Ett land är inget företag

Maud Olofsson illustrerar på ett utmärkt sätt hur kapitalismen fullständigt skiter i om människor inte kan leva längre. De är bara viktiga så länge de arbetar. Det är faktiskt hela den borgeliga regeringens attityd. Människor som inte arbetar kan lika gärna svälta ihjäl (så långt har de nu inte riktigt gått, för det skulle ju bli problem med barnen). Äldre, sjuka och arbetslösa får ju däremot gärna ha det hur dåligt som helst verkar regeringen resonera och det spelar ingen som helst roll att Trollhättan idag kan bli som Liverpool igår och fortfarande. Med fattigdom, desperation och social utslagning. Som sin tur genererar brottslighet, att barn mördar barn osv.

Den som har sett TV-serien The Wire om en hamnstad och tidigare varvs- och bilfabriksstad som Baltimore förstår vad jag menar. Det finns ingen nåd och inget hopp i sådan miljöer. Regeringen och Maud Olofsson gör vad de kan för att skapa den utvecklingen även i Sverige. Deras inställning är inhuman, vidrig och föraktfull. De skiter fullständigt i människor. En sak är att man inte ska pumpa in pengar till bensinbilstillverkning. En annan sak är ju att det kan behövas statliga pengar för att utveckla nåt annat, så vi slipper se Baltimoreutvecklingen i Trollhättan, Göteborg och resten av västsverige. Tyvärr slipper vi inte det så länge den cyniska borgarregeringen styr.

Det är möjligt att ett företag kan skita i folk, men en regering i vad som borde vara en välfärdsstat borde inte kunna göra det. Ett land är inget företag. Ett land, en stat, en nation måste också ta mänskliga hänsyn. Ett företag är skapat för att bara tänka på vinsten, på profiten.

Intressant?
Bloggat: Rossana, Kildén & Åsman, Röda Malmö,
Borgarmedia: SVD1, 2, 3, SDS1, 2, NM1, 2,
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , ,

Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!

25 svar på “Ett land är inget företag”

  1. Skojar du eller??

    /*off topic, Borttaget*/ #AS
    Nu är det så att de pengar som behövs i SAAB nu och det behövs helt säkrt mer framöver, kan användas oehört mycket klokare på andra ställen, kanske i sjukvården till exempel

    avslutningsvis vill jag säga att jag har köpt och ägt flera SAAbar och har en nu, så jag har nog dragit mitt strå till lasset, men vi var för få helt enkelt, (vad har du gjort?)

  2. Alltså, jag hänger inte riktigt med på vad du menar här. Regeringen har ju inget sagt om att de inte vill satsa några resurser på att motverka utslagning och fånga upp problemen som kan uppstå i krisens spår. Det man säger är att man inte vill öka det statliga ägandet, vilket ju är vettigt. Nu bröt man mot det i bankfallet av någon anledning, antagligen för att man drabbats av någon slags skälva och inte inser att bankräddningar bara är en förhandsbeställning av en framtida kris i det långa loppet. Det är ju beklagligt, men gjort är gjort.

    Att inte gå in och ta över ägandet av bilfabriker är ju inte samma sak som att inget göra åt krisproblematiken. Regeringen har ett ansvar för landets väl, inte specifikt för mekanisk industri i Trollhättan eller Göteborg. Det verkar ju vara hållningen från LO t ex, att ”driften måste fortsätta”. Vad är det, om inte att krampaktigt bara gripa fast i ett sjunkande skepp?

    Som det står i en av artiklarna, en trolig och möjlig väg är rekonstruktion av bolaget. Men det är inte regeringens sak, precis som Maud sa. Jämför med oppositionens ”vi skall skjuta till fem miljarder”, taget helt ur luften utan någon slags grund för vad pengarna skall användas till och varför. Det är ju bara populism och dumheter.

  3. Mr Opinion: Jag har bland annat gjort dina saabar (7 år på Saabs växellådefabrik) och sett till att du fått bröd (7 år på Pååls) att äta. Dessutom har jag skrivit delar av de dataprogram som ger dig möjlighet att dricka, skita, åka kollektivt osv (lite beroende på var du bor).

    Förmodligen är jag också en bit äldre än du och definitivt förståndigare.

  4. Gustav H: Min bedömning är att man inte kommer att göra nåt. Det finns inget konkret i det Maud Olofsson säger. Förhoppningsvis har jag fel.

    Utan regeringens medverkan tror jag inte det blir nåt annat än stängning av Sabba och inget mer. Inga satsningar alls. Ja, a-kass får ju folk (på låg nivå) iosv. Det rä vad jag tror regringen menar när de säger att de ska ta hand om folk. Det räcker liksom inte.

  5. Att slanga pengar pa SAAB kanske verkar ansvarsfullt. Men det ar ett foretag som kampat i manga ar. Att ge pengar till GM skulle bara vara en kortsiktig losning pa ett langsiktigt problem.

    Har nagon for ovrigt sagt att en stat ar ett foretag?

    Det ar ratt naivt att forst klaga pa kapitalismen och sen ge kapitalagarna sa mycket pengar som mojligt.

    Det ar battre att satsa pengar pa nya foretag.

    Jag tycker din syn pa hogern ar mer cynisk och manniskofientlig for ovrigt.

  6. Det finns nästan aldrig något konkret i vad politiker säger. Då skulle de ju kunna ställas till ansvar för något! 🙂

    Men om man tittar på hur de har agerat tidigare, så har ju den här regeringen faktiskt omformat sina beslut en del när de verkat leda åt skogen. Så chansen är rätt stor att de hoppar in med någon slags åtgärd om det skulle se ut att bli katastrof. Och om det inte blir det, tja, då har man inte givit några vidlyftiga löften som man tvingas bryta när verkligheten knackar på.

    Jag tror faktiskt att det bästa sättet att hantera kriser är att sitta still i båten. Inte stora program av olika slag utan de små åtgärdernas styrning, där man stegvis inför förändringar för att parera vad som händer.

  7. Tobias: Jag föreslår inte att man ska ge pengar till GM, eller att man ska ge pengar till bensinbilstillverkning.

    Om man tar över Saab från GM utan ersättning får man en bra fabrikslokal som kan användas till annat, så som jag föreslagit (om ni följer länken som pekar på det ser ni vad jag föreslår).

    Jag är fullständigt ointresserad av företaget Saab, företaget GM eller vad ett företag heter, om det är nytt eller gammalt. Jag är intresserad av annan produktion än bensinbilar och av att folk i Trollhättan ska ha arbete.

  8. Jag litar faktiskt inte heller på dem, men jag tror mig åtminstone döma dem efter tidigare uppförande. Det är nog det säkraste sättet, eftersom jag är helt övertygad om att man ytterst sällan kan lita på vad politiker säger, utan bara på vad de gör.

    Jag har knappt något förtroende alls för alliansen, det tappade jag rätt snart efter tillträdet. Men å andra sidan tycker jag att det andra blocket är rent ut sagt pinsamma att ens höra och se på. Synd att det blir en av sidorna som får bestämma, oavsett vad.

  9. Bäste skribent.
    Du har helt rätt: ett land är inget företag.
    Ett land ska heller inte ägna sig åt företagande. Man ska inte ägna sig åt att rädda förlusttyngda, illa skötta, krisföretag, med skattemedel.
    Du må ha skruvat växellådor, bakat bröd och skrivit dataprogram, men det hjälper föga om din ålderdomliga vishet inte räcker längre än till att tro att GM skulle släppa ifrån sig SAAB utan kostnad. Det man som ny ägare givetvis ärver är skulder, upp över öronen. De delar av konstrukltioner och utveckling som GM anser är födda ur GM och inte SAAB skulle givetvis behållas. Hur mycket inbillar du dig då finnns kvar av dagens SAAB-bil?
    En tom fabrikslokal, mängder av anställda och massor av dåliga siffror är vad staten skulle få ta över – ja, och så SAAB-logotytpen då.
    Jag är innerligt tacksam vi inte lägger skattepengar på sånt. Såna misstag gjorde man i varvsindustrin, och har förhoppningsvis lärt sig av den läxan.
    Ett bilmärke utan kunder och marknad har ingen framtid.

  10. /*off-topic, borttaget*/ #AS

    men jag kan inte tyck annat än att dina åsikter om att de alliansen har som ett mål att driva ut folk i fattigdom etc
    är minst sagt absurda

  11. En intressant sak har jag märkt är att det verkar vara svårt med den praktiska ekonomiska kunskapen hos regeringen och dess rådgivare.
    Det har man märkt innan i allt ifrån finansieringen av akassan till hanteringen av banker.
    I.o.f.s. är inte kunskapen särskilt stor heller hos GM, men man borde bättre se möjligheterna i detta än bara fortsätta trampa i samma ideologiska träsk med skygglappar.

  12. Ett land är inget företag…

    …men det som en stat gör kostar pengar precis på samma sätt som i ett företag. Ingen kan jobba med någonting som inte behövs oavsett om det är ett företag eller staten som betalar lönen.

  13. Gulligt att Maud är ”besviken” på GM.
    Förväntade hon sig verkligen att de skulle ta ansvar för arbetarna i trollhättan?

  14. Staten kan utmärkt ägan sig åt företagande. Det har på 60 år inte varit några problm i Volksawgen och ännu längre i renault. Det är i själva verket mycket vanligt att stater driver mycket framgånsgriak kapitalistiska företag. Men det är ju lite off-topic, då jag inte föreslagit något sådant i detta inlägg.

    Dessutom anser jag att varvstödet inte var något misstag utan bra och vettigt.

    http://www.zaramis.nu/blog/2008/12/17/felaktiga-uppfattningar-om-varvsstodet/
    http://www.zaramis.nu/blog/2008/12/04/varvskrisen-pa-1970-talet-bra-agerande-av-staten/

  15. För övrigt så behöver egentligen inte GM lägga ut en spänn mer när dom har gjort SAAB till ett fristående företag.
    Då kan dom skita i allt och låta staten ta smällen i alla fall med statliga lönegarantier och akassa.
    Att företag ska ta ansvar i sverige är inte en del av svensk företagskultur.
    Den som tycker att svenska företag ska ta ansvar borde gå med i Ung Vänster, för det var det som dom har hävdat i många årtionden. Affischer som påpekade att svenska företag gjorde miljardvinster samtidigt som dom sparkade folk är vänsterns språkbruk. Att Maud numera försöker låta som en Ung Vänstrare med att företagen ska ta ansvar är bara populism.

  16. Sofie: ja, det är sött. Maud förefaller lika besviken på GM som Anders Borg är på bankerna.

    Det måste nästan bli så när man tidigare har trott så hårt på kapitalet och sedan tvingas inse att oj, kapitalet sket visst blött i lilla Sverige. Den insikten gjorde till och med ärkedåren Johan Stäel von Holstein för något år sedan, det säger något om två av våra ministrar som INTE gjort samma insikt…

  17. Da haller vi atminstone med varandra i grunden. Samtidigt undrar jag om att inte ge ett lan till SAAB ar det basta. Blir det ett sjalvstandigt foretag sa kan jag se en mening med att ge pengarna for att dom atminstone kommer ga tillbaka till Sverige.

    Men jag tror nog att lokalerna kan anvandas oavsett om regeringen skanker pengar eller inte. Att halla fast vid ett foretag av ekonomisk nationalism som skal racker inte. SAAB har haft for mycket problem for att man ska tycka att ett lan ar nog for att radda foretaget.

    Jag tror som Maud att foretaget behover en omstrukturering for att fungera, och ett lan kommer bara fa de ansvariga att lata bli att gora nagot at det.

    Det ar iofs tragiskt att sa manga jobb star pa spel, och ett land behover ju produktion for att skapa ett valstand.

    Pa satt och vis ar det mycket integritet att vaga saga nej som Maud gjort. Men om det ar det ratta beslutet att ta ar ju en helt annan sak.

    Jag tror inte att en vansterregering hade skott det battre. Det finns inte hur mycket pengar som helst…

  18. SAAB skulle ju gått i putten redan 1992 om inte GM pumpat in flera miljarder i ett sjunkande skepp. GM som kapitalstark ägare skulle rädda SAAB och jobben. Det lyckades inte och inte något år (i princip) har SAAB Automobil visat vinst. Sådana företag skall försvinna då de saknar livskraft och förmåga till nytänk. Jämför t.ex med Toyota som gör mycket bättre bilar och är i framkant med hybridteknink och nytänk. Vad hände med SAAB ?

    Sedan är det ju fantastiskt usel retorik och på gränsen till förtal när du raljerar om att regeringens politik leder till att barn mördar barn. Herrejistenes, skall skräckbilder på ”arbetar” kvinnor våldtagna av ”borgar” män vara näst steg eller ? Lyft upp debatten, snälla.

  19. Att betala 5 miljarder för att rädda 10 tusen jobb i ett år är inte så klokt. Saab har gått med förlust varje sedan slutet av 80-talet, inklusive under flera högkonjunkturer.

    Vill man bränna statliga pengar kan man låta de avskedade få ett startkapital om 500 000 per person och försöka starta nya företag (en och en eller i grupp). Även om bara ett sådant företag överlever längre än ett år så är det en bättre affär än att fortsätta med Saab.

    Dessutom, så länge Saab gör bilar ”parasiterar” de på bland annat Volvo och leder kanske till att även Volvo kommer att gå omkull.

  20. Eh, men den gör ju det i förlängningen!

    Tror du att mordet på James Bulger hade skett i ett samhälle som inte blivit berört av thatcherismen? Det tror inte jag.

    Det är inte länge sedan borgarmän hade den rätten – om de ville. Läst sviten ”Staden” av Per Anders Fågelström någon gång…?

  21. Jag tror att vi måste akta oss lite för direktörerna i USA, de är oerhört skicklliga affärsmän och det tycker jag den nuvarande regeringen genomskådat. Låt oss vänta lite innan vi fäller omdöme om det. Jag tror (och hoppas) att Saab kan komma ganska bra ur detta när tuppfäktningen lagt sig.

  22. Mats:
    Jag tror precis som du. Det gäller att vara en tuff affärsman i det här läget. Att lägga sig platt för GM vore ett misstag. Om företag alltid får som dom vill av alltför generösa politiker så blir samhället lidande.

    Och Anders_S har rätt i att ett land inte är ett företag. Och därför ska heller inte stater driva företag. Eftersom man inte har rätt drivkrafter för att göra bra affärer så kommer sådana företag att gå dåligt i väldigt många fall. Ett köp av Saab vore bara ytterligare ett tragiskt exempel. Stater ska bara göra sånt som privatpersoner och företag inte klarar av att göra själva!

Kommentarer är stängda.