Nedläggning

Det är nog vad GM:s besked om Saab Automobil faktiskt betyder. GM och Ford har kommit med sina besked om försäljning i syfte att blidka de US-amerikanska politikerna så att dessa faktiskt räddar bilgiganterna från konkurs och undergång. Ett stöd från den amerikanska staten till GM och Ford innebär att dessa företag inte får lova att hålla Saab och Volvo Personvagnar under armarna. Idag kan de inte göra det därför de är konkursfärdiga. Sen kan de inte göra det för att de inte får.

Saab Automobil och Volvo Personvagnar är därmed utlämnade till sig själva och de svenska bilarbetarna är utlämnade till en regering som gärna går in med miljarder för att rädda sina kompisars bank Carnegie (trots att det antagligen inte behövdes) men vägrar alla former av åtgärder för att hjälpa alla de som kommer att bli arbetslösa i Västsverige.

Eftersom i dagens konjunktur knappast finns nån köpare av Volvo Personvagnar eller Saab Automobil innebär utvecklingen en faktisk nedläggning av de två industrierna. Med konsekvens att tiotusentals människor i Väsesverige förlorar jobbet och de flesta av dem kommer att hamna i arbetslöshet.

I Volvo Personvagnars fall kan det finnas en lösning och det är att AB Volvo och det statliga franska Renault, som är kontrollerade aktieägare i AB Volvo tar över Volvo Personvagnar AB på något sätt. Men även i ett sådant fall innebär det mycket omfattande nedskärningar och uppsägningar på Volvo Personvagnar och dess underleverantörer.

När det gäller Saab Automobil har jag svårt att se någon liknande möjlighet. Därför ser jag ett statligt övertagande av personbilsindustrin med satsning på forskning för nån annan sorts produktion som det bästa alternativet. På kort sikt innebär detta förmodligen också en starkt ökad arbetslöshet, men på sikt kan det ge nya jobb och skapa användning för de enorma fabrikerna ute i Torslanda (Göteborg, Volvo Personvagnar) och Stallbacka (Trollhättan, Saab Automobil). Annars blir det nedläggning och inget mer. För ingen vill köpa företagen och ingen vill köpa deras bilar. Men även om arbetarna på Sveriges industrier kommer att få det knapert med arbetslöshet som följd tänker inte aktieägarna, kapitalisterna, de rika, de som misskött företagen, som spekulerat, avstå från några pengar.

Intressant?
Bloggat: Röda Malmö, Peter Karlberg, John Johansson,
Borgarmedia: DN1, DN2, SDS, AB, VA1,
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , ,

Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!

11 svar på “Nedläggning”

  1. Miljövänliga bilar som drivs med biogas mm har ju bla Japanerna tillverkat i mer än tio år nu men det är bara ett myyyycket litet fåtal som köper dessa miljöbilar som ju nu påstås vara så bra.Varför skulle då lilla Volvo och Saab lyckas bättre med att genomföra detta !?.Folk som köper en ny bil för ca 250 000 – 300 000:- skiter i om bilen drar 0,7 eller 0,9 liter milen för de har ändå kapital att framföra dessa fordon på vägarna oavsett förbruking.Det är den knegande andrahandsägaren med låg lön som får fortsätta att leva med bensinförbrukningen däremot om han/hon nu vill ha en något modernare bil.

  2. Vem har diskuterat biogasbilar?

    Dessutom har ju Volvo tidigare gjort sådana.

    Men ingen har diskuterat det. Kan kanse vara ett delalternativ.

    Men jag tror faktiskt att bilismen som vi är vana att se den måste bort, däremot inte bilen. Vilket kräver en rejäl samhällsomställning.

  3. Helt rätt! Vi måste tänka nytt och längre än näsan räcker. Framför allt hjälpa individerna som blir drabbade. De skiter borgarna fullständigt i. Men också ha ett systemkritiskt perspektiv och hitta klimatsmarta lösningar. Ha en plan över hur vi i stort ska lösa klimatkrisen. Som t.ex. producera alternativa saker på fabrikerna och handla upp det offentligt. Gyllene läge för vänstern! Nu gäller det bara att våga!

  4. Att staten tar över är det sämsta tänkbara alternativet i detta läge, där vi behöver radikal modernisering och nytänkande.

    Storföretag och stater är tröga kolosser, de är notoriskt dåliga på sånt. Endast småföretag klarar av riktigt snabb, radikal modernisering. Därför måste resurserna gå till dem.

    Det ligger i sakens natur att det fungerar så. Med kolosser blir det satsningar på ett begränsat antal någorlunda trygga projekt. Med småföretag blir det tvärtom ett mycket stort antal djärva satsningar, sinsemellan mycket olika.

    Många av dessa går sedan under, just för att de är djärva och alltså riskfyllda. De bästa klarar sig och växer.

    Det blir alltså en utsållning, där de allra bästa projekten växer och frodas. Vi behöver just denna utsållning. Vi behöver de allra bästa från en stor mängd djärva projekt.

    Tröga kolosser kan aldrig ge oss detta.

    Bland småföretagen som satsar djärvt blir det förstås många som konkar. Deras arbetskraft flyttar då till de lyckade projekten. Just för att dessa projekt lyckas behöver de ständigt mer arbetskraft.

    Därför är det nödvändigt att både arbetskraft och finansiella resurser inte låses fast i tröga kolosser. De ska istället hamna hos en stor mängd djärvt innovationsrika småföretag, så de kan gå igenom denna process av utsållning.

    I denna process ska staten stödja arbetarna, individerna, inte kapitalet.

    Staten ska också stödja forskning, infrastruktur mm. Men kapitalet ska klara sig självt. Där ska det vara riskkapitalister som riskerar sina egna pengar genom att satsa på småföretag, och gör sina egna bedömningar av vinstchans och förlustrisk. Då gör de omsorgsfulla bedömningar, just för att de riskerar sina egna pengar.

    Detta är på sätt och vis ett hasardspel. Den som spelar detta spel ska riskera sina egna pengar, absolut inte skattebetalarnas.

  5. Jag vill bara påminna om att två av de tre bolag som verkar ha de minsta problemen (bortsett från en del av de japanska företagen) är Volkswagen och Renault. Volkswagen har varit i huvudak offentligt ägt (Delstaten Niedersachsen) sen det startades.

    Renault har varit statligt sen man beslagtog det från ägarfamiljen på gund av deras samarbete med nazisterna.

    Alltså, två av de europeiska och amerikanska bolag som har minst problem är bägge statliga. Det verkar inte som stater är nån dålig ägare trots allt.

  6. Anders_S: Ja, men då handlar det om företag som har hängt med i utvecklingen.

    Volvos och SAABs teknik är tio år föråldrad. Volkswagen och Renault, som du nämner, har hängt med i utvecklingen under dessa tio år. Visst har de utvecklats långsamt, som alla kolosser, men snabbare takt har inte behövts.

    För att Volvo och SAAB ska bli livskraftiga krävs ett plötsligt gigantiskt språng över tio års utveckling. Jag kan inte se hur tröga kolosser ska klara ett sånt jättesprång från en dag till nästa.

    Men jag hittade en artikel som säger emot mig på ett intressant sätt. Som bekant är det jänkarna som har hållit kvar Volvo och SAAB i förlegad teknik. Men kanske har de inte lyckats stoppa all utveckling. ”Bosse Bildoktorn” skriver på Newsmill:

    ”För någon månad sedan fick regeringen provsitta Volvos nya
    miljöanpassade V50-modell. Den visades upp av de ingenjörer, som delvis på lunchraster och kvällstid, hade förvandlat ett bensinslukande fordon till en bil för framtiden.”

    http://www.newsmill.se/artikel/2008/12/03/endast-svenska-agare-forstar-de-svenska-ingenjorernas-genialitet

    Jag vet nu inte hur realistiskt det här är. Men vem vet, kanske finns trots allt en liten anledning till hopp. Kanske har tillräckligt många uppstudsiga ingenjörer m fl vägrat att helt underkasta sig jänkarnas tokerier, och trots allt följt med i utvecklingen.

Kommentarer är stängda.