Rejäl utbyggnad av järnväg en nödvändighet

För att minska konsekvenserna av växthuseffekten behöver det transportarbete som utförs med mer klimatneutrala och miljömässigt bättre transportalternativ öka. Järnväg är ett sånt alternativ. Det ska inte finnas någonting att tjäna ekonomiskt och tidsmässigt på att flyga mellan Göteborg och Stockhol, så som det ibland kan vara idag. Ännu mer problematiskt är det med Köpenhamn och Oslo. Dit går det idag fortare att köra med bil eller åka med buss än vad det gör med tåget. Det är naturligtvis helt ohållbart. Därför är miljöminister Andreas Carlgrens förslag om storsatsning på järnvägen positivt.

Nu kommer vi dock inte att få se en sådan satsning från den borgerliga regeringen. Detta då moderaterna, med statsminister Fredrik Reinfeldt i spetsen inte vill se en sådan satsning. Följaktligen är miljöministernas utspel ett spel för gallerierna, avsett att förvirra väljarna och försöka få miljöfolk att lita på den borgerliga regeringen. Det är ett falskspel för opinionen som inte motsvarar någon som helst verklighet. Den borgerliga regeringen har inte för avsikt att storsats på järnvägen och kollektiva transporter. För hade man haft det hade man stoppat Förbifart Stockholm.

Intressant?
Borgarmedia: DN,
Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!

3 svar på “Rejäl utbyggnad av järnväg en nödvändighet”

  1. Järnvägar kan vara bra och smidigt men jag tror du romatiserar bilden lite grand. Jag menar, problemet med bilar är ju vanligtvis att majoriteten av dem använder fossila bränslen. fossila bränslen är praktiska bärare av energi och det är ju vad det handlar om. Var skall vi få våran energi till att driva våra transporter ifrån ? Även om tåg går på el så är ju den elen producerad någonstans. Problemet är ju inte om man använder tåg eller lastbilar utan hur energin dessa använder är producerad. Även hur fordonen är producerade spelar ju roll . Det måste ju vara det totala utsläppen under fordonets livstid som spelar roll, inklusive hur de byggs och hur det skrotas. Var skall energin till en dubblad eller tredubblad tågtrafik genereras ? Har någon räknat på det ?

Kommentarer är stängda.