Bilden av den arge muslimen

Borgarmedia visar så fort det finns nån anledning till protester från muslimer upp bilder på samma person om och om igen. Det är vad Gudmundson konstaterar i en ledare i SVD. Så här skiver han bland annat:

I själva verket slås man av tanken att nyhetsbyråerna aktivt söker upp samma extremistgäng varje gång dramaturgin kräver arga muslimer. Och att vi aldrig får veta vad de andra muslimerna tycker.

Så kan det väl vara. Men det kan ju också vara så att bilderna på personen togs vid ett enda tillfälle och så återanvänds bilderna när man behöver dem. För att visa på ”den typiske muslimen” som är förbannad på väst. Ett behov som finns hos regeringar och borgerlig media i väst. För att på så sätt hos breda folkmassor försöka motivera ”kriget mot terrorismen”. Men lättja och vinstbegär spelar säkert också en roll. Det är ju enklare att bara plocka upp en bild på en arg ung muslim ur arkivet än att kontakta/skicka ut nån fotograf vid varje tillfälle. Billigare också. Så vi får se bilder på samma person om och om igen i makthavarnas borgerliga media. En kombination av politisk agenda, lättja och profitbegär leder till att media blir lögnhalsar.

Bra av Gudmundson att att upp detta. Han varnar för den växande fundamentalismen bland muslimer. Han har ju rätt, det är ett problem. Men för oss i väst är ljugande media ett större problem. Genom att ljuga med bilder som de gör bidrar ju media till demonisering av muslimer. Något som innebär att uppmuntra till rasism och främlingsfientlighet. Det är ett större problem för oss än islamsk fundamentalism.

Gudmundson hänvisar på sin blogg till ledaren i DN och det finns där ett stort antal kommentarer. Flera som går ut på att vänstern också har bilden av ”den arge fundamentalistiske muslimen” som sinnebilden för muslimer. Men att vänstern inte tar avstånd utan ursäktar. De har rejält fel. Jag har sagt det förut. Det finns ingen Hizbollah-vänster!

Bloggat: Jinge, Bloggen Bent, Schlaug, Snapped Shot, Luciano Astudillo
Andra bloggar om: , , , ,
Technorati: , , , , ,

Advertisements