Minskad bilism krävs

För att minska utsläppen av växthusgaser är det som behövs är minskad bilism. Detta får man genom att minska biltrafiken där den mesta trafiken finns. Dvs i städerna. En jätteökning av bensinpriset är inte nödvändigtvis det bästa sättet att uppnå detta. Istället har ju trängselavgifter visat sig vara en effektiv metod för att minska bilismen i storstäder. Kombinerat med en rejäl utbyggnad av kollektivtrafiken, zoner där biltrafik förbjuds helt, förbud mot externa köpcentrum och lite annat smått och gott kan utsläppen och trafiken minskas rejält i städerna.

För det är helt klart så att biltrafiken måste minska. När det sker kommer också miljön på en gata som Hornsgatan att bli bättre. För det står helt klart att utan en rejäl minskning av bilismen och all förbränning av fossila bränslen på alla nivåer och i alla sammanhang så kommer vi inte att kunna åtgärda klimatproblemen. Något som det statliga bolaget Vattenfall tycks skita fullständigt i när de storsatsar på kol och låtsas (med ett ”indiancitat”) att det skulle vara en långsiktigt hållbar grej. Vattenfall snackar helt enkelt skit.

Intressant?
Bloggat: Emretsson, Arbetarens klimatblogg, Jinge,
Läs mer: ETC,
Borgarmedia: DN1, SR, AB, SVD1, SVD2, SVD3,
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!

19 svar på “Minskad bilism krävs”

  1. Tycker att före man ger sig på bilister som oftast använder sig av nödvändiga transporter och gör en uppenbar nytta ge sig på sådant som är fullständigt onödigt att lägga transport resurser på.
    Varför ska man frakta en massa tobak ifrån brasilien för? Fullständigt onödigt och tar garanterat extremt mycket transporter. Inte nog med det sen förbränner man det här också för att framkalla gift att andas in??? Hur dumt får det egentligen bli?
    Nej låt bilisterna vara och ge er på sådana här fullständigt onödiga saker i första hand istället!!!

  2. Alltså bensin priset höjs hela tiden och det är ingen som klagar. Staten mjölkar er medan ni tycker att det är helt acceptabelt. Blir inte förvånad om bensin priset blir 30 kr liter här i Sverige så länga skattebetalarna accepterar det.
    Många tänker bara enkelriktad som man säger i trafiken, att bensin priset ökar och man ska ta bussen istället och för de som inte har körkort så bryr de sig inte. Men jag har lite glada nyheter för alla er.. När bensin priset ökar så ökar kostnaderna på allt runt om kring tex. mat och allt som är beroende av transport. Så det menas att det är inte bara 30 kr liter som vi ska oroa oss för. Men i Sverige så har vi bra lön så det här kommer inte att påverka oss.

  3. FEl tänk. man måste minska utsläppen från bilar, det betyder inte med automatik att man måste minska antalet bilar.

    /C

  4. David, tobak är kanske inte ”fullständigt onödigt” för andra… de är ju bevisligen villiga att betala en hel del för det. Det som är osmak för en person är det inte nödvändigtvis för andra. Föreslår du att det ska inrättas en statlig myndighet för god smak och att allting som bestäms vara osmakligt ska förbjudas?

    (säger en person som aldrig har rökt och avskyr rökning i sin egen närhet men som gillar sin egen individualitet och inte gillar tanken på hur illa det skulle kunna gå – för tänk om byrån för politiskt korrekterande skulle få för sig att daim-strutar, kondomer och matkryddor också vore ”fullständigt onödiga”…)

  5. Och jag som bor på landet utan buss och redan har ganska knapert… Hur skall jag ha råd att jobba? Eller vi kanske skall avfolka landsbygden och tvinga in alla till städerna?

  6. Stffan: jag vet inte vem du polemiserar mot. Anledningen till att jag anser att andra saker än bensinprishöjning är bättre är just det faktum att det ska var möjlgit att bo på landet. men i ett framtida samhälle komemr det och måste det bli slut på allt pendlande. Man får helt enkelt bosätta sig närmare jobbet. (Det är ju ganska puckat att 1000 pers åker från Stenungsund till Göteborg för att jobba och 500 den andra vägen, nu stämmer säkert inte de siffrorna, men du förstår vad jag menar)

  7. Det är många måsten som ska klaffa i samhället innan bilen kan läggas i malpåse – båda i familjen ska få jobb/jobba i samma stad (vilket inte alltid är möjligt i dagens Sverige), dagisplatserna ska vara på samma dagis för alla syskonen (vilket inte är en realitet i Gbg) osv.

    Så länge kravet på att söka jobb i hela landet finns så… ja, pendlandet lär inte minska.

  8. Man behöver inte bo så långt bort från Stockholm för att inse att de allmänna kommunikationerna inte fungerar. Innan jag flyttade till ”tropikerna” bodde vi i Skåne. Usla kommunikationer och dessutom ungefär dubbelt så dyrt med månadskort jämfört med Stockholm. Men, det är klart, alla kan ju flytta till Stockholms innerstad och sedan låter vi de ”rika” stå för bilåkandet – dom lär väl ha råd…

    Lyft näbben och du ska se att Sverige består av mera än det mellan Skanstull och Haga.

  9. Vägen till ett bättre klimat tror inte jag kommer vara högre bensinskatter och mindre bilism. Det enda som kommer vara hållbart är att satsa på den forskning som finns på vätgasdrivna bilar och liknande

  10. Ok, men du har kanske missat den här artikeln i DN? http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=752160

    Dessutom drar kollektivtrafiken också energi och släpper ut växthusgaser. Det skulle inte förvåna mig om det visar sig att kollektivtrafiken inte är så värst mycket energi-effektivare än privatbilismen.

  11. Eftersom all co2 har funnits i atmosfären från jordens begynnelse och ekosystemet fungerade perfekt innan kol, olja
    och gas bildades. Så kan man bränna allt kol,all gas samt en stor del olja utan att förstöra ekosystemet.För all stenkol, brunkol och gas som ligger i jordskorpan är nämligen ett bevis på hur mycket co2 det en gång funnits i atmosfären. Toleransen i ekosystemet är väldigt stor, det fungerar både med låga och höga halter av co2 i atmosfären.
    Det är däremot farlig med låga halter co2 i luften, för då DÖR skogen. Svergies skogar renar dubbelt så mycket co2 från fossil energi än vi släpper ut. Kolla på ”skogsindustrin.org.

  12. Om man menar allvar med att minska utsläppen från bilar och därmed öka nyttjandet av kollektivtrafik så måste ju bästa lösningen vara att sättet nolltaxa på kollektivtrafiken. Skulle vara intressan om någon nationalekonom kunde titta lite närmare på detta!

  13. Ja jo mindre biltrafik och mindre utsläpp kanske är bra men inte tror jag att det är någon helig graal i internationell miljöpolitik. Är det någon som ens vet hur många procent av världens koldioxidutsläp som Sveriges privatbilister står för ?

    Transporter kanske står för 30 % av utsläppen i Sverige och dessa 30 % är väl inte ens 0.5 procent av utsläppen i världen. Det vore en bättre idé att se till att folk har råd att byta till nya och mindre bilar istället för att ta 20 spänn litern för soppan. Otroligt stelbent och trångsynt tänk att tro att bensinskatten skulle vara enda lösningen. Men men har man en hammare ser alla problem ut som spikar ….

Kommentarer är stängda.