Radikalisering? Segregation! Rosengård!

Det visar sig att de slutsatser som Magnus Ranstorp och Josefine Dos Santos kommit fram till är väldigt dåligt underbyggda. Man har faktiskt inte pratat med en enda invånare i Rosengård, utan bara med poliser, socialarbetare och andra som arbetar mot och med folk i Rosengård. Förmodligen har man väl pratat med den lokala polis som under en längre tid agerat på ett sådant sätt att de gjort sig i stort sett omöjliga i Malmöstadsdelen och vars agerande är en av de stor anledningarna till kravallerna i Rosengård i december. Kravaller som inte kunde lösas förrän poliser från andra delar av Sverige skickades ner och tog över, med en dialoginriktning istället för med en konfrontativ inriktning.

Min uppfattning är att det ändå kan finnas fog för tesen att islamister har lätt att få fotfäste i Rosengård, Men samtidigt är det nog så att problemet överdrivs av olika debattörer. Oavsett vilket så är frågan vad man kan göra åt det hela. Och hur man bryter dte som är det genltiga problemet. De klassorättvisor som skapar segregation och utanförskap. De klassorättvisor som innebär att de som kommit hit sist är de som inte kan få jobb. De klassorättvisor som förvisar arbetarklassen, de fattiga till att leva i bostadsområden som fungerar dåligt på det sociala planet. Rosengård är dessutom ett område som inte bara klassmässigt är segregerat, utan också rent geografiskt är isolerat och segregerat från resten av Malmö, av grönområden, vägar, industriområden etc. Enda förbindelsen med staden är en bred flerfilig väg som känns som ett betongdike. Ogästvänligt, otrevligt och overkligt.

Till den ekonomiska och klassmässiga segregation som orsakas av arbetslöshet, orättvisa villkor på arbetsmarknaden, privatisering av bostäder och av social service. En segregation som förstärks av privata skolor, marknadsanpassning av boendet, finanskrisen och en del annat. Det är bl.a. dessa saker som måste lösas för att vi ska kunna lösa de problem som Rosengård och andra förorter har. Det behövs ett rättvisare, mer solidariskt samhälle med en stadsplanering som skapar socialt liv och umgänge. En stadsplanering som innebär att staden ser ut som Möllevången istället för som Rosengård. Det behövs social rättvisa istället för en borgerlig politik som skapar större klyftor.

Och, nej islamisering är inte radikalisering. Islamisering är motsatsen. Det innebär en högervridning av uppfattningar i delar av befolkningen. En utveckling som inte jag vill se, men som skapas av den borgerliga politik sådana som Per Gudmundson och andra förespråkar.

Intressant?
Bloggat: Stenudd, Gryningens ljus, Röda Malmö,
Borgarmedia: SVD, SDS1, SDS2, SDS3,
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!

22 svar på “Radikalisering? Segregation! Rosengård!”

  1. Vet inte om du såg Mohammed Omars diskussion på nyheterna om rapporten igår.
    När man i rosengård stänger en lokal som används av muslimer och runt 13 andra organisationer, då kan man inte förvänta sig att folk ska sitta stilla och acceptera det. Vi har för många ungdomar som inte har några fritidsgårdar, pga de dåliga öppettiderna eller stängningen av desamma. Dessa ränner runt i städerna och skapar kaos. Jag har varit i rosengård rätt ofta och jag ser att många där inte har jobb och bor trångt. Att olyckliga människor får stöd hos muslimska grupper medans högern förstör samhällets strukturer, är bara naturligt.

  2. TACK Svensson, för att du utvecklar resonemanget. Vi pratar ju om ett tiotal personer här- och att de ställer till problem för folk i sin omgivning är ett mycket litet problem- samt en minimal del i en helhetsproblematik som helt går media och resten av Sverige förbi, känns det som.

    (Sen är det väl inte så konstigt att dessa 30 informanter, med yrken där de dagligen har med många människor att göra, har fått höra om ”åsiktspoliserna”- SÅ stort är det inte här).

  3. När jag pluggade i Uppsala var det inte ovanligt att utbytesstudenter som kommit dit utan att känna någon lockades över till Jehovas Vittnen, LaRouche-rörelsen eller liknande sektdårar. Jag skulle tippa på att de flesta som lockas av extremistiska dörrknackare är människor i en liknande situation, de vill säga de har inga andra sociala kontakter och vill gärna vara med i ett sammanhang.

  4. David många som joingar de mest radikala (då salafitiska och wahabitiska grupper) brukar vara ungdomar av andra generationen. De jag mött och sett var mellan de olika kulturerna och hörde inte hemma någonstans. Jag såg själv 4-5 st som började ta information av dessa fanatiska sekter och grupperingar. Man kan bara titta på han ghazali som satt på guantanamo eller den bosniska killen som sitter i bosnien för att ha försökt spränga upp saker där.
    Kunskapen är torftig och du har helt rätt i din analys av att de här personerna är vilse i samhället.

  5. David: Men visst- det är ju samma, totalt banala mekanism. Utanförskapet. Jag hade önskat att man kunde fokusera på detta (via ett fälttänkande som tyvärr saknas totalt bland de som har politisk makt i Sverige), istället för sensationslystna rubriker byggda på skvallerunderbyggda rapporter.

  6. Ja, Sverige byggs alltmer segregerat – lyxområden kontra slum. Sådan politik kan inte leda till annat än ökade sociala spänningar. Vi behöver blanda om.

    Jag är också förvånad över att systemet med fritidsgårdar har rustats ner. När jag var tonåring drällde det av dem, så att alla ungdomar hade någonstans att gå på kvällarna. Är det meningen att McDonalds ska stå för den samhällsservicen numera?
    Idiotisk snålhet av kommunerna, som naturligtvis blir väldigt kostsam i längden.

  7. ‚ÄùRosengård är dessutom ett område som inte bara klassmässigt är segregerat, utan också rent geografiskt är isolerat och segregerat från resten av Malmö, av grönområden, vägar, industriområden etc. Enda förbindelsen med staden är en bred flerfilig väg som känns som ett betongdike. Ogästvänligt, otrevligt och overkligt.‚Äù

    En besynnerlig beskrivning. Geografiskt isolerat? Rosengård är ett av alla de bostadsområden som ligger innanför inre ringvägen. Enda förbindelsen? Det beror i vilken riktning man skall och inte minst hur man transporterar sig, man cyklar utan problem var man vill i Malmö ‚Äì innanför inre ringleden på 10-15 minuter, möjligen 20-25 minuter om det är lite mer extrema ytterligheter. Med cykel har man mångfalt med möjliga vägar att ta sig fram. Dessutom är det vanligen cykelväder året runt så när som på ev. några veckor under vintern. För att inte tala om att det är platt som en pannkaka, synnerligen cykelvänligt.

    Visst Rosengård är ett miljonprogramsområde, dvs i allmänhet bra välplanerade bostäder medan den yttre arkitekturen inte är så mycket att hurra för. Att kalla rosengård för isolerat är en ren nidbild. Själv föredrar jag sådan bebyggelse med rymd mellan husen framför gamla tätbebyggda arbetarbostäder med illa planerade bostäder som runt Möllevången. Iofs kan närheten till centrum väga upp en hel del, det beror på ålder och familjeförhållanden. Att matarleden mot centrum från inre ringvägen passerar genom Rosengård är iofs inte speciellt lyckat.

    Mycket märkligt att man kan beskriva grönområden som något negativt. Industriområdena är mindre områden för småindustri/lager mm som överlevt från tiden Kockumstiden när Malmö var industristad, har även lite svårt att förstå att detta skulle vara negativt, åtskilliga invandrardrivna företag där. Att dessa skulle vara av den omfattningen att de stänger inne och isolerar Rosengård tycker i vart fall inte jag.

    Rosengårds hemskhet är våldsamt överdriven. Vad som skapat problem i det här landet är decennier av ekonomisk åtstramningspolitik inte hur en del bostadshus ser ut.

    Förövrigt de som kallar Rosengård för slum vet inte vad slum är.

    Rosengård på Eniro
    Klickar man sig fram till en större kartbild finns där superba sk utsiktsvyer.

  8. De delar av rapporten som nämner åsiktspoliser och trakaserier säger väl i stort vad Sydsvenskans reportage från januari 2006 sa.

    Flickor hotas av muslimska åsiktspoliser
    ‚Äù‚Ķ Sydsvenskan har talat med en rad både yngre och medelålders kvinnor som berättar om hur de kan översköljas av kritik från muslimska män och kvinnor på gatan, i matbutiken, i tvättstugan eller på föräldramötet i skolan för att de inte följer en sträng uttolkning av Koranens levnadsregler.
    Många är så rädda för att utsättas för hot och repressalier att de inte vågar framträda med namn och bild. ‚Ķ
    ”

    Rapporten:
    ‚ÄùYtterligare exempel återges av respondenter på hur dessa åsiktskontrollanter trakasserar föräldrar som inte lever på ett rättfärdigt sätt och att det finns fall av misshandel och t o m mordbrand under sommaren 2008 där man misstänker att dessa grupper ligger bakom. Trots tidigare polisanmälningar av mordbrandsoffret ‚Äì en ensamstående kvinna med tre döttrar ‚Äì för omfattande trakasserier från bespottning till grova pistolhot i detta fall så skedde ingen utredning eller efterföljande åtgärd.‚Äù

    Hur påverkar det viljan att integreras i det nya landet om rättsväsendet inte ens låtsas att de bryr sig om hot och trakasserier mot kvinnor och barn? Sånt sprider sig och är naturligtvis ett starkt argument för att inte själv göra sin del för integrering.

    Man kan förstås tycka att är onödigt det skall behövas mer eller mindre imaginära terroristhot för att man skall ta tag i verkliga och jordnära problem.

  9. Lasse, det ligger fysiskt isolerat. Det finns bara en enda avettig väg dit från stan. Den vägen är en pest. SÅn thär handlar inte om tiden det tar. Man kan ts ig öveallt i Malmö på de tider som nämn, Malmö är en extremt liten stad rent ytmässigt. Majorna i Göteborg ligger längre bort än Rosengård, men Majorna är inte fysiskt isolerat och är i motsats till sådana stadsdelar som Rosengård eller för den delen det betydligt mer välmående Guldheden i Göteborg, socialt fungerande. Det finns i förhållande till befolkningen extremt lite miljöer där det är trevligt att träffas socialt, det finns extremt få butiker, cafeeer och så vidare i den miljö där man bor. osv.

  10. Trist nog så har du en lika trångsynt bild av islamism som Ranstorp och gänget. Ditt påstående att ”islamisering innebär en högervridning av uppfattningar i delar av befolkningen” är propagandistiskt tramsig och missar helt de olika strömningarna inom islamism som spretar åt både höger och vänster, ibland samtidigt om man ser till olika plan.

    Men du är inte direkt känd för din nyanserade syn av islamism.

  11. Med islamism menar man normalt just den högervridna wahhabismen. Däremot så finns det naturligtvis strömningar inom islam som är helt annorlunda. Vilket du kan se att jag berör i andra inlägg om du bara anstränger dig lite.

    För övrigt är jag motståndare till all religion, så det är ju inte så konstigt att jag är kritisk till islam.

  12. ”Med islamism menar man normalt juste den högervridna wahhabismen.”

    Nej, med islamism menar DU normalt wahhabismen, och på den punkten är du exakt som Svenska Dagbladets Per Gudmundson, som du brukar kritisera.

    Att låta en begränsad fåra som wahhabismen få representera hela fenomenet islamism, är ungefär lika genomtänkt som att låta KPMLr representera hela fenomenet socialism.

    Du och Gudmundson bygger upp halmgubbar för att ta lättköpta poänger. I det avseendet är ni exakt lika intellektuellt hederliga och precis lika okunniga om islamism.

  13. Knut: Läs Gilbert Achcar, Farooq Sulehria, Tariq Ali, Farooq Tariq och andra marxister från muslimska länder. Det menar exakt det samma som jag.

    Dvs extrem muslimska fundamentalism på högerkanten. Däremot inte Ghaddafi och hans islam som ju är motsatsen. Baserad i Sufi-traditionen som den är. För Gudmundson är i stort sett all islam detsamma som islamism. Knappast min ståndpunkt.

    http://www.zaramis.nu/blog/2009/01/09/muslimsk-ickevaldstradition/

    Den jämförelse du gör är relevant om man säger så här

    ”Att låta en begränsad fåra som wahhabismen få representera hela fenomenet islam, är ungefär lika genomtänkt som att låta KPMLr representera hela fenomenet socialism.”

    Men som du gör är det inte relevant. Jag upplever att du inte skiljer på islam och islamism. Det gör jag.

    Sen tycker jag du ska slappna av och ta det lite lugnare. Det finns ingen anledning för dig att vara aggressiv mot mig.

  14. Om jag bara anstränger mig lite? Släpp sargen nu, för den här diskussionen har vi haft tidigare här, här och här.

    Då som nu var du oförmögen att se de olika strömningarna inom islamismen, eller den islamiska fundamentalismen som du valde att kalla det då. Det var mest ett sammalsurium av islamofobiska konspirationsteorier (minns Gilbert Achcar?) i Per Gudmundsons anda.

  15. Gilbert Achcars konspirationsteorier har vi diskuterat tidigare här, och det är väl klart som korvspad att ett gäng pakistanska marxister ser islamism som ”höger”. Konstigt vore annat med den gren av islamism som finns i Pakistan. Vågar man tro att högerdebattörer ser islamism som en kollektivistisk ”vänster”?

    Jag upplever att du inte skiljer på islam och islamism. Det gör jag.

    Ursäkta? Vart någonstans har jag inte skiljt på islam och islamism? Har jag ens nämnt islam? Du är fullkomligt oseriös om det här är det bästa argumentet du har att komma med.

    Du kanske skiljer på islam och islamism, med du är fullkomligt oförmögen att skilja på islamism och islamism. Till skillnad din syn så är islamism inget enhetligt fenomen som kan beskrivas som ”höger” eller ”vänster”. Där är du fullkomligt ute och cyklar.

    Aggressiv? Var då någonstans?

  16. Knut: Vi har olika åsikter. Och inser du inte att du verkar aggressiv är det inget jag kan göra åt det. Det spelar ingen större roll.

    Jag delar alltså uppfatning med många ledande marxister och jag är nöjd med det. Det gör inte du och du är säkert nöjd med det. Låt oss stanna vid det.

  17. Det handlar inte om åsikter! Det är ingen ”åsikt” som ligger bakom iakttagelsen att islamism inte är ett homogent fenomen som går att a priori karaktärisera som ”höger” eller ”vänster”. Det är empiriska studier av islamiska rörelser som ligger till grund för det konstaterandet. Islamism är mångfacetterat, precis som exempelvis socialismen (även om jag vet att islamiska såväl som socialistiska fraktioner gärna kommer med påståenden om att det är dom, och endast dom, som kommer med den enda sanna, rena varianten). Detsamma gäller för politisk kristendom, som även det spänner över ett brett fält från höger till vänster.

    Att definiera politisk kristendom som helhet med hjälp av till exempel nazikristna Aryan Nations för att på så sätt försöka förklara svenska kristdemokrater är tämligen meningslöst och missvisande. Det säger sig självt. Så varför definiera islamism som helhet med en sådan begränsad fåra som wahhabismen? Jo, för på så sätt kan man bygga upp en halmgubbe för att ta lättköpta poänger, och på den punkten skiljer du dig inte ett dugg från debattörer som Gudmundson och Dilsa. Bekvämt? Naturligtvis. Intelligent? Knappast.

    I ditt fall är det dock just ”åsikter” som ligger till grund för din syn. Du väljer att lyssna till ett fåtal marxistiska tänkare, och följer slaviskt deras påbud. Det känns aningen sekteristiskt att endast bry sig om vad personer med en viss politisk inriktning säger. På det viset är du inte det minsta lik Gudmundson, som du så gärna kritiserar.

  18. Jo Knut, det handlar om åsikter och definitioner. Definitioner är återigen också resultatet av åsikter. I ditt fall och i mitt fall. Jag tror vi ska avsluta denna diskussion nu, eftersom den är något off-topic.

  19. Som sagt Malmö är en liten stad och rosengård ingen förort. Hur många vägar kan det finnas samtidigt som är den kortaste vägen från centrum, dvs öst-västlig riktning om man nu befinner sig norr eller söder om centrum så använder man naturligtvis inte denna ‚Äùenda väg‚Äù till Rosengård utan använder vägar som är kortast från dessa håll.

    Att det är ont om butiker och caféer i den här typen av rena boende stadsdelar som växt fram under efterkrigstiden är inget unikt för Rosengården. Man planerad ju att sådant till centrumanläggningar i dessa områden. Iofs är där vanligen betydligt mer av sådant än i villa och radhus stadsdelar. Att öka andelen kommersiella lokale torde inte vara någon omöjlighet om viljan finns.

    Malmö är inte Göteborg och vi i Malmö har att leva med den stad vi har och utgå från det, att gnälla om att den skulle vara något helt annorlunda än den är leder ingen stans.

  20. Nåja de senaste åren har faktiskt Wahabismen varit den som representerat Islamismen. Några år sedan fanns det enbart wahabihemsidor på svenska i Sverige. Nu på senare år har folk i den muslimska världne börjat tröttna på wahabismens brott och har äntligen börjat följa andra inriktningar. Talibanerna är deobandis och har sina rötter i wahabismen och skiljer sig inte mycket från den inriktningen inte heller gör någon av de grupper som begår attacker i indien och pakistan det. De bryr sig inte om sociala hjälpprogram och stänger ner skolor istället för att skydda dessa.
    Sen har man grupper som Hamas och Hizbollah, som betalar uppbyggnad av sjukhus, hus förstörda av Israel osv.

Kommentarer är stängda.