Offensiva satsningar – alternativ produktion

Det är vad som krävs för att konsekvenserna av en nedläggning av Saab ska kunna minskas. Dessa offensiva satsningar kommer vi inte att få se från näringslivet eller enskilda företag. Då återstår bara våra gemensamma pengar och staten. Som borde och måste satsa på att utveckla andra typer av produkter som kan tillverkas i Saabs fabriker. Det kan exempelvis vara:

  • Elbilar
  • Spårvagnar
  • Lok
  • Järnvägsmaterial
  • Vindkraftverk eller vindkraftverksdelar
  • Solenergiutrustning

Jag tror nu inte att detta skulle ge lika många arbetstillfärllen som Saab, i alla fall knappast på kort sikt. Därför behövs också en satsning på utbyggand av järnvägar i västra Sverige. Som exempelvis:

  • Dubbelspår på Bohusbanan
  • Förlängning av Bohusbanan till Oslo
  • Götalandsbanan (höghastighetsjärnväg över Borås, Jönköping osv mot Stockholm)
  • Utbyggnad av kapaciteten på Stambanan (fyrspår till Alingsås eller utbyggnad via Borås-Herrljunga)

Pendeltågs trafiken i Göteborg bör byggas ut snabbt. Då behös en större station i Gamlestaden och en i Almedal. På det sättet kan man bygga ut med genomgående pendeltåg utan behöva Västlänken (tunnel genom centrala Göteborg). Västlänken kan byggas senare om man anser att den behövs.
Spårvägen i Göteborg bör byggas ut rejält. Göteborg har idag en sämre kollektivtrafik än andra städer och bilkrisen kan användas för att ställa om och förbättra denna situation. Sådant som bör byggas är bland annat:

  • Spårväg till Backa
  • Gamla Bräckelinjen återskapas och dras till Eriksberg
  • Spårväg på Norra Älvstranden (Lindholmen, Eriksberg)
  • Spårväg till Askim
  • Spårvagnstunnel Lindholmen-Stigberget

Dessutom kan en satsning på att återställa offentlig sektor till den nivå den en gång hade ge en stor mängd jobb.

Men vill vi ha en satsning från regeringen måste vi kräva det och arbeta för det. Det duger inte att vara så naiva, passiva och uppgivna som bilarbetarna i Trollhättan är. Eller så bakåtsträvande som ett kommunalråd i Trollhättan. Man måste kämpa och kräva om man vill ha nåt. För annars blir man bara överkörd.

Intressant?
Bloggat: Jinge, Rossana,
Borgarmedia: HD1, 2, AV1, 2, 3, DI1, 2,
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , ,

Advertisements
  • Pingback: Israel ockuperar mer av Västbanken och palestinska barn ej terrorister « Roya - Intersektionalen()

  • Gustav H

    ”Alternativ produktion..? Alternativ… arbetslöshet!”

    Påminns om Sven Wollter i någon låt från en gammal KPML(r)-revy. De var då inga fans av det där med att slussa folk vidare till annan verksamhet! 😉

    Skämt åsido så vore det ju inte fel att investera i infrastrukturen nu, eftersom den har varit eftersatt. Jag tycker inte att det är vettigt att lägga pengar på att sätta folk i arbete bara för sakens skull, men att inte ta chansen när man ändå behöver investera är ju rätt dumt. Man kan ju slå två flugor i en smäll utan att det hela är en ”onödig” utgift.

    Dessutom är ju bättre kommunkationer något som kan underlätta för kommande näringslivssatsningar.

  • Anders_S

    Gustav H: Det kan var vettigt att sätta folk i arbete för arbetet skull i vissa situationer. När de sociala kostnaderna skulle bli för höga om vi inte gjorde det.

    Jag tycker regeringen och Maud Olofsson visar upp en nonchalant och cynisk attityd. Tänk så lätt det vore att göra något konstruktivt istället för att bara säga att vi tänker inte ge några pengar till bilindustrin.

    Men ett arbete som upplevs som meninglöst är inte heller bra.

  • Pingback: Ett land är inget företag | Svensson()

  • Petter

    Man kan göra alla verkstadsarbeten och produkter i verkstadslokaler, tror Volvos gamla anläggning i Kalmar är fullt uthyrd till andra företag. Sverige har inte massor tomma anläggningar som i USA.

    Tror dock inte anläggningarna är särskilt väl anpassade för mer än montering dock.

    Vill vi ha kund till järnmalm kan vi ju alltid bestämma oss för att börja tillverka räls igen också.

  • Strutsman

    Ni har rätt i att det kan vara vettigt att investera i infrastruktur när konjunkturen är dålig. Men utgångspunkten är helt fel.

    Man ska passa på eftersom det just nu är billigare att bygga! Byggföretagen är beredda att ge lägre anbud för att få nya uppdrag, och anställda är beredda att avstå löneökningar och bonusar. Och byggmaterialleverantörerna har liknande problem. Det betyder inget annat än lägre pris även på byggande. Samma fenomen får man inom andra områden också. De höga priserna vi såg under högkonjunkturen är borta; då kan staten utnyttja detta för att pressa ner priser på offentligt upphandlade uppdrag.

    Staten ska dock inte sitta och gissa vad som behöver produceras. Man ska helt enkelt köpa det man behöver, och sedan får de företag som gör rätt saker sin hjälp den vägen. Det betyder t.ex. att man skulle kunna köpa Saabar till varenda landsting och kommun i landet för att hjälpa Saab, men man bör inte förstatliga bolaget.

  • Pingback: Det är klart Saab inte har en chans | Svensson()