Kaos i tågtrafiken? – se till att bygga ut den

En stackars kristen chefredaktör har problem med att resa mellan Bollnäs och Uppsala och skriver om detta på SVD Brännpunkt. Jag tvivlar inte på att problemen är reella. Det är vanligt att tåg till Stockholmsområdet (dit jag räknar Uppsala) kommer sent.

Men kvinnans förslag till lösningar är förslag som skulle förvärra problemen för henne. Konkurrens på linjen, låt flera tågbolag köra trafik på samma sträcka etc. Oavsett hur man gör det skulle det leda till en spiral av underbud, det har vi sett överallt där anbudsförfarande används för kollektiva nyttigheter. Bolagen lägger så låga anbud att trafiken blir svår att driva med vinst. För att ändå klara av att gå med vinst skär man ner på underhåll och personal. Med sämre kvalitet och förseningar som följd. Däremot har hon rätt när hon skriver att man också måste titta på annat än kortsiktiga ekonomiska vinster för järnvägarna i Sverige.

Nej, man måste göra på annat sätt. Bygga ut järnvägarna rejält och sluta subventionera personligt arbetspendlande med hjälp av reseavdrag. Så kan kapacitetsproblem lösas. Istället för satsningar på Förbifart Stockholm eller utbyggnad av biltrafikleder i Göteborg bör det göras satsningar på järnväg i första hand.

Sen bör kanske Erika Cyrillus, chefredaktören i fråga, också fundera på om det verkligen är vettigt att pendla så långt till jobbet. Vore det inte bättre att flytta eller att byta jobb. Långa arbetsresor är nog något som all borde sluta med på grund av klimathotet.

Och när man satsar på kollektivtrafik och järnvägar ska det förstås i första hand göras där det har bästa effekt, i storstadsområden och däremellan, inte på andra ställen. Även om Kalmar län skulle må bra av en ny järnväg längs med kusten. För där bor det flest människor och där gör insatserna mest nytta. Men det ska vara satsningar på kollektivtrafik, inte på biltrafik. Borgarregeringen gör alltså ett rätt, men flera fel.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Advertisements
  • Anders

    Vem ska då driva den utbyggna järnvägen?
    SJ klarar inte det för det är nog ett av Sveriges mest misskötta och arroganta företag.

    Om nu tvunget järnvägen ska byggas ut måste den konkurrensutsättas och inte låta SJ få ta hand om trafiken.
    Dagens järnvägstrafik är ett skämt med ständiga förseningar och dessutom är konsumenterna i stort sett rättslösa mot monopolföretaget SJ.

  • Naturligtvis borde man i sådana upphandlingar ta hänsyn till kvaliteten på något sätt, exempelvis genom att dra av pengar på betalningen ju fler förseningar det blir (möjligtvis frånräknat de som kan skyllas på Banverket). Sådana upphandlingar är inte direkt kärnfysik, men det är klart, det är enklare att bara ge kontraktet till den som ger lägsta fasta belopp, utan sådana klausuler.

  • Pingback: Försenade tåg och järnvägsprofitörerna | Svensson()