Medieindustrin

Del 1 av 14 i serien Medieindustrin

Den svenska storfinansen har jag beskrivit i en rad serier av inlägg, om dagens 15 familjer, utländska ägargrupper, finansgrupper utan familjeanknytning, försvunna finansfamiljer och försvunna finansgrupper.

När det gäller medieindustrin så har jag tänkt att skriva en speciell serie om denna då den har ett grepp över vår hjärnor, över folkets hjärnor och tänkande som går utöver den ekonomiska makt som ägarna av medieindustrin också har. Man kan påverka mera direkt med propaganda och nyhetsvinkling än vad andra finansfamiljer kan.

Medieindustrin i Sverige domineras av fyra stora ägare av vilka jag beskrivit tre i min serie om dagens 15 familjer. De tre jag skrivit om är Bonniers, Hjörne och Stenbeck. Alla tre är också dynastiska familjer med tre eller fler generationer verksamma i de kontrollerade företagen och har därför också behandlats i serien om finansdynastier, läs om dynastierna Bonnier, Stenbeck och Hjörne. Den fjärde stora mediegruppen är Schibsted som äger bl.a. Aftonbladet och SVD.

Utöver dessa fyra stora kommer jag också att skriva om bl.a. ProSiebenSat Media, Clear Channel, Gota Media, Herenco, NWT och Norrköpings Tidningar samt kanske ytterligare några mediekoncerner i Sverige.

Sammanställning och genomgång av medieindustrin från GFT.

Intressant?
Läs mer: VA1, VA2, SVD, HBL, ETC, Journalisten, DN,
Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , ,
Technorati: , , , , , , , , , , , , ,
Powered by ScribeFire.

Series NavigationBonniers – nästan synonymt med media i Sverige >>
Advertisements