Inget stöd till bilindustrin i USA

För GM och Chrysler kan senatens nej till ett stödpaket för bilindustrin betyda snar konkurs. För Saabs del betyder det förmodligen nedläggning och konkurs också. Arbetare i Sverige har, i likhet med Maud Olofsson, all anledning att vara oroliga. Inte för att ett amerikanskt stödpaket till bilindustrin hade hjälpt, det hade också inneburit en nedläggning av Saab. Det svenska krispaketet gör nog varken från eller till i det läge som nu har uppstått.

Konkus för de stora amerikansk bilbolagen betyder massarsbetslöshet och att ännu fler företag kommer att drbbas hårt. av konkurser, nedläggning, avskedanden. Arbetare i hela USA kommer att drabbas, inte bara i bilinudistrins hjärta Michigan, utan överallt. Även andra delar av världen kommer att drabbas av följdverkningaarna av sådna konkurser.

SÅ nog är det en riktig kapitalistisk kris av samma modell som 1929 vi ser. Alldeles oavsett om SVD:s PJ Annders Linder försöker låtsas som om det inte är det.

Intressant?
Bloggat: Röda Malmö, ArvidFalk, Annarkia, LOKE, Jinge,
Borgarmedia: SDS1, SDS2, AB1, AB2, AB3,
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

Advertisements
  • Pingback:   - Avväpna inte vänsterpolitiken! — Mullvaden()

  • Daniel

    I det kapitalistiska samhället företag går i konkurs å även de stora. Alternativet är givetvis stadssubventionerade jobb men den modellen är i graven för länge sedan.

  • En konkurs för SAAB, vilket kommer att bli fallet innebär inte automatiskt att fabriken läggs ned utan gör att andra intressenter kan gå in i företaget och ta hand om konkursboet och då få möjlighet till en omstart fri från gamla skulder. Detta är ett scenario man inte hört från någon ekonom, men detta är sanningen. Visserligen får många leverantörer det svårt med likviditeten då dessa lär få kännas vis en svår förlust, men fortsätter företaget har de en möjlighet att åter få en kund , som står bättre rustad.
    Vad gäller anställda lär ju många bli utan jobb, men många fär förmodligen jobba kvar.
    Allt är inte svart eller vitt, som i ‚Äúsossarnas gröna mix‚Äù villgöra allt till.

  • Vill påpeka att den svenska bilparken uppskattningsvis är värd ca 275 milarder kronor (4.25 miljoner bilar x 65000 per bil). Vi äger bil för 30000 kronor per man, kvinna och barn i Sverige idag.

    Krispaketet på 28 miljarder till de ”svenska” biltillverkarna är alltså på 10% av vad alla bilar som rullar i Sverige är värda… eller 3000 kronor per person i Sverige.

    …för en produkt som färre nu vill ha och som vi alla vet är skadlig för miljön. Det borde gå att hitta andra saker som är bättre att använde dessa pengar till (ny produktion, nya jobb). I min dröm använder man pengarna t.ex. för att investera/stödja produktion (-skapacitet) för vindkraft.

  • Camilla

    Jag kommer inte rita kors i taket om Maud och Anders köper Saab och Volvo nästa år. Tiden är besynnerlig. Men Ehrenbergs förslag om vindkraftsproduktion istället för bilproduktion är inte långt borta! Idag nämner Maud Olofsson i DN att deras stöd gåt till innovationsmiljöer som även t.ex. vindkraftsindustrin kan dra nytta av..

  • Strutsman

    Varför sänker man inte helt enkelt lönerna för alla i bilindustrin i USA? Det skulle hjälpa precis lika bra som en allmosa, och vara mer långsiktigt hållbart. Att hålla uppe lönerna på för höga nivåer m.h.a. statliga pengar är ju vansinne.

    Det kommer ju också att växa fram andra jobb när GM går under. De andra biltillverkarna tar över en del, och andra industrier får en chans att hitta kompetent personal till lägre priser. Marknaden löser allt om man bara vågar ta lite svängningar…

    Hellre nåt som skakar ibland men går åt rätt håll, än något som går stadigt utför.

  • Strutsman, varför sänker man inte lönen för dig?