Bygg mer spårväg i Göteborg

Göteborgs-Posten skrev häromdan om den otroligt långsamma utbyggnaden av spårvägen i Göteborg. Vilket ju är en skandal då staden har den klart sämsta kollektivtrafiken av alla nordiska städer med mer än 500 000 invånare i stadsområdet (Stockholm, Köpenhamn, Oslo, Helsingfors och Göteborg) och dessutom är den sämre än i många andra städer.

Det är dags att åtgärda detta missförhållande och bygga ut spårvägslinjerna rejält i Göteborg. Samt se till att alla nya bostadsområden byggs länge med existerande eller nya spårvägslinjer. Den första linje som bör byggas är en linje till Backa. Den har varit på planeringsstadiet sen 1960-talet och man tycker att det nu borde vara hög tid att bygga den. Vidare borde det vara dags att bygga ut spårvagnslinjer till den nya bostadsområdena på Norra Älvstranden, på Lindholmen, Eriksberg och i Sannegården. En bra början är att återuppbygga linjen till Bräcke och förlänga den till en bussterminal vid Ivarsbergsmotet samt gör en avstickare till Eriksberg Krokäng för en annan linje.

I södra delarna av Göteborg kan man bygga ut en spårväg längs med gamla Säröbanan samt en linje för expresspårvagnar från Frölunda Torg som ansluter till Särölinjen vid Järnbrottsmotet. I nordöst kan man förlänga spårvägen från Aprilgatan vidare via Gunniles till Angered Centrum. Från Angered Centrum bör också en förlängning av den befintliga linjen byggas till Rannebergen och Lövgärdet liksom en linje ner till Agnesberg via Gårdsten som i Agnesberg kan ansluta till pendeltågen vid en ny pendeltågsstation. Det finns mycket att göra som skulle förbättra kollektivtrafiken i Göteborg.

En del läsare av GP har föreslagit enbart bussar. Men det skulle ge kapacitetsproblem. Bussar klarar inte den trafikmängd som idag hanteras av spåvagnarna på exempelvis Angeredslinjerna och enbart bussar skulle försämra kollektivtrafiken i Göteborg ännu mer. Dessutom är det en miljömässigt dålig lösning. Att bygga tunnelbana är ju inga tekniska problem utan det är helt enkelt en för dyr investering för en så liten stad som Göteborg. Tunnelbana är alltså att ta i för mycket. Istället för tunnelbana bör pendeltågsnätet byggas ut på alla järnvägslinjer samt via Västlänken. Kompletterat med nya bytesstationer i Almedal, Gamlestaden och Tingstad/Brunnsbo.

Problemet emd att en hel spårvagnslinje får stopp i trafiken om en psårvagn går sönder kan lsöas med omkörningssår på vissa hållplatser, fler alternativa vändslinogr och fler alternativa linjesträckningar som exempelvis byggs upp för att trafikeras med expressspårvagnar.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

I bloggosfären: Motbilder om FRA, PM Nilsson och Hizbollah, Trotten om civilkurage, LOKE om Kina, DN och etnocentrism, RoyaMatilda om Jinge och Blogge Bloggelito och Jinge om terrorismen i media.

Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!

5 svar på “Bygg mer spårväg i Göteborg”

  1. Mölndal ska bygga massa bostäder upp mot Balltorp. Jag skickade till deras SBK för några år sedan ett förslag om att bygga vidare Mölndalslinjen via Astra in i berget under Balltorp. Kanske Guldhedenlinjen kunde dras vidare ner i Toltorpsdalen också bort mot Åby och vad vet jag. Men det förutsätter att Mölndal bygger där, t ex gamla Pedagogen och sen borde en tvärlinje mellan Mölndals centrum och Frölunda Torg byggas snarast via Eklanda och Prippstomten (framtida bostadsområde?).

  2. Jag kommer ifrån Nederländerna, okså, dem ha ett spårvagen in stad. Amsterdam Rotterdam iHaag. skore med störehästighed till staden. Den behöver inte parkering bil. det kostet ett stund 1hour ungefär 5 euro okså 7.50 euro ett hour stund. Dem kunte inte parkeren bil in centrum Amsterdam, vi Nederländerna cykla en ha flere cyklen motorcyklen. Bil skoren i Holland är dyrt, fotograferen polissen, det kostar ungefär 40 euro böter 1km övergranse hästighed..
    HOLLAND INTE BRA, SKORE EN BIL. Demotivation. ABolag, kriminelbolag nederländ

  3. Förstår inte alls varför det skulle vara en för stor investering att bygga tunnelbana för en stad som Göteborg.
    När Oslos tunnelbana började byggas bodde det färre personer i Oslo än vad det gör i Göteborg idag och de har en tunnelbana med fem linjer och lika många spårkilometer som Stockholms tunnelbana. Likaså har flera städer i Frankrike med lika många invånare som Göteborg eller färre tunnelbana.
    Om vi ser på hur överbelastade spårvagnarna är så är det klart att det behövs större vagnar och därmed ökat behov för planskildhet.

Kommentarer är stängda.