbefogenheter. Något Castro inte har. Ändå skriver DN konsekvent ordet diktator före Castros namn ( TT har inte skrivit diktator, men i påannonsen på DN: första sida står det diktator). Men aldrig före Putins namn. Det är ohederligt och ett försök att med hjälp av tvivelaktigt och tendentiöst språk påverka våra åsikter om Cuba.

Är Cuba då en demokrati? Nej det tycker jag inte. Men min uppfattning är klar om det inflytande vanliga männsikor har på politiken. Vanligt folk, arbetare har mer inflytande på politiken i Cuba än i Ryssland eller USA. När gudmundson i SVD skriver att USA:s val är medborgarnas inte partiernas så är det en sanning med viss modifikation. Majoriteten av de som bor i USA deltar inte i valen. Många bor där illegalt och har inte rätt till det. Men inte heller majoriteten av de amerikanska medborgarna deltar i val. Sanningen är att valen i USA är de rika medborgarnas angelägenhet. Det är de som har möjlighet att delta, de som har möjlighet att ställa upp, de som har möjlighet att bli valda. I mina ögon är det inte heller speciellt demokratiskt.

Men åter till Cuba. Cuba är ingen demokrati eftersom exempelvis fri förenings- och partibildning inte är tillåtet. Men det gör inte Castro till diktator. För att vara en diktator krävs det att en person har så mycket personlig makt att han kan bestämma det mesta personligen. Så är inte fallet med Fidel Castro. Men däremot med Vladmir Putin. Det är dags att DN slutar sin politiska kampanj genom språkbruk och istället använder orden på ett sätt som är språkligt och betydelsemässigt adekvat.

Mer i borgarmedia: SVD.
Andra bloggar om: , , , , ,
Technorati: , , , , ,

Etiketter: , , , , ,

2007-05-27

Etiopien, Somalia och svenska fångar

De svenskar som suttit fängslade i Etiopien har utsatts för tortyr och förhördes av amerikanska säkerhetsagenter i ett etiopiskt militärfängelse. Tre månader satt de fängslade och regeringen Reinfeldt tyck inte ha gjort mycket för att hjälpa dem. Något som kritiseras både av dfe tidigare fångarna och riksdagsmän i Sverige. Hela fängslandet inklusive transporten från Kenya, där de gripits efter flykten från det krigsdrabbade Somalia, till fängelset i Etiopien är ett brott mot internationell rätt menar många kritiker. Tortyren somde fångna utsatt för är naturligvis också ett oacceptabelt övregrepp mot de mänskliga rättigheterna.

De blev främst förhörda om förhållanden i Sverige och förhörsledarna från USA tycktes veta det mesta om deras i liv i Sverige. Uppenbarligen har någon svensk säkerhetstjänst bevakat dem och kartlagt deras liv, eller så har någon utländsk dito gjort det.

Enligt media i Sverige har SÄPO träffat fångarna på plats i Etiopien. Men för mig verkar det mycket underligt. Normalt arbetar ju inte SÄPO i andra länder. Däremot arbetar Sveriges andra säkerhetstjänst MUST i andra länder. På varje ambassad ( i alla på alla viktigare) har de personal.

Hemma i Sverige är det SÄPO som sysslar med övervaknign av eventuella terrorister och med kontraspionage. Militären har tidigare varit förbjuden att göra detta, men gjorde det ofta ändå, något som IB-affären visade. Idag får emellertid militären ha verksamhet inom Sverige och för mig verkar det mera som om det är KSI (kontoret för särskild inhämtning) som varit i farten, snarare än SÄPO. KSI är vad IB (Informationsbyrån) heter idag. Det är också MUST som har kontakterna med säkerhetstjänster i andra länder, inte SÄPO. MUST har sålunda kontakter med DIA (Defence Intelligence Agency) i USA och andra liknande organisationer.

Det kan ju också vara så att olika säkerhets- och underättesletjänster motverkat varandra i det hela. Helt kalrt är emellertid att övergreppen mot svenskarna har begåtts pga de upphetsade tongångar som råder i det s.k. "kriget mot terrorn". Ett "krig" och en attityd som har lett till alltfler övergrepp mot oskyldiga runtn hela världen. Ett "korståg" från USA och deras allierade mot allt avvikande, misstänkt och udda.

Källor:
Hans Abrahamsson, En delad värld, 2006, Piratförlaget
Peter Bratt, IB och hotet mot vår säkerhet 1973, Gidlunds
IB-affären, Folket i Bild/Kulturfront, 1973
Säkerhetstjänstkommissionens rapport om IB, del1
Säkerhetstjänstkommissionens rapport om IB, del2
Säkerhetstjänstkommissionens rapport om IB, del3
SVT1, SVT2, SVD

Andra bloggar om: , , , , ,

Etiketter: , , , , ,

2007-05-21

Alla till Rostock - protestera mot G8

Inom kort kommer ledarna för de rikaste industrinationerna att träffas för ett G8-toppmöte i Heiligendamm i norra Tyskland. Där sätts agendan för kapitalets globalisering, som gör de rikare rikare och fattiga fattigare. Vi, som tror på en globalisering underifrån byggd på demokratiska principer och rättvis fördelning av samhällets och jordens resurser, kommer att samlas med kamrater från hela Europa och världen för att visa att G8-ledarnas ickelegitima politik inte accepteras. Från syd till nord, från Prag till Genua, från Göteborg till Tessaloniki har vi visat att en rörelse av rörelser tror på att en annan värld är möjlig. Nu står Heiligendamm nära Rostock på tur för våra krafter. Stoppa G8!

Under dagarna 1-8 juni kommer demonstrationer, blockader och direkta aktioner försöka störa och stoppa toppmötet. En bred mobilisering av den tyska vänstern står enade i olika nätverk; fackföreningar, miljörörelsen, autonoma vänstern, och vänsterpartier. Från Sverige åker aktivister gemensamt från bland annat Stockholm med G8-gruppen och Malmö med Malmöbor mot G8

Nu till en överblick av de planerade protesterna:

Fredag 1 juni: Antimilitära aktionsdagen Aktioner mot Bombodrom, ett militärt övningsområde. De olika campen öppnar. Convergence centers öppnar i Hamburg (Rote Flora) och Berlin.

Lördag 2 juni: Stor internationell demonstration i Rostock med huvudparollen Stoppa G8 - en annan värld är möjlig. Konserter på kvällen i Rostock.

Söndag 3 juni: Internationell konferens mot G8 i Rostock, konserter på kvällen.

Måndag 4 juni: Aktionsdag med tema migration

Tisdag 5 juni: Aktionsdag mot militarism, krig och tortyr. Aktion mot militärflygplatsen Rostock-Laage. Alternativ-möte 5-7 juni.

Onsdag 6 juni: Toppmötet börjar. Massblockader och civilolydnads aktioner mot toppmötets infrastruktur på tillfartsvägarna mot Heiligendamm. Ett brett spektrum av fackföreningar såsom IG Metall jugend, antifascister såsom Antifascistische Linke Berlin, miljögrupper såsom Grön ungdom, attac, kändisvänster såsom Naomi Klein kallar till blockaderna.

Torsdag 7 juni: Blockader av toppmötet. En stjärnmarsch från olika punkter och orter mot Heiligendamm. Har tyvärr blivit förbjuden av tyska polisen.

Fredag 8 juni: Avslutande manifestationer

För att bo sätts tre olika camps/tältläger upp; ett i Rostocks hamn, ett i Reddelich och ett i Wichmansdorf. De olika spektrumen av rörelserna blandar sig gemensamt på de olika campen där duschar, mat och information kommer att finnas.

I Rostock kommer ett informationscenter/convergence center finnas på Ehm-Welk-Schule i Rostock Evershagen. Där kommer det under hela toppmötesdagarna att finnas aktuell information och kontakt till advokater och solidaritetsgruppen kallad "EA" och Rote Hilfe. Hela 90 vänsteradvokater kommer att stå till förfogande för hjälp till gripna under protestdagarna.

Organisera er i vängrupper och delta i de stora protesterna med vår rörelse av rörelser. Krossa G8 - en annan värld är möjlig!

Läs mer: Motkraft, Attac, Socialistiska Partiet, Sydsvenskan1, Sydsvenskan2, SR.

Andra bloggar om: , , , ,

Etiketter: , , , ,

2007-05-10

Den odemokratiska FNL-rörelsen

Jinge tipsar i ett inlägg på sin blogg om en bok om De Förenade FNL-grupperna (DFFG). Boken verkar klart intressant. I artikeln skriver Jinge att FNL-grupperna var en av de framgångsrikaste rörelser som skapats i Sverige. Jinge nämner dock inte med ett ord att FNL-rörelsen var mycket odemokratisk. Tyckte man inte som majoriteten, som bestod av maoister från KFML/SKP blev man utesluten. I det sammanhanget vill jag tipsa om ett antal artiklar på nätet som handlar om denna aspekt av Vietnamrörelsen. Flera skrivna när det begav sig. Samt om ett antal artiklar som handlar om själva Vietnamkriget, inklusive dokument från FNL.

Samling av artiklar kring Vietnamkriget och vietnamrörelsen.
Artiklar på Marxistarkivet om Vietnam

Själv är jag för ung för att ha deltagit i FNL-rörelsen på allvar, men jag var på en fest i Göteborg där segern firades år 1975. Festen ägde rum på musikstället Sprängkullen och en av de som besökte festen som talare var Vietnams ambassadör (eller var det nån lägre tjänsteman, blir osäker nu, förmodligen var det nån lägre tjänsteman). Bakom honom hängde en stor FNL-flagga och den flaggan ligger numera på min vind och jag tar fram den till 1-maj när det är nåt jämnt jubileum av FNL:s seger över USA-imperialismen.

Andra bloggar om: , , , , , , ,

Etiketter: , , , , , , ,

NATO ut ur Göteborg

Den 10-13 maj kommer ett 30-tal fartyg att lägga till i Frihamnen i Göteborg inför övningen Noble Mariner. Det är en övning för NATO:s nya snabbinsatsstyrka NRF (Nato Response Force). NATO är inte en försvarsallians, utan en offensiv militärallians, vilket vi kan se just nu i Afghanistan. Genom sitt agerande underminerar de FN och bidrar till att provocera fram kapprustning och osäkerhet runt om i världen. Samarbete med NATO i allmänhet och dess insatsstyrka i synnerhet strider mot Sveriges militära alliansfrihet.

Tillsammans kan vi visa NATO att de inte är välkomna i Göteborg!

Demonstrera 12 maj.
Avmarsch kl 12.00 från Gustav Adolfs torg

Arrangörer: Nätverket NATO ej välkomna


Andra bloggar om: , , ,

Etiketter: , , , ,

2007-05-09

USA skyddar terrorist!

Den i Venezuela för terrorism dömde Luis Posada Carriles har av USA frigivits. Detta trots att Venezuela och Cuba begärt honom utlämnad.

USA utlämnar honom inte då han arbetat för CIA. Men sett från min horisont är det en otrolig dubbelmoral. Terrorister som USA gillar (eller till och med haft som anställda) går alltså fria. Naturligtvis borde han utvisas. Lämpligtvis till Venezuela där han ju faktiskt satt i fängelse för en flygplanssprängning.

Läs mer, Åtal nedlagt mot Castro-motståndare, Chávez hävdar att Bush skyddar "alla terroristers fader", Hungerstrejkar för kubanerna, De "fem fick avslag på resning.

Andra bloggar om: , , , ,

Etiketter: , , , ,

2007-04-17

Massakern på Virginia Tech

Efter att ha varit i Rostock över hela helgen, vaknade jag i morse upp med ett ryck när jag hörde radionyheterna. En massaker på det amerikanska universitetet Virginia Tech var det som orsakade det snabba uppvaknandet. På universitetet arbetar nämligen en vän. Så jag slog på datorn och kollade mejlen. Och där fann ett mejl som talade om att min vän och hans sambo var helt okej. Dom var inte ens på campus när skjutningen inträffade.

I de svenska tidningarna spekuleras nu fritt och man drar återigen upp den fria tillgången på vapen som en viktig faktor för att massakrer av den sort som nu ägde rum på Virginia Tech ofta verkar inträffa i USA, men ingen annan stans. Tillgången till vapen är större i flera andra västerländska länder, däribland Canada och Sverige, så detta kan inte vara den huvudsakliga anledningen. Förmodligen finns det dock en skillnad i typen av vapen, där vapnen i Sverige och Canada i första hand är jaktvapen, vilket naturligtvis påverkar vilka som har tillgång och hur tillgången till vapen ser ut.

Men tillgången till vapen kan bara vara en liten del av förklaringen. En viktigare förklaring torde vara det amerikanska samhällssystemet som så lätt utdefinierar människor. Utanförskapet kan vara enormt. Misslyckas du i dina studier eller på annat sätt finns inga sociala skyddsnät utan ditt fall rakt ner i misär är omedelbart och mycket påtagligt. Sådant skapar desperata människor. Detta är den stora skillnaden mellan USA och många andra länder. Där USA saknar skyddnät har Sverige och Canada det. Därför blir det massakrer i USA, men inte i andra länder. Ett socialt skyddsnät är A och O när det gäller att hålla nere våldet i samhället.

En annan orsak kan naturligtvis vara USA:s underliga dubbelmoral när det gäller filmer, TV-program, dataspel etc. Hur mycket våld som helst är tillåtet, men när det gäller sex är ingenting tillåtet. Inte ens ett naket kvinnobröst får visas i de vanliga TV-kanalerna. Våld på film etc kan inte vara nån viktigare orsak till massakrer av det slag som nu inträffat, men kan naturligtvis påverka redan instabila personer och på så sätt bidra till vad som kommer att hända och på olika sätt därmed trappa upp våldsanvändningen.

Etiketter: , ,

2007-03-29

10 dagar i New York

Jag har just varit över i New York. Just och just. Kom hem för några dagar sen. Jag åker dit ungefär en gång om året för att hälsa på min dotter och numera också min dotterdotter. Första gången jag var där kändes det som om jag befann mig i en film. Den känslan har avtagit, men det är svårt att inte gilla staden. Trots mängden människor, de höga husen, eller är det kanske tack vare de höga husen och alla människor.

Jag har inte sett speciellt många av turistattraktionerna trots att jag varit där många gånger redan. Besöken har ju som syfte att umgås med dottern och barnbarnet, inte att se saker. Det gör också att "mitt" New York är detsamma som min dotters New York. Det är Upper Westside och Manhattan. Ser saker gör man ju ändå. Som att man på vissa ställen svänger runt ett hörn, korsar en gata eller går ett kvarter och allting förändras. Helt plötsligt försvinner nästan alla vita och det finns bara svarta och spansktalande runtomkring. Ner i tunnelbanan, ta tåget, och vips är majoriteten återigen svarta och spansktalande. Ner till det reklamstinna Times Square och upp på gatan. Alla är helt plötsligt vita turister (fast mest amerikaner förstås, från Texas och andra exotiska platser). Klassamhället är påtagligt i New York. Och klassamhället syns i språk och hudfärg. De som jobbar i livsmedelsaffären på Broadway i Upper West Side talar alla spanska. De som handlar är vita. De som arbetar i parkeringshusen är oftast svarta eller spansktalande. Osv.

Även andra saker är tydliga. Tunnelbanesystemet i New York är effektivt (fast det behöver utökas). Det är det enda tunnelbaneystemet i världen som har fyrspåriga linjer som möjliggör expresståg som inte stannar på alla hållplatser. Mycket smart system faktiskt. Nåt som spårvägen i Göteborg kanske skulle ta efter. Expresslinjer från förorterna skulle sitta rätt bra.

Sen har vi naturligtvis alla höghusen, i Midtown kryllar det av 200-meters hus. 4 gånger så höga som bergen i Göteborg, men ändå känns det inte så. Bergen i Göteborg känns precis lika höga. Det är väl nån slags optisk synvilla. En del av skyskraporna i staden är dock otroligt fula. Det gäller framförallt de som är från sent 50-tal och 60-tal. En rad sådana står på Avenue of the Americas (6:th Avenue). Otroligt fula fyrkanter med otroligt tomma och misslyckade torg framför. Andra är grymt snygga, främst äldre skyskrapor som American Radiator Building, Chrysler Building och Woolworth Bulding. När man är i New York kan man inte låta bli att bli fascinerad av höga byggnader. Så varför inte lite höga byggnader i Göteborg. Arkitekterna här hemma verkar ju väldigt kåta på att få rita skyskrapor. Man kan kanske skapa ett skyskrapereservat längs med Mölndalsvägen? De flesta höga hus finns ju redan i närheten av det området, vid Korsvägen och på Gårda.

En annan sak som slår en när man är i New York och läser amerikanska tidningar är hur de svenska tidningarna tenderar att vara mer Bush- och USA-vänliga än många amerikanska. De så kallade erkännandena i Guantanamo betraktades i USA som inte helt seriösa. De har ju faktiskt framtvingats med hjälp av tortyr. I Sverige godtogs de som fakta. Det är en skandal hur dåliga tidningar vi har i Sverige!

Etiketter:

2006-09-11

11 september - 5 år sen terrordådet i New York

Jag minns det väl, min ena dotter som bor i New York ringde på morgonen till jobbet och berättade för mig. Jag pratade med henne när det andra planet kraschade in i det andra tornet. Jag meddelade mina arbetskamrater det hela innan det fanns på svenska nyheter. Min svärson arbetade inte i något av de tvillingtornen, men han arbetade i en byggnad bredvid. En byggnad som också blev förstörd. Under ett par timmars tid (den tid det tog honom att gå från arbetsplatsen upp till bostaden på Upper West Side) var han försvunnen. Men min klipska dotter hade i alla fall pratat med honom innan telefonsystemet bröt samman. Så alla visste att han troligtvis var helt okej. Om man kan vara helt okej då man sett människor hoppa från de höga tornen.

De som utförde dådet mot WTC i New York är naturligtvis skyldiga till ett oförlåtligt brott, men jag undrar om inte politiker som Bush och Balir ställt till mer skada på demokratin i världen. De har invaderat två länder med mångdubbelt fler döda än i attacken mot WTC som resultat. Bush har backat upp Israel i den statens förtryck mot palestinierna. I jakten på terrorismen har Bush, Blair och andra ledare inskränkt vår rörelsefrihet, begränsat vår peronliga integritet, fängslat mängder med oskyldiga människor i olagliga fängelser. Utan rättegång, utan besked om vilket brott man skulle ha begått. Rena förbrytelser mot våra mänskliga rättigheter alltså.

Vår egen Bodström försöker att inte vara sämre han. Hårdare straff, hårdare lagar, mer avlyssning, mer övervakning. Det är sådana saker Bodström föreslår. Han vill inskränka våra mänskliga fri- och rättigheter med terrorismen som ursäkt. Men konsekvenserna av den hårdare lagtiftningen är omvänd mot vad Bodström hävda. Den kommer att skapa större otrygghet, fler brott, mer osäkerhet och dessutom kommer människor att dömas för brott dom aldrig begått.

Anders_S

Etiketter: , ,

2006-08-13

Amerikanska säkerhetsintressen orsak till Göteborgskravallerna?

Hans Abrahamsson menar i en debattartikel i GP att Felaktiga hotbilder låg bakom polisen agerande i Göteborg år 2001. Dessa hotbiilder levererades av den svenska militära underrättelsetjänsten och kom ursprungligen från någon av USA:s många olika underrättelsetjänster, förmodligen DIA (Defence Intelligence Agency).

Så här skrev jag i en artikel år 2002:
"Men vi saknar ännu tändmedel, själva spränghatten. Den skulle snart dyka upp i form av en amerikansk president. När det blev känt att han skulle komma fanns den ingrediens på plats som skulle förena förortsungdomarna, subkulturerna inne i stan och globaliseringskritikerna. Bush representerade det USA som tvingat många av förortsungdomarnas föräldrar på flykt, det USA som står för intolerans, kommersialism och annat som punkare, synthare med flera hatar, det USA som backar upp storföretagens makt i världen. Tändmedlet fanns nu på plats. Nu fattades bara gnistan. Den tändande gnistan och den kom polisen att stå för. Polisen med sin misstro och sin oförmåga att förstå de nya proteströrelserna och -yttringarna. med sin misstro mot svartklädda ungdomar och invandrare. Med sin tilltro till att våld är ett bra sätt att lösa problem. Med sin slagsida mot att utreda begångna brott istället för att förhindra brott innan de begås. Med sin beslutade linje att toppmötesdeltagarna inte skulle behöva se några demonstrationer eller protester. Med sin överdrivna rädsla för "Ya Basta/Vita Overallerna". Och med sin uttalade oro för att stora grupper förortsungdomar skulle komma in till stan. Ner i denna miljö dyker så Secret Service. De ser terrorister och vapen i varje buske. Följaktligen väljer polisen att slå till mot en skola. En skola där de farliga "Ya Basta" bor. En skola där det bor många underliga svartklädda. Och de väljer att slå till vid samma tidpunkt som Bush landar. Påhejade av Secret Service gäller det för polisen att inga demonstranter ska finnas i närheten av Bush. Nu är bomben tänd."

Hela artikeln finns också på webben, Göteborgshändelserna - vad hände egentligen och varför?

Hans Abrahamssom skriver i sin artikel bland annat:

"För att president Bush inte skulle utsattas för vare sig fysisk fara eller politisk förödmjukelse under sitt besök, försågs polisledningen med hotbilder som visade sig vara felaktiga. När röken skingrats efter de våldsamma konfrontationerna hittades vare sig vapen på Hvitfeldtska gymnasiet eller några av de 400 Ya Basta aktivister från Italien som påstods ha planerat att angripa presidentens hotell."

"Det militära underrättelsesamarbetet mellan USA och Sverige, som låg till grund för säkerheten under president Bush:s besök, hade inte bara sanktionerats av regeringskansliet. Genom sitt regleringsbrev till Försvarsmakten för år 2001 gav regeringen vår militära underrättelsetjänst (Must) i uppdrag att särskilt beakta de krav som följer på Sveriges ordförandeskap i EU."

"Problemet, som vi fick erfara här i Göteborg, är att militären många gånger saknar tillräcklig kunskap om de lokala förhållandena och därför inte kan kvalitetsgranska den underrättelse som de får ta del av. Då blir det lätt för olika aktörer att utnyttjas som en "nyttig idiot" och, utan att förstå det, sätta ett främmande lands säkerhetsintressen framför sitt egna lands."

Den svenska regeringen medverkade alltså till att sprida felaktig hotbildsinformation och gick helt i USA:s ledband. Konsekvensen blev att USA:s säkerhetsintressen sattes framför Sveriges egna.

Anders_S

Etiketter: , , , ,