För att ge en bra upplevelse använder vi teknik som cookies för att lagra och/eller komma åt enhetsinformation. När du samtycker till dessa tekniker kan vi behandla data som surfbeteende eller unika ID:n på denna webbplats. Om du inte samtycker eller om du återkallar ditt samtycke kan detta påverka vissa funktioner negativt.
Den tekniska lagringen eller åtkomsten är absolut nödvändig för det legitima syftet att möjliggöra användningen av en specifik tjänst som uttryckligen begärts av abonnenten eller användaren, eller för det enda syftet att utföra överföring av en kommunikation över ett elektroniskt kommunikationsnät.
Den tekniska lagringen eller åtkomsten är nödvändig för det legitima syftet att lagra inställningar som inte efterfrågas av abonnenten eller användaren.
Den tekniska lagringen eller åtkomsten som används uteslutande för statistiska ändamål.
Den tekniska lagringen eller åtkomsten som används uteslutande för anonyma statistiska ändamål. Utan en stämningsansökan, frivillig efterlevnad från din Internetleverantörs sida, eller ytterligare register från en tredje part, kan information som lagras eller hämtas endast för detta ändamål vanligtvis inte användas för att identifiera dig.
Den tekniska lagringen eller åtkomsten krävs för att skapa användarprofiler för att skicka reklam, eller för att spåra användaren på en webbplats eller över flera webbplatser för liknande marknadsföringsändamål.
Problemet med innerstaden är att ytorna för utbyggnad är ytterst få. Om man är allvarlig med att bygga ut innerstaden måste det därför ske på bredden; det gäller att utnyttja mark i närförorten bättre. I stadsdelsområdena längs med tvärbanan finns det potential att bygga tiotusentals nya bostäder, om den politiska viljan finns. Det finns ingen vettig anledning att innerstaden ska sluta vid tullarna.
Närförorten. Precis. Det finns gott om utrymmen kring Gullmasrplan. När kraftledninegnf rån Stureby till Gullmarsplan riv öppnas stora ytor upp för förtätning. Bangården i norra Stockholm är ett annats ånt område. Det finn säkert många fler områden som jag som varande icke-stockholmare inte känner till.
Det finns en hel del områden strax utanför tullarna, där det finns bra utbyggnadsmöjligheter och som redan nu har bra kommunikationer.
Innerstaden är ganska fullbyggd, möjligheten som i såna fall skulle finnas är att bygga på höjden mer.
Det finns en del markplättar man kan utnyttja i de centrala områdena i Stockholm. Och i nybyggnadsandan kunde man faktiskt riva en del mindre lyckade skapelser från rekordåren och smälla upp något som ser trevligare ut, däcka över hemska trafikleder m.m. Men det stora klippet vore dels att få bort flyget från Bromma och bygga en ny stadsdel där, dels att tvinga snobbkommunerna i norr att massbygga hyresrätter. Det behövs sådana insatser för att få till någon rimlig balans i bostadsförsörjningen. Nu har man ett system som mest gynnar välbärgade knösar i innerstan som ser sina bostadsrätter bli allt värdefullare utan att de behöver göra något för det.
Stadsförtätarna har en hel del bra ideer om att göra staden levande. Hoppas att de inte ramlar i någon av de fällor som man misstänker betongpolitiker och byggbolag förmodligen vill gillra för dem.
Yimby och Alternativ Stad tänker samarbeta om ett projekt där vi ska visa hur vissa områden ska kunna förtätas kraftigt.
1. Området mellan Vasastan och Solna kan bebyggas minst lika tätt som Vasastan.
2. Naturskyddsföreningen har föreslagit tät stad på Bromma flygplats
3. Jerker Söderlind, professor på KTH, har föreslagit tät stad på Årstafältet
4. Alternativ Stad har funderat på att alla motorleder i stan ska kunna ersättas med vanliga trädplanterade avenyer, t.ex. Södertäljevägen. På så sätt kan man nyttiggöra enorma ytor som idag är asfalterade eller oanvändbara pga buller. Detta kräver förstås en kraftig förbättring av kollektivtrafiken.
Alla är välkomna, skriv till alt.stad@telia.com
Bra idé! Det finns många goda skäl till att förtäta Göteborg, om man bara gör det på rätt sätt.