Inför trängselavgifter i fler städer

Trängselavgifter, trängselskatter eller biltullar. Vi kan kalla vad det vill. Helt klart är att det är en bra grej som de flesta gillar. Folk i den enda svenska stad, Stockholm, som har detta idag kan till och med tänka sig att höja avgiften enligt SVD.

Det är alltså hög tid att även andra svenska städer får avnjuta förmånen av att ha trängselavgifter. Däribland min egen hemstad Göteborg, där bilismen faktiskt är i stort sett lika stor som i Stockholm, trots att staden inte ens är hälften så stor. Det skulle i dagsläget inte vara alltför svårt att införa trängselavgifter i en central zon i Göteborg. Kombinerat med en tätare spårvagnstrafik innanför denna zon.

Intressant?
Borgarmedia: SVD,
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Advertisements
  • ”Folk” är i detta fall var tredje stockholmare (av vilka de flesta säkert inte ens har bil själva) och läser man artikeln ser man att stödet beror helt på hur frågan ställs. Men det är ju lätt när andra får betala. Folk i kranskommunerna, som pendlar in till stan och därmed berörs direkt av skatten till skillnad från alla cyklister och billösa människor i innerstan, röstade med kraft nej till skatten. Men deras röster var tydligen inget värda. Jag bor på Stockholms näst smutsigaste gata och trafiken gick faktiskt ned under försöket. Men nu är det som det var tidigare igen. Viljan att höja skatten visar på att vi aldrig bör införa nya skatter över huvud taget.

  • X

    Ja det hade varit fantastiskt med mindre trafik i Göteborg!

  • Visst är det trevligt med mindre bilar, men trängselskatter är ingen hållbar lösning ur miljösynpunkt, och det tror jag de flesta förstår. Det låter hemskt, men tvång och auktoritet är vad naturen behöver. Rädda ekosystem genom att riva ner köpcentra som inte behövs, tvinga på bilföretag att integrera miljövänliga motorer i sina bilar, tvinga företag att följa strikta lagar för vad som får släppas in och ut. Främja forskningen kring vätemotorer, etc.