I väntan på Västlänken

Del 1 av 12 i serien Pendeltåg i Göteborg

I Malmö är snart Citytunneln klar och genomgånde tåg en realtitet. Rdan från början kommer tunneln att vara utnyttjad till maximal kapacitet. Det finns därför anledning för Malmö att behålla tågtrafik även på de gamla järnvägarna som jag ser det.

I Stockholm har arbetet med Citybanan kommit i gång och den behövs för att öka kapaciteten för pendeltågstrafiken i Stockholmsområdet. Det finns dock en hel del andra sätt att göra detta på också.

I staden med den sämsta kollektivtrafiken i Sverige, med pendeltåg bara på två av fem järnvägar och klara kapacitetsproblem i centrum och stora områden utan vettig och välfungerande kollektivtrafik, Göteborg, har planeringen för en motsvarande satsning, Västlänken, knappt kommit igång. Det betyder att Göteborg, om ingenting speciellt gör inte komerm att ha en vettig och välfungerande kollektivtrafik ens inom 20 år. Men det finns saker man kan göra för att få igång bättre pendeltågstrafik långt innan dess.

I samband med att dubbelspår byggs ut på älvbanan längs med Göta Älv kan man bygga en större pendeltågsstation i Gamlestaden, med bytesmöjlighter till andra pendeltåg, till spårvagn och till bussar. Genomgående pendeltåg möjliggörs genom att alla tåg då, med en station vid Gamlestaden, inte behöver gå intill Göteborgs Central utan en del tåg kan fortsätta direkt söderut mot Mölndal och Kungsbacka. På samma sätt kan en del tåg från Alingsås svänga söderut och inte gå in till centralen. Det hela bör kompletteras med bättre bytesmöjligheter vid Lisebergs station genom att spårvagnshållplatserna S:t Sigfridsplan och Liseberg flyttas till under motorvägen och bussarna som går förbi S:t Sigfridsplan får gå ner till Lisebergs station och vända. Systemet kompletteras sedan också med en station vid Almedal/Elisedal/Kallebäck där byten till spårvagn och buss lätt kan ordnas. Och vips har Göteborg fått genomgående pendeltåg snabbt och enkelt och vi behöver inte vänta 20 år på Västlänken.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

Series NavigationDyr västlänk – det går att uppnå samma fördelar på annat sätt >>
Advertisements