Nya betygssystem förändrar ingenting

Jag förstår inte riktigt denna fixering vid nya betygssystem. Ja, jag är tveksam till att betyg har nån större betydelse för inlärning över huvud taget. Vad jag förstår finns det till och med studier som menar att betyg är negativa för inlärningsprocessen. Att själva målstyrningen så atts äga sätter kullerbytta för det innovativa tänkandet, fantasin och kreativiteten. Det låter ju inte så bra. Disciplinskola med målstyrning och betyg känns helt enkelt inte riktigt modern och vettig.

Men även om betyg skulle fungera så verkar besattheten av att med jämna mellanrum byta skalor och betygssystem helt befängd. Ett betygssystem kan inte förbättra nån undervisning. Däremot skulle mindre klasser, fler lärare och mer pengar till skolorna kunna förändra en hel del. Så varför inte satsa på det istället för på nya betygssystem som ändå inte förändrar någonting.

Det känns som om det finns mer angelägna problem inom skolsystemet att ta tag i.

Intressant?
Andra bloggar om: , , , , , ,

Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!

8 svar på “Nya betygssystem förändrar ingenting”

  1. Man måste ända betygssytem, så att det inte så tydligt skall framgå vilken inflation i betygsskalan vi har fått nu med friskolorna. Det är ungefär som att öka hastigheten på riksbankens sedelpress, eller som att kissa i byxorna, det värmer skönt till att börja med.

  2. Det är väl alldeles utomordentligt bra att man nu till slut inför vettiga betyg i skolan. Flummet med G-VG-MVG har jag upplevt själv och kan säga att det var värsta skiten till betyg man kan tänka sig.

    Att man nu dessutom harmoniserar grund- och gymnasieskolans betyg med universiteten och högskolornas ECTS-betyg är också väldigt bra. Det skapar en tydlighet och ger inte upphov till så mycket frågetecken.

    Eftersom du verkar vilja skippa betygen förresten. Skulle du känna dig trygg om du går till en läkare som du inte vet vad han/hon har för kunskaper? Är det inte ganska vettigt med en examination där studenten måste visa att han/hon tillgodosett sig de kunskaper som krävs?

  3. Calle. Din synpunkt om betygen känns vettig.

    Men ärligt sagt, vad vet du om en läkares kunskaper innan du träffar honom. Ingenting. Inte heller efter du träffat honom vet du nånting. Jag har träffat läkare där jag har fått tala om vad jag har för sjukdom för dem. Inte direkt imponerande om man säger så. Nog om det.

  4. För att inleda skulle jag vilja säga att själv är jag en 16åring som nyligen gått ur nionde klass och påbörjat första ring.
    Och då jag gick ut nionde klass fann jag att jag var oerhört besviken i och med att jag då gick ut med ett MVG i geografi, i nämnda ämne hade även en god vän till mig ett likvärdigt betyg, tjejen i fråga var dock långt ifrån likvärdig sett till det kunskapsmässiga, t ex så kunde nämnda väninna inte pricka ut Brasilien på en karta, de högsta bergstopparna eller beskriva klimatförändringar på ett sådant sätt som jag själv skulle vilja påstå att jag kan.
    Däremot hade hon vissa andra kunskaper, men dessa besatt vi både men ändå belönades jag med ett imaginärt plus och ingenting konkret.
    Detta endast för att vi ännu inte har infört ett betygssystem som rättfärdigar elevers kunskaper till den grad de borde, nu gick samma tjej ut med högre slutbetyg än vad jag själv gjorde, trots att jag var mycket bättre i t ex SO, NO och matematik, endast för att det där ”extra” inte vägde någonting utan endast antalet mvg, vilket för någon som är mer ”specialiserad” inte lönar sig. Däremot skulle en bredare betygsskala göra det.

    Nåväl, då jag vet att du förmodligen likt övriga vänstermänniskor inte bryr dig utan endast kommer hävda att det är bättre att slopa betygsskalan helt och hållet kan jag säga det att jag själv – som skolelev skulle bli otroligt frustrerad av att inte få några betyg och att de absolut hjälper att höja arbetsmoralen.
    Se det såhär, vem vill arbeta utan utdelning?
    Vem skulle köpa en trisslott ifall det inte fanns chans till vinst?
    Och jag är nästintill 100% säker på att samtliga av mina vänner/väninnor tycker detsamma.

  5. Jimmy: Betyg säger inget om vad man kan. Det är liksom en del av poängen med mitt inlägg. Inte heller säger betyg någonting om hur man kommer att klara sig i samhället. Det beror mer på vilken klass och vilka omständigheter man växer upp i. SMat vilken typ av person man är.

    Sen, sluta förutsätt vad folk ska tycke. Låt folk tycka själva, inklusive mig själv.

    Jag tycker det var kul med betyg. Men så hade jag högsta betyg i stort sett i varje ämne. Jag är som gjord för skolan. Kan lära mig hur mycket som helst och minns hur mycket som helst. Men jag är inet som gjord för vilket jobbs om helst. Så betygen från skolan har haft noll betydelse i mitt liv. (mer än möjligen som skrytobjekt).

    Bara för att man själv tycker det är kul eller bra med betyg så innebär det inte att betyg betyder något egentligen. Det innebär inte heller att man lär sig bättre. Jag hade lärt mig exakt lika mycket även utan betyg. Lärandet i sig är för mig en tillräcklig drivkraft. Men allt detta kan ju var olika från person till person. Hur det är generellt säger det väldigt lite om.

  6. Calle: Gick ut med 2.7 i medel, hoppat av två utbildningar, men doktorshatten sitter numera som en smäck… 🙂

    Jimmy: Sorgligt att det inte fanns någon lust att lära sig. Tyvärr allt för vanligt i svenska skolor och det var så jag upplevde skolan också. Skillnaden är att jag inte brydde mig om betyg. Vissa klänger fast vid betyg som den motivation som behövs för att plugga och det kanske funkar för många. Men det har ju inget med grundproblematiken att göra

  7. @Galt.
    Det är helt rätt, men undra då vad såna som Bildt hade fått för betyg? 🙂

    Jag tycker att betyg är jättefånigt, för dels floppade jag rejält i skolan har har inte slutbetyg från gymnasiet, men också att när jag nu anställer folk så är betyg inget jag är intresserad av. Kunskaperna sitter hos väldigt många inte längre än en kvart, och får dom då MVG för kunskaper dom inte längre har så är systemet meningslös.
    Det får mig att tänka på ett oförberett prov min klass i högstadiet fick. Det innefattade år 7-9 och trots mina halvtaskiga betyg fick jag bara ett fel (dom flesta med höga betyg fick mindre än hälften rätt).
    Så som arbetsgivare så har jag lärt mig att betyg är inte nåt bevis på att folk kan nånting. Det är t.o.m. så att det många gånger inte ens finns nån antydan till kunskap.

Kommentarer är stängda.