Nedläggning av Saab

Det är nog konsekvensen av det beslut som General Motors tagit. Den nuvarande svenska regeringen verkar ju inte intresserade av att på något sätt göra det lättare för människorna i Västsverige och Trollhättan att leva i en tid när en omställning från tillverkning av bensinbilar är nödvändig.

Under varvskrisens dagar gjorde statliga pengar det möjligt att låta avvecklingen av varven ta lång tid, så att annan verksamhet kunde suga arbetskraft. Då var det främst bilindustrin och offentlig sektor som gjorde det. På det sättet kunde samma sociala katatstrof som i Lverpool och Glasgow undvikas (Liverpool har inte hämtat sig än, för Glasgow tog det nästan 30 år).

Så kan regeringen agera igen. Statliga pengar kan satsas i Trollhättan för att ställa om produktionen i de gamla Saab-fabrikerna till miljövänlig produktion. Det finns ju en gammal tradition att producera järnvägsmaterial och lok (Nohab, där Trollywood ligger idag). Det finns inge hinder för att Saabs fabriker skulle kunna användas till detta. Kanske det vore nåt igen för när våra trafikbolag köper utrustning från södra Europa verkar de ju ofta inte klara det kalla vädret. En förutsättning är ju också att staten tar över Saab från GM. Självklart kan GM inte få nån betalning för ett bankrutt bolag.

Samtidigt kan man satsa på att återskapa de 200 000 jobb som tagits bort inom offentlig sektor, satsa på utbyggnad av alla befintliga järnvägar i västsverige till dubbelspår och kanske fundera på om inte lite nya järnvägar i göteborgsområdet vore bra. I alla fall en rejäl utbyggnad av spårvägen borde vara självklar. Med spårvagnar byggda i Göteborg eller Trollhättan kanske?

Intressant?
Borgarmedia: SVD1, 2, 3, DN1, 2, SDS, AB1, 2,
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , ,

Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!

16 svar på “Nedläggning av Saab”

  1. Utmärkt skrivet; kul att läsa om ngn med insikt som inte bara menar att man ska lägga ner SAAB utan att ge några alternativ eller lösningar. Verkar inte heller som om regeringen är medveten om att de leker med regeringsmakten. Helt övertygad om att de kommer attt förlora makten på grund av deras flathet. Vänstern behöver inte göra ngt, de kan bara stå och titta på och se högern göra bort sig.

  2. OM det hade varit så att det varit nödvändigt att tillverka bensindrivna bilar, då hade jag förstått Din inställning.
    MEN idag finns INGET skäl att tillverka bensindrivna bilar ens under en övergångstid för att ställa in dem i ett lager!

  3. Personligen är jag mycket tacksam för att regeringen inte hemfaller åt kortsiktig populism. Att lova bort x antal miljarder av skattbetalarnas pengar för att hålla ett uselt skött företag som nästan aldrig gått med vinst flytande några år till? Är det verkligen förnuftigt?

    Om SAAB går under friställs kompetensen och kan komma andra, bättre skötta, tillverkare till nytta (Volvo t ex). Och om GM, världens största biltillverkare fram till alldeles nyligen, inte lyckades få SAAB livsdugligt trots många års högkonjunktur lär staten inte lyckas i en lågkonjunktur.

    Tanken att några skattemiljarder är allt som krävs för att rädda SAAB för överskådlig framtid är således orealistisk, som jag ser det. Går staten in som ägare kommer det att bli feta röda siffror för ett oöverskådligt antal år framöver. Pengar som istället skulle kunna läggas på vård, skola, omsorg, att sänka skatterna för låginkomsttagare, bygga fler järnvägar eller andra saker som ni i vänstern brukar gilla. 🙂

  4. Inger E och Wilhelm: Men det har jag ju inte heller föreslagit. Jag är mot fortsatt tillverkning av bensinbilar. Ni argumenterar ju mot nånting jag inte föreslår eller vill.

    Upplysningsvis om varven: Under övergångsperioden tillverkades till stor del off-shoreutrustning vid varven i Göteborg. Och mycket personal satt på skolbänken.

  5. Dessutom är det billigare för samhället att göra som i Göteborg på 1970-talet istället för att göra som i Liverpool och Glasgow. Den brottslighet och utslagning som blev följden där har kostat mycket mer för samhället än varvsstödet i Göteborg.

  6. Även om jag inte håller med dig i sak uppfattar jag dina åsikter som rimliga och modesta. Jag uppskattar alltid rimlighet oavsett vilken politisk sida man står för. Tack för en sansad blogg!

  7. Problemet med SAAB är att de gick med förlust även för ett par år som mär vi hade brinnande högkonjunktur. Det finns ingen anledning att tro att ett företag som gått så dåligt under så många år kommer att kunna gå med vinst inom en överskådlig framtid.

    Med andra ord handlar inte detta om att pumpa in 5 eller 10 miljarder nu för att rädda SAAB. Det handlar om att GM vill ge svenska folket i uppgift att kontinuerligt pumpa in flera hundra millioner om året varje år framöver. Detta är det som GM gjort i 20 år och det är det man inte har råd att fortsätta med.

  8. Jag är inte intresserad av att hålla GM under armarna och därför föreslår jag också att företaget (Saab) tas ifrån dem och att satsningar på annan typ av produktion görs. Nåt annat än bensinbilar. Detta innebär förstår också utbildningsinsatser från samhällets sida.

    http://www.zaramis.nu/blog/2009/02/18/offensiva-satsningar-alternativ-produktion/

    En liten parentes. De enda år som Saab gjorde vinst var de år jag arbetade på företaget. På växellåsfabriken i Göteborg. Kan jag ha haft en sån enorm påverkan? 😉

  9. G M har under lång tid medvetet ”slaktat”saab ,genom att stjäla ideeer till sina egna märken.
    Titta på cadillac bls,som i princip har samma inredning som
    saab .

  10. GM skulle nog inte ha någonting emot att någon tog ifrån dom SAAB. Problemet är att då tar man också ansvaret för ett företag som kostar ägaren miljontals kronor varje år. Vill du få någonting som kostar dig en massa pengar att ha?

  11. Nuvarande regering kommer inte att bli ägare till SAAB, däremot kan man nog tänka sig ställa upp med lånegarantier. Vad är det som hindrar SAAB från att ägas av facket/arbetarna? Om man kontrollerar produktionsmedlen så kan man skära ner på de hundratals miljoner som går till vidlyftiga chefsprogram, fördela rättvist och lägga om produktion till miljövänliga bilar som ligger i tiden.

Kommentarer är stängda.