Bygg mer spårväg även i Göteborg

I Stockholm planeras den ena utbyggnaden av spårväg efter den andra. I Göteborg händer i stort ingenting. Vilket är problematiskt då staden har sämre kollektivtrafik än de flesta städer i samma storlek, som exempelvis Oslo och Helsingfors. I jämförelse med Stockholm är kollektivtrafiken i Göteborg rent usel och de har också fått som resultat att andelen resenärer med kollektivtrafiken i Göteborg bara är hälften av andelen i Stockholm.

Bar kollektivtrafik är inte bara en miljöfråga utan också en klassfråga. Arbetarklassen saknar bil och körkort i betydligt större utsträckning än genomsnittssvensken. Så bra kollektivtrafik är i allra högsta grad en klassfråga. Detta tar Socialistiska Partiet i Göteborg fasta på när man föreslår en omedelbar utbyggnad av spårväg till Backa. Ett miljövänligt och kapacitetsmässigt bättre alternativ än de bussar som trafikerar stadsdelen idag.

Läs också: För en bättre kollektivtrafik i Göteborg

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Advertisements
  • Pingback: Ingen bil alls är svaret | Svensson()

  • Göteborg sverigen näst största stad och det saknar Tunnelbana, verkar helt idiotiskt. Lika så med stockholm som saknar fulsttändig ringled.

  • Att Göteborg inte kan ha någon tunnelbana beror på att hela centrala staden ligger på ett djupt lerlager. Bara den relativt korta, nya citytunneln kostade flera miljarder att bygga. En tunnelbana skulle förmodligen kosta åtskilliga tiotals miljarder — pengar som kan användas mycket bättre till andra åtgärder.

    Men framför allt på Hisingen, med 135.000 invånare, borde det verkligen finnas ett bättre förgrenat spårvägsnät. Nu finns det bara ett enda spår — uselt!