Det här med islam och moskén i Rosengård

I samband med oroligheterna i Rosengård har en del personer i kommentarerna till mina två tidigare inlägg om Rosengård och händelserna där den senaste veckan kommenterat och undrat över varför jag som vänstermänniska allierat mig med fundamentalistiska muslimer. Det har jag nu inte gjort. Jag har tagit ställning för att även fundamentalistiska religiösa organisationer har samma rättigheter som andra religiösa organisationer. Baserat på att jag bedömer det som om myndigheterna misskött ärendet med moskén och deras uppsagda lokal.

Det betyder inte att jag på något sätt tar ställning för den församling som drivit moskén och deras tro, inte heller att jag allierar mig med dem. Det är också uppenbart att det finns interna motsättningar inom Rosengårds befolkning. Bara en del av dessa är ju muslimer och bara en liten del av muslimerna tillhör den aktuella moskén, som enligt flera uppgifter är wahhabister, en form av islam som är särskilt stark i det med USA allierade Saudiarabien. Talibanerna tillhör också denna riktning inom islam. Aje Carlbom, som tidigare skrivit om invandring i tidskriften Röda Rummet, skriver om just wahhabismen och Islamiska Kulturföreningen på sajten Newsmill:

Källarmoskén som avhysts av fastighetsägaren har ingått i det religiösa nätverket kring en av Rosengårds äldsta källarmoskéer, Islamiska kulturföreningen. Jag intervjuade företrädare för den här moskén i början av 1990-talet och redan då var det känt att det var en så kallat ”wahhabistisk” tolkning av islam som dominerade aktivisternas synsätt.

Enkelt uttryckt är det en mycket konservativ uppfattning som handlar om att etablera en stark religiös kontroll av individer och samhällen. Typiskt för den här sortens islamister är att praktisera en bokstavstrogen trosuppfattning. Till skillnad från många andra islamiska aktivister avvisar wahhabister försöken som görs får att anpassa islam till europeiska förhållanden. Wahhabister är inte speciellt populära hos muslimer i allmänhet utan betraktas som fanatiker och sekterister.

Det verar vara en hyggligt vettig beskrivning av hur wahhabismen kan se ut. Saudiarabien är ett exempel på hur ett land ser ut där wahhabismen har makten.

Det finns också några märkliga vändningar i hans artikel:

Fastighetsägarna kan ju knappast beskyllas för att ha dragit in ohyra eller fuktskadat sina egna fastigheter.

Det är väl självklart att det är fastighetsägarna som misskött fastigheterna så att de blivit fuktskadade. Knappast nån annan. Det är ju fastighetsägaren som äger huset och som har ansvar för skötseln. Här är Carlbom verkligen ute och cyklar. Att försöka skylla på hyresgästerna är verkligen lite väl magstarkt.

Det är vidare självklart att folk väljer var de vill bo. Det är lättare att leva som muslim i Rosengård för att det finns många muslimer där, inget konstigt alls. På samma sätt väljer Jehovas Vittnen i Göteborg att bosätta sig i Rannebergen. Det bor redan många Jehovas vittnen där så det är lättare för dem att bo där. Men de fastigheter de bor i missköts inte på samma sätt som i områden med majoritet invandrare. Jag undrar hur det kan komma sig? Kan det möjligen vara så att fastighetsägarna utnyttjar invandrares dåliga kunskaper om svenska lagar och vilka rättigheter de har som hyresgäster för att låta bli att underhålla fastigheter så att de kan tjäna mer?

Jag kan dock hålla med om det sista han skriver, med en liten reservation. Även wahhabister har ätt ill en lokal för sin moské. På samma sätt som den isolationistisk kristna sekten Plymouthbröderna har det:

Att avhysa den här gruppen från källarmoskén i Herrgården kan uppfattas som diskriminerande och okänsligt men det finns ingenting som hindrar ungdomarna här från att besöka den stora moskén (eller andra moskéer) i området. Det är önskvärt att unga muslimer i området söker sig till andra moskéer i eftersom den wahhabistiska läran allvarligt försvårar integrationsprocessen för kommande generationer. Extrema läror, oberoende av ideologi, riskerar att göra människor till ”outsiders” som får det mycket svårt att bli delaktiga i majoritetssamhället.

Muslimska ungdomar i Rosengård behöver inte fler moskéer. De behöver svensk utbildning och fler vägar in i det svenska samhället.

Vi kan tycka de är önskvärt att de söker sig nån annan stans. Det tycker jag om ungdomar i Jehovas Vittnen och Plymouthbröderna också. Det är önskvärt att de söker sig nån anna stans och integreras i majoritetssamhället. Men det som är önskvärt är inte alltid det som sker då folk får använda sin fria vilja. Det är en del av demokratin. Den gäller för muslimer såväl som för kristna. Den gäller för sånt som vi inte gillar likväl för sånt som vi gillar.

För övrigt är jag motståndare till att präster och imamer ska utbildas för statliga pengar, liksom religiösa privatskolor och mot att vi med skattepengar ska finansiera program i TV och radio med religiös prägel.

För övrigt har Röda Malmö idag skrivit ett mycket bra inlägg om Rosengårdshändelserna.

Intressant?
Borgarmedia: HD, AB, DN, Dagen,
Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!

13 svar på “Det här med islam och moskén i Rosengård”

  1. ”Det är vidare självklart att folk väljer var de vill bo. Det är lättare att leva som muslim i Rosengård för att det finns många muslimer där, inget konstigt alls.”

    Jag bor i Rosengård ända sen jag kan komma ihåg mig själv! Dvs jag har bott här i nästan hela mitt liv. Vi valde Rosengård för kanske 14 år sedan, men det är INTE LÄTT att lämna Rosengård nu! De senaste åren har vi alltså valt att INTE bo i Rosengård men vi kommer ändå inte härifrån! Som läget ser ut får man söka lägenhet i flera år för att ens kunna ha en chans att komma bort från området.

    Och om det inte vore för dessa oroligheter/händelser (då menar jag inte dessa som varit de senaste dagarna, då polisen varit inblandad, utan de som hör till vardagen!) så hade vi nog inte velat att lämna Rosengård heller.

    Rosengård har varit ett fint område att bo i, men det har spårat ut nu helt och det är sorgligt!

  2. Men vad är det för fel på folk egentligen?

    ”Det är önskvärt att unga muslimer i området söker sig till andra moskéer i eftersom den wahhabistiska läran allvarligt försvårar integrationsprocessen för kommande generationer.”

    Hur svårt kan det vara att fatta att ungdommarna på gatorna inte är wahhabiter bara för att fritidsgården de hängde på råkade vara konrollerad av den här sulufi-rörelsen (eller vad det nu hette) ?

    Medierna har de senaste dagarna varit överfulla av skitsnack och spekulationer som presenterats som sanningar. Det är kanske inte så konstigt.

    Vad som däremot är jävligt konstigt är att folk går på det.

    ”Åh, vad konstigt att AFA går ihop med islamister och startar kravaller när det borde gå rakt emot deras ideologi” säger man.
    Samtidigt som islamisterna tagit avstånd från kravallerna. Ja, huuur kan det komma sig?
    Kanske är det så enkelt att det inte alls är en ”ohelig allians” mellan AFA och Islamiska kulturföreningen? Är det en tanke som slagit någon?

    Det ringer ingen klocka från att de som ockuperade källarmosken inte var islamiska kulturföreninge, utan andra ungdomar som pratade om att den varit viktig för dem som fritidslokal?
    Det känns inte ens liiite märkligt att polisen helt plötsligt vet exakt vem det är som är med i AFA eller inte? Eller att tidningarna rapporterar att de gripit en miljöpartistisk politiker som skulle vara med i AFA?
    Det känns inte liiite märkligt att AFA skulle kunna sätta flera hundra ungdommar i arbete med att kasta sten bara genom att bege sig till rosengård?

    Man skulle inte kunna tänka sig att det faktiskt inte är AFA som startat några kravaller, utan ungdomar som är förbannade på att snuten tog deras fritidslokal ifrån dem?
    Man skulle inte kunna tänka sig att snuten ser en stor poäng i att framställa AFA, fotbollshulliganer, kriminella gäng osv. som de drivande, eftersom det är mycket enklare att skylla på dem än att åtgärda den sociala miljö och det repressiva klimat som skapar aversion mot polisen?

    Lustigt nog verkar just AFA vara de enda som pallar med en riktig analys:
    http://motkraft.net/nyheter/3380

  3. vilket skitsnack först var det brandreglerna och nu.

    Wahabister Vilket Skitsnack.

    Och även om så vore så låt dom fanimig tro vafaan dom vill.

    typiskt svennen som ska lägga näsan i blöt i allt men inte vet vafaan dom sysslar med.

    Vilken propaganda,, indoktrinering som fan.

    Vilken Bushasyn den svenska befolkningen är ju helt väck.

    Vad faan har ni emot troende??

    Enligt mig
    är ni inte mycket bättre än fundamentalister med eran propaganda syn

  4. Men det är ju sant. Fråga de som BOR på Herrgården. Fråga andra ungdomar om hur mycket det satsas på dem via fritidsgårdar(som källarmoskéns ungdomar vägrar befatta sig med för att de är orena).

    Vänstern har klampat in här och tror sig företräda Rosengårdsborna. De företräder en extrem liten klick på ca 100 pers, som resten av Rosengård vill ha ut.

    Gör det. Gå runt och FRÅGA de boende på Herrgården och i resten av Rosengård vad de tycker om källarmoskén.

    Det handlar inte om några som helst konspirationer, här, det finns gott om artiklar och avhandlingar om Basem & co:, och det är bortom allt tvivel att de tillhör den salafitiska/wahabitiska tron/aktivismen.

    Muslimer har flyttat FRÅN Rosengård pga terror från dem. Skippa spekulationerna och prata med de boende, läs på.

  5. Mike: för övrigt när det gäller brandregler: vilken verksamhet som helst, som inhyser mer än det dubbla godkända antalet människor, får repressalier. Klubbar får betala böter och blir nedstängda, har jag för mig, om överträdelserna upprepas. Det ska ju även gälla den här föreningen, kan jag tycka.

  6. SVT hade ett reportage om dessa självutnämnda religiösa poliser redan 2006

    ”I svenska förorter finns i dag en religiös islamisk polis som försöker kontrollera andra muslimer. Från hemsidor och bönelokaler sprids budskapet att muslimer ska isolera sig från alla svenskar som inte är muslimer. Strikt religiösa grupper sätter upp stränga regler och många mer sekulära muslimer känner sig hotade.”

    I deras kartläggning nämns Islamiska Kulturföreningen flitigt.

    http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=53787&a=631541

    Inser ni inte att de ”ockuperande” ungdomarna är tidigare elever i denna extrema och patrialkala förening. Allt är en teaterföreställkning arrangerad av islamiska kulturföreningen. Basem Mahmoud tex är både talesman för ockupanterna och ordförande för den nya arrangerade föreningen ”Youth Islamic Center” dvs de som okuperade lokalen.

    – Tror ni ens kvinnor och ”otrogna” var välkomna i den lokalen?

    Ang hyreskontraket så hyrdes det ut som en fritidslokal, inget annat för max 100 personer. Istället gjordes det om till en moskee där 200 peroner ofta uppehöll sig. När fastighetsägaren sa upp kontraktet redan 2006 så var det helt enligt alla regler och lagar. – Flera av den muslimska friskolan Ögårdsskolans elever har här indoktrinerats (hjäntvättats) i lokalen. Många barn och ungdomar från Rosengård har radikaliserats i lokalerna. – När killarna(männen) säger att de behöver lokalen för att ”läsa läxor” så ljuger dom. Rosengård har 4 fritidsgårdar och elever från högskolan är där dagligen för att hjälpa till med läxläsning. Ingen stadsdel i sverige (och tom Europa) satsas det så enormt som på Rosengård.

    Kommunen vill ha lokalen för att skapa en sk ”boskola” dvs
    lära invandrare hur man bor i lägenhet. Det pågår en kamp mellan liberal och extrem islam i Malmö.

    AFA står för ideal som står stick i stäv med dessa antidemokratiska islamister och vice versa. Kommunism är för övrigt den värsta ideologi islamister vet pga av dess inneboende ateism. Islamisterna vill att prästerskapet skall styra samhället av ”guds nåde” med Shaira och att demokratin skall avskaffas eftersom om människan skriver egna lagar så ”sätter man sig vid guds sida”. Vilket är den största synden inom islam.

    Idag påatrullerar dom på Rosnegårds gator. – Hur tror ni de riktiga flyktingarna som flytt islamitiskt förtryck känner sig när dessa nu lakejer patrullerar ”nattvandrar” på Rosengårds gator och gårdar?

  7. ”Inser ni inte att de ‚Äúockuperande‚Äù ungdomarna är tidigare elever i denna extrema och patrialkala förening. Allt är en teaterföreställkning arrangerad av islamiska kulturföreningen. Basem Mahmoud tex är både talesman för ockupanterna och ordförande för den nya arrangerade föreningen ‚ÄúYouth Islamic Center‚Äù dvs de som okuperade lokalen.”

    Basem Mahmoud har ju gått ut och tagit avstånd från upproret på gatan i media. Konstigt att han inte kan få det att sluta om det nu är han som arrangerar hela ”teaterföreställningen”…

  8. Ja, Erik, det bevisar ju att Basem inte är dum. Som sagt, du sklulle kanske se till att informera dig om denna organisation istället för att sitta och vara insinuant och konspirationsteoretisk.

  9. Men vem är det som är konspirationsteoretiker egentligen?
    Basem styr helt enkelt inte rörelsen på gatan och ”extrem-vänstern” försöker varken samarbeta med honom eller ”representera” herrgården.

    Jag har informerat mig på det allra mest grundläggande sättet – på plats.

  10. Vad är det de gör, faktiskt sett, där då? ”Fritidsgården” har drivits i ”renlärig” stil, så att ni blivit informerade om situationen av de ungdomarna säger inte så mycket. Som sagt, en extrem extremt liten minoritet på Rosengård.

  11. Alla ni som har olika förklaringar på orsaken till händelserna i Rosengård:
    Fundera ett tag på om Sverige, såväl befolkning (invandrare, flyktingar, ”originalsvenskar”) som myndigheter verkligen någon gång kommer att klara av att lösa integrationsproblemen.
    Hittills har vi lyckats dåligt på alltför många platser, trots stora satsningar.
    Det blir knappast bättre ju fler människor som söker sig till Sverige.
    Måhända är en lösning att kraftsamla och försöka lösa nuvarande problem innan vi importerar nya.
    Kalla mig rasist om det känns bättre, men det löser inga problem.

Kommentarer är stängda.