Snabbare tåg till Stockholm?

Enligt rubrikerna i DN kan vi vänta oss ännu snabbare höghastighetståg till Stockholm från Göteborg bara inom några år. Vilket naturligtvis är rena dumheter. Bara att bygga ut en ny höghastighetsjärnväg mellan Göteborg och Stockholm via Borås, Jönköping och Östergötland kommer att ta minst 20 år. Det är långa planläggningstider, långa byggnadstider och utbyggnad av järnvägar överklagas alltid av 100-tals personer och instanser.

Däremot kanske vi inom en relativt snar framtid (10 år eller nåt sånt) kan få se att en ny järnväg mellan Göteborg och Borås byggs via Landvetter flygplats. En järnväg med höghastighetstandard. Förlängs den järnvägen från Borås till Herrljunga kan vi också få en avlastning på den överansträngda västra stambanan mellan Göteborg och Alingsås där trafikkapaciteten idag är för låg. På sikt kan den nya banan via Landvetter flygplats också bli en del i en framtida höghastighetsjärnväg till Stockholm. Naturligtvis ska inte den gamla järnvägen rivas då den kan användas för långsammare regionaltåg och pendeltåg.

Ett annat ställe som också kan behöva avlastas är Göteborgs central. Genom att bygga stationer i Gamlestaden, på Backaplan (Tingstad) och i Almedal kan Göteborg få en effektiv pendeltågstrafik utan att Göteborgs central måste byggas om. Dessutom kan utbyggnaden av pendeltågstrafiken runt Göteborg ske mycket snabbare om man inte behöver vänta på bygget av Västlänken.

På alla de tre ställen jag föreslår nya stationer är en mängd byten till bussar och spårvagnar möjligt redan idag eller annars lätt fixat. Byggs också en ny hamnbana norr om Göteborg på Hisingen så kan den gamla hamnbanan öppnas upp för pendeltågstrafik ända ut til Volvofabriken i Torslanda. Vilket avsevärt skulle förbättra kollektivtrafiken i Göteborg.Dett rä dessutom satnsinagr som skulle göra mer för miljön än en ny höghastighetsjärnväg till Stockholm.

För att snabbare och bättre kunna finansiera en större satsning på kollektivtrafiken bör också trängselavgifter införas i alla svenska storstäder.

Intressant?
Borgarmedia: DN1, GP1, GP2, GP3
Andra bloggar om: , , , , , , , , , , ,

Advertisements
  • Putte

    Det är alltid lika häpnadsväckande att se vad folk misstar sig när dom kommenterar saker som dom inte har grundfakta till.
    Jag har personligen tittat p?† konstruktionen av snabbsp?†ret mellan Strasbourg och Paris. Jag kan s?†deles v?†ga hävda att jag i den bemärkelsen faktiskt kan n?†got om byggnad av dessa typer av sp?†r. Fr?†n planläggning till färdigställande av ett snabbsp?†r mellan Göteborg vore det bondf?†ngeri om en konstruktör skulle hävda att det tar mer än FEM (5) ?†r. Var du f?†r dina 20 ifr?†n vet jag faktiskt inte.

  • Putte

    Sp?†r mellan Göteborg och Stockholm allts?†!

  • Anders_S

    Putte. Du har uppenbarligen för liten kännedom om svensk lagstiftning. Planlagar, överklaganden, miljöutredninagr osv. Västlänken under Göteborg beräknas tidigast kunna stå klar om 12 år. Troligare är 20 år. Och det är en kort sträcka och man har redan planerat i flera år.

    Dessutom är det förenat med stora svårigheter att dra sträckan från Pixbo ner till centrala Göteborg. Bebyggelse, kulturminnen osv.

    Det har alltså inget med konstruktörerna att göra.

    Och hur lång tid har inte bygget av Hallandsåstunneln tagit?

  • Perra

    20 år låter rimligt tycker jag, om 5 år får vi vara glad om någon har tagit första spadtaget. Banverket och Vägverket har många gånger påpekat att det pga lagstiftningen är alltför långa tider från idé till genomförande av stora projekt, jämfört med de flesta andra länder.

  • Sanningen är att planeringen av järnvägen Gbg-Sthlm redan har varit igång ett bra tag. Detta vet jag väl eftersom de skulle dra järnvägen (4 spår just där) precis utanför mitt föräldrahem. Jag vet inte vilket förslag som valdes till slut dock, men iallafall, planprocessen är redan igång sedan ett par år.