Ingen bil alls är svaret

Eller borde vara svaret. Varken etanolbil eller annan bil alltså. I alla fall om man bor i storstad. För storstäderna borde var planerade och konstruerade så att man inte ska behöva bil. Inga externa köpcentrum, tättbebyggt med fungerande och funktionabla parker som Central Park på Manhattan samt med en väl utbyggd och fungerande kollektivtrafik.

Etanolbilar är tyvärr bara miljöbilar i väldigt begränsad utsträckning. I själva verket är etanol en återvändsgränd.

Tyvärr tycks det mesta av stadaplanering idag gå i en annan riktning. Det satsas på nya motorvägar i vissa städer som exempelvis Stockholm. I andra städer som till exempel Göteborg händer i princip ingenting, vilket ju inte heller är bra. Speciellt är det inte bra att inget händer i Göteborg då staden har den absolut sämsta kollektivtrafiken av de större städerna i Sverige. Det krävs rejäla satsningar i Göteborg för att förbättra detta.

Så vad som behövs är:

Detta är fullt möjligt, bara den politisk viljan fanns. Tyvärr verkar det inte vara så idag, utan politikerna går antingen motsatt väg eller så duckar de som i Göteborg.

Utbyggd pendeltågstrafik, mer tunnelbana och spårväg i våra städer. Det är modellen. Inte bilism.

Intressant?
Borgarmedia: SVD1, SVD2, SVD3, SVD4, SVD5,
Andra bloggar om: , , , , , , ,

Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!

9 svar på “Ingen bil alls är svaret”

  1. En fungerande kollektivtrafik borde också vara målet för mindre städer och det är möjligt om än en utmaning. Jag anser att städerna borde satsa på en modern miljövänligt kollektivtrafik, det går att använda bussar, tekniken finns och utvecklas men det kräver satsningar. Problemet är att det knappast går att få det lönsamt men jag tycker det borde vara nåt staden/kommunen sköter om och subventionerar för det sparar sej i längden fast själva bolaget går med förlust.

    Med dagens bensinpriser och svårigheter att hitta parkering borde det vara ganska lätt att motivera folk att använda kollektivtrafiken om den görs attraktiv med låga priser. Jag tror inte att höjda avgifter (käppen) är lösningen, utan låga kostnader (moroten). Med höjda avgifter straffar man bara dem som inte kollektivtrafiken kan hjälpa och då är det bättre att belöna dem som vill använda den istället. De finns ju alltid de som ändå kommer att envisas med att använda bilen men de betalar

  2. Och hur har du räknat ut att jag ska kunna ta mig till jobbet då? I mitt jobb krävs både egen bil och eget busskort. När jag börjar mitt jobb klockan tre på natten finns det inget alternativ till bil. Jag ska nämligen ta ut den första bussen.

  3. En dieselbuss som kör runt med fem till tio passagerare och förbrukar 6 l/mil är knappast miljövänligare än bensinbilar.

  4. Det har inte bara med politisk vilja att göra, lagstiftningen kräver x antal parkeringsplatser per nybyggd lägenhet och ICA-affär. Dessutom finns säkerhetsavstånd enligt Plan- och Bygglagen när det gäller att bygga mot motorvägar och järnvägar något som leder till stora ”skyddszoner”, mer eller mindre gröna barriärer som består av buskar eller gräsmattor och inte kan användas till någonting. Just ”gröna” zoner som anläggs som bullerskydd eller separering mot trafikerade vägar eller dylikt är en oerhört torftig, enahanda miljö och ofta svår att förtäta då man kommer i konflikt med bebyggelsen som finns runtomkring.

  5. När kommer soldrivna fordon, solen är den energi som driver driver det som finns på jorden. Avverkar vi allt som växer ökar koldioxiden, träd, buskar och perenner ingår i utbytet koldioxid-syre systemet, växterna suger upp fuktighet och avger fuktighet, ju färre skogar desto torrare och mera koldioxid. Återförs inte växtlighet till jorden, blir den allt magrare och det växer allt sämre. Allt liv går i en nedåtgående kurva.

  6. ”En dieselbuss som kör runt med fem till tio passagerare och förbrukar 6 l/mil är knappast miljövänligare än bensinbilar.”

    Nej men så behöver det inte vara heller. Det finns miljövänligare bussar och satsade man på att göra kollektivtrafiken mera lockande och bättre i allmänhet så vore bussarna säkert bättre fyllda.

    Just nu testas en buss som går på etanol och använder elmotorer som hjälp när den accelererar. Batterierna laddas när den bromsar. Alltså en hybridbuss. Denna tekniska lösning sänker förbrukningen avsevärt i stadstrafik där de många starterna är orsaken till den höga förbrukningen. Användandet av etanol gör att man inte får så stora utsläpp av oförbrända kolväten, vilket naturligvis är mycket gynnsamt för den lokala luftkvalitén.

  7. En anna aspket atrt ta hänsyn till när man pratar om bilar är vilken betydelse bilindustrin har för Sveriges ekonomi. Det lär ju utan problem vara ett par hundratusen människor som är direkt eller indirekt beroende av bilar och lastbilar. Alla som jobba på bensimackar, mekaniker, verkstäder, underleverantörer som Autoliv, Haldex, Scania, Volvo osv. IStället för att lovprisa bilen död borde folkus ligga på en totalförändring av industrin och se till att bilarna går på annat än bensin där så är möjligt. I tätbebyggt område skulle elbilar kunna användas samtidigt som vätgas eller hybridbilar kan användas för längre transporter.

Kommentarer är stängda.