Clear Channel – ett av de största reklambolagen i Sverige

Del 7 av 14 i serien Medieindustrin

Inte nog med det, ägaren, amerikanska Clear Channel är USA största radioföretag, med kontroll över ett nätverk, Premiere Radio Networks, som syndikerar 90 olika radioprogram som säljs till omkring 5 800 lokala radiostationer med 190 miljoner lyssnare per vecka. Själva äger man över 1000 lokala radiostationer. Bolaget driver även radiostationer i Mexico, Australien och Nya Zeeland. Man äger också ett onlineradioföretag, I Love Music. Utöver radio är bolaget koncentrerat på utomhusreklam av olika slag. Det är främst inom detta område man är verksam i Sverige. Clear Channels radiokanaler är kända för sin konservativa agenda och företaget kontrolleras i praktiken av familjen Mays. Total finns 30 000 anställda i företaget och man har verksamhet i 64 länder.

Den svenska verksamhten består, som sagt, huvudsakligen av utomhusreklam och reklamtavlor av olika slag, men även av onlineverksamheter som reklamen på sajter som Familjeliv.se, Barnguiden.com, BröllopsTorget, MorningStar och Finansportalen med mera. På utomhusreklam är företaget störst I Sverige.

Utöver reklamverksamhet äger Clear Channel också några eventbolag i Sverige, såsom EMA-Telstar (som tydligen heter Live Nation nu) och fram till nyligen också Eventum.

Läs mer: Newsdesk1, Newsdesk2, Newsdesk3, Resumé, DM1, DPS, DN1, DN2,

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Blogged with the Flock Browser
Technorati Tags: , , , ,

Series Navigation<< ProSiebenSat – Sveriges fjärde TV-operatörTelenor – mediekoncern och TV-distributör i Norden >>
Advertisements