Bonniers – nästan synonymt med media i Sverige

Bonniers är den största mediekoncernen i Sverige och familjen är också en av dagens stora finansfamiljer. En av Sveriges största finansfamiljer har de varit i generationer och basen för detta har alltid varit deras position inom media.

Basen för familjens mediaintressen är idag ett helägt familjeföretag som heter Bonnier AB. Så har det inte alltid varit, Dagens Nyheter har varit ett självständigt och börsnoterat företag och förlagsverksamheten ett annat företag. I styrelsen för familjeföretaget sitter fyra representanter för familjen, Carl-Johan Bonnier, Hans-Jacob Bonnier, Jeanette Bonnier och Pontus Bonnier och VD är Jonas Bonnier.

Inom dagstidningsbranschen är Bonniers fortfarande störst, men familjen Hjörnes Stampen-koncern nafsar dem i hälarna. De dagstidningar som Bonniers kontrollerar i Sverige är förutom DN; Expressen, Kvällsposten, GT, Dagens Industri, City Malmö/Lund, City Stockholm, Sydsvenskan, Kristianstadsbladet, Trelleborgs Allehanda och Ystads Allehanda. En stark position på mediemarknaden i Skåne och Malmö alltså, där det inte heller finns någon större konkurrent. I Stockholm har man på dagstidningssidan konkurrens från främst Schibsted-gruppen (AB och SVD), men också familjen Stenbecks Metro. Utöver dteta äger man också tidningar i Lettland. Den totala vardagsupplagan för koncernens dagstidningar är cirka 950 000 exemplar (exklusive gratistidningarna City, år 2007).

Bonnier Affärspress ger ut dagliga affärstidningar i 13 länder, förutom i Sverige (DI) och Börsen i Danmark också tidningar i Ryssland, Estland, Lettland, Litauen, Polen, Ukraina, Kroatien, Slovenien och Bulgarien.

veckotidningssidan/tidskriftsidan är Bonniers överlägset störst i Sverige och ger ut veckotidningar i sex länder, Sverige, USA, Spanien, Finland, Danmark och Norge. Bland tidskrifterna och veckotidningarna i Sverige märks bland annat Veckans Affärer, Privata Affärer, Resumé, Allt i Hemmet, Damernas Värld, Vecko-Revyn och Vi Föräldrar.

Företagets äldsta verksamhet vid sidan av dagstidningar är bokförlagsverksamheten, vilken är den största i Sverige, med bl.a Albert Bonniers Förlag, Wahlström & Widstrand, Forum och Månadens Bok. Man ger även ut böcker i andra länder som Tyskland, Norge och Finland.

På senare år har familjen också skaffat sig stora intressen inom television och nöjesindustri. Man har länge ägt SF Bio och Svensk Filmindustri liksom Bonnier Amigo Music. Inom TV-området äger man TV4 Group, med alla dess kanaler, och MTV Media i Finland. Totalt kontrollerar Bonniers 23 TV-kanaler, varav TV4 är Sveriges näst största.

Andra kanaler koncernen äger inkluderar Canal+ och dess syskonkanaler. Totalt är räckvidden kanske 5 miljoner tittare per dag för alla bolagets kanaler. På detta område är SVT den största konkurrenten följt av Stenbecks MTG.

Utöver detta kontrollerar koncernen också ett antal onlineföretag, Discshop, Homeenteroch via TV4, bl.a. Recept.nu, Politikerbloggen,
Fotbollskanalen.se, TV-planeten, Innebandy.se, Blip m.fl. I Newsmill är man delägare tillsammans med bl.a. Robert Weils Proventus.

Läs mer: SDS1, Jinge, Resumé1, DN1, Företagsamheten, DN2, Journalisten, MV1, DM1, Resumé2, Resumé3, ETC1, ETC2, ETC3, ETC4, ETC5, ETC6, ETC7, ETC8, SVD, Kulturbloggen, AV1, SDS2, Resumé4, DM2, SSBD, MV2, Resumé5, AV2, DM3, DM4, DM5, DM6,

Intressant?
Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , ,
Technorati: , , , , , , , , , , , , , ,
Powered by ScribeFire.

Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!

14 svar på “Bonniers – nästan synonymt med media i Sverige”

  1. Jag tycker att dessa ägandeförhållanden bör observeras när de rapporteras om fenomen som befinner sig i intressekonflikt med dessa media-monopolister.

    Jag tänker först på de vilseledande smutskastningskampanjer dessa medier fört, där de aktivt försökt få allmänheten att associera TPB med mördade barn, och tidigare med barnporr.

    De som äger media äger också makten och kontrollen över människors sinnen och verklighetsuppfattning.
    Så om man vill vara riktigt vänster så tycker jag att det bästa vore att gå över till sig den mest extrema piratideologi man kan komma fram till(längre än dagens Piratparti). Och aktivt försöka krossa mediamonopolisternas/borgarmedias makt över tanken.

    Dennis Lyxzen var inne på temat när han i en gammal låt sjöng att ”Vi måste förstöra kultur som handelsvara”.
    Det låter i mina öron som en extremist-pirat-åsikt 🙂

Kommentarer är stängda.