Hallandsåstunneln på gång

Halva tunneln genom Hallandsås är tydligen klar. Hoppas den andra halvan går lite snabbare att bygga. För det har onekligen tagit lång tid. Med byggfusk, giftskandaler, miljöskandaler, söndrig utrustning osv. Förseningar har varit det normala.

Men jag ser fram mot den dag då jag kan åka snabbare till Köpenhamn än Stockolm. Det förstnämnda är trots allt en trevligare stad (om än inte vackrare) och den ligger dessutom mycket närmare. Två timmars resa till Köpenhamn blir det nog. Gentemot 4-5 timmar idag. Att jämföra med 3 timmar till Stockholm. Därför var det trevligt att idag läsa att halva tunneln genom åsen är klar.

Andra bloggar om: , , , , , , ,

Advertisements
  • David M

    Hela tunnelbygget är en rätt komplicerad historia.

    Att tunneln hamnade i det läget det hamnade berodde på Båstads kommuns krav om att ha en station närmare centrum istället för ute vid motorvägen E6. Att det nya stationsläget ligger mitt ute i ett villaområde bara 500 meter från motorvägen gjorde visst stor skillnad. Det ledde hursomhelst till en längre tunnel och att man gick igenom bergszoner med sämre berg än man annars skulle ha gjort enligt provborrningar som gjordes på 1980-talet.

    Vad som är värre är att kringinvesteringarna, bland annat måste man bygga ut i Varberg och mellan Ängelholm och Hesingborg innan det blir klart. Där är finansieringen och inte ens projekteringen långt ifrån klart, så som tidsplanen är nu kommer de inte ens påbörjas förrän tunneln står klar 2013. Ska restiden mellan Köpenhamn och Göteborg ned till två timmar krävs dessutom en tunnel under sundet mellan Helsingborg och Helsingör något som skulle bli en investering minst lika dyr som Öresundsbron.

    Dessutom finns en möjlighet att avlasta Södra stambanan på godståg om man rustar upp den 25 mil långa banan mellan Halmstad och Nässjö/Jönköping. Så skulle ännu fler tåg kunna köra mellan norra Sverige och kontinenten. Men till det skulle krävas en miljardinvestering till eftersom banan tillhör en av de mest nedslitna i hela landet med uråldriga signalsystem, ingen elektrifiering eller hastighetshöjning m.m.

    SOm det är nu kommer tunneln när den stå klar vara ett fint gigantmonument, dock inte utnyttjas till mer än en bråkdel av sin kapacitet eftersom de nödvändiga kringinvesteringarna inte har gjorts än.