Hälsningsceremonier

I samband med den iranske utrikesministerns besök i Sverige framkom att denne vägrat ta Maud Olofsson i hand. Trots att hon försökt provocera fram en sådan handling från utrikesminister Manouchehr Mottaki. Det är som jag ser det ett rasistiskt och okänsligt agerande från vår vice statsminister. Om vi kommer till länder där näsgnuggning är normalt hälsningförfarande tvivlar jag på att vi skulle göra det. Likaså vet jag att många svenskar har problem med kindpussandet i sydligare europeiska länder. Därför vore det mycket riktigare av Maud Olofsson att visa respekt för främmande sedvänjor och hälsa på det sätt som den iranske utrikesministern önskat. Dvs genom att lägga handen på hjärtat.

Samma hälsningssätt som danska Enhedslistens folketingskandidat Asmaa Abdol-Hamid använder alltså. Något som varit mycket omdiskuterat i Danmark. Men precis som den iranske gästen har Asmaa all rätt i världen att hälsa på det sätt hon önskar. Och andra människor som inte av tro eller övertygelse måste hälsa på ett visst sätt kan ju utan problem anpassa sig.

Problemet att hälsa för Maud Olofsson hade naturligtvis kunnat undvikas genom att iranske utrikesministerna inte bjudits in. Det är naturligtvis olämpligt att en representant för en diktatur kommer på officiellt besök till den svenska regeringen.

Läs mer: Jinge.se, DN1, DN2, SVD1, SVD2.

Andra bloggar om: , , , ,

Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!

4 svar på “Hälsningsceremonier”

  1. Det handlar ju inte om att man inte hälsar så i Iran, utan att han inte vill vidröra en kvinna. Hur hade vi gjort om någon, säg historiskt t.ex. en representant för apartheid-Sydafrika, kommit och vägrat vidröra Nyamko Sabuni för att hon är svart? Sagt, ”ok, det är lungt, det är så i ert land, ni är rasister”?

  2. Han vill alltså inte ta i en kvinna, därför att han är muslim. Det tycker jag är acceptabelt, eftersom det går mycket bra att hälsa på varandra utan att vidröra varandra. Jag tcyker det enbart är barnsligt och ouppfostrat att inte kunna ta en sådan häsnyn till andra människors tro.

    Jag är övertygad om att han har konseravtiva familjevärderinagr oh en hel del andra uppfattninagr som är reaktionära. men det hindrar ju inte att man visar respekt för varandra.

    Din jämförelse av islam med rasism och apartheid tycker jag är vedervärdig och genom den hamnar du i samma liga som det grovt rasistiska Dansk Folkeparti som just gjorde såna jämförelser när det gäller Asmaas kandidatut till danska folketinget.

    Det är inte jämförbart och just därför kan jag säga att det inte är acceptabelt med en person som inet vill röra vid en svart (å andra sidan fanns inga sådana idéer ho apartehidanhängarna i Sydafrika).

    Jag känner till kristna som har samma tabu mig att vidröra det andra könet. Jag kan acceptera det. Det behöver inte innebära att man ser ner på det andra könet. (I Asmaas fall män) Det hela handlar bara om att man visar varandra en viss hyfs och respekt.

  3. Det är litet lustigt att man så lätt anpassar sig till vad vi ser som oacceptabelt beteende genom att litet vagt hänvisa till respekt för andras kultur. Alla har vi rätt att hälsa på det sätt vi vill, men däremot har vi också rätt att ifrågasätta grunderna. Att en man vägrar ta en kvinna i hand eller vice versa, vad innebär det? Jag tror de flesta av oss har en bra tolerans mot både eskimåisk näsgnuggning likaväl som en östeuropeisk grovpussning man-mot-man eller en östermalmsk kindpussning – det är först när man vägrar det sociala samspelet som skillnaderna blir så uppenbara. Värderingarna visar sig inte bara i vad man gör utan mer i vad som är omöjligt att göra i detta kulturella fönster. Och sedan kan man applicera någon slags omvänd rasism och säga att det är hyfs och respekt om man inte vill ta i varandra (eller kindpussa, eller näsgnugga osv). Jag har respekt för många delar av främmande religioner (inklusive kristendom) och kulturer; exkluderingen i detta fall stärker inte min respekt för islam.

Kommentarer är stängda.