Politisk rättegång?

Efter att en mängd nya bevis lags fram i TPB-rättegången anser en av de åtalade att det handlar om en politisk rättegång. Det ska naturligtvis inte vara så att en persons politiska uppfattningar ska spela nån roll för ett brott. Tyvärr fungerar det inte på det viset. I rättegångar som behandlar mål där det finns starka åsikter och politiska uppfattningar kring det hela används politiskt material regelmässigt som bevis och politiska åsikter som bevis på skulle eller icke-skuld.

Detta var fallet i de flesta av de 60-talet rättegångar som ägde rum efter kravallerna i Göteborg 2001 och i flera domar bakades också politiska delar in. Det är vad jag förstår egentligen inte förenligt med svensk lagstiftning. Även i dessa rättegångar presenterades material som hade undanhållits de åtalade och deras försvarare.

Mycket tyder på att det svenska rättsväsendet blir alltmer politiserat och att en avvikande åsikt innebär att du lättare kommer att dömas till brott. Detta är inte naturligtvis inte acceptabelt och något måste göras åt denna situation.

Intressant?
Bloggat: Stenudd, Engström, Annarkia,
Borgarmedia: DN, AB,
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Advertisements
  • Mats Ohlsson

    David mot Goliath. Goliath i det här fallet är en koloss på lerfötter. De stora multinationella mediabolagen som har idkat rovdrift på artister och konsumenter i decennier. Man likriktat utbudet så att man får ont i öronen, levererat dyr out dated teknologi (CD Skivan är över 30 år gammal!!!) och försuttit chansen att förstå och acceptera nya affärsmodeller.För 10 år sedan stod jag upp inför dessa herrar och gnällde på dem för att de hade en osegmenterad produktportfölj, t.ex. inget budgetalternativ (MP3) för de unga vilka konsumerar musik mer än någon annan grupp, inget premium alternativ (DVD Music med video content och 8 kanaler) för dem som vill ge bort en present eller är audiophil (de finns trots allt fortfarande!). Det är ingen som missunnar artistena deras ersättningar, tvärt om. Värden har förändrats, affärsmodellen har förändrats, och det är lönlöst att rädda mediagiganternas oligopol. Jag tror inte att iTunes Store funnits utan Napster, Spotify utan Pirate Bay.
    Det är dags för de gamla elefanterna att sluta dansa och börja anpassa sig till verkligheten. Think out of the Jewel Box!
    Mats Ohlsson

  • Jo, men frågan är större än så – det handlar om hela Internet – om man av ekonomiska skäl utestänger människor från information, nyheter, artiklar, kultur, debatt i takt med att man digitaliserar så skapas en diktatur. Jag tycker därför man ska ha samma system som biblioteksersättning.

    För alla har ju som det nu är rätt att låna allting på bibliotek. Om pappersutgåvan av dags- och kvällstidningar t ex utmönstras så betyder ju det att man, ifall man hindrar demokratisk tillgång till dessa på nätet; t ex avgiftsbelägger – avskaffar den rätten ifall man inte snarast skapar en biblioteksersättning som innefattar digitaliserat material – därför måste den ersättningen kompletteras med en multimedia-ersättning.

    För it-generationens ungdomar är ju också film och musik detsamma som litteratur – de tar genom digitaliseringen och Internet lättare till sig denna typ av berättande.

  • Jag har lyssnat på rättegången varje dag och det är så skönt att höra hur blåst åklagaren är. Nästan så jag tycker synd om honom.

  • Pingback: I hell-mans v‰rld - Tankar om stort och smÂtt » Intressant utslag i annat upphovsr‰ttsrelaterat mÂl()

  • Martin

    Du nämner i ditt inlägg processerna emot aktivister från GBG2001 och hur politiska dessa rättegångar var. Det har man iofs antagit att de var, men aldrig har man fått veta detta så tydligt som i just denna rättegång. Jag tror att vänstern skall ta och lära sig av piratpartiet, för deras täckning av denna rättegången är förstklassig. En liknande täckning av processerna kring GBG2001 hade kunnat utgöra en ögonöppnare för många människor!

  • Anders_S

    Det fanns inga bloggar då. Om Göteborg 2001 hade ägt rum idag så hade det sett annorlunda ut. Vi hade folk som bevakade varje rättegång. SJälv vittnade jag i Sex och var närvarande på ytterligare ett antal.

    Men Erik Wijk har skrivit tre böcker om det hela, varav en fokuserar på det faktum att det var politiska rättegångar. Det var mycket mer politik i Göteborgsrättegångarna än i TPB-rättegången.

    http://www.zaramis.nu/goteborg/

  • Pingback: Yes, we can! « Leo Erlandsson()

  • Pingback: Rättegången mot TPB - några aspekter | Svensson()

  • Pingback: Sagor från livbåten » Bloggarkiv » The Spectrial week one()

  • @Anders_S: ”Detta var fallet i de flesta av de 60-talet rättegångar som ägde rum efter kravallerna i Göteborg 2001 och i flera domar bakades också politiska delar in. Det är vad jag förstår egentligen inte förenligt med svensk lagstiftning. Även i dessa rättegångar presenterades material som hade undanhållits de åtalade och deras försvarare.”

    Intressant, intressant. Inte minst för att ovanstående är ett väldigt nutida och konkret exempel på den Niemöllerska texten:

    Först förföljde de kommunisterna,
    men jag protesterade inte
    för jag var inte kommunist.

    Sedan förföljde de fackföreningsfolket,
    men jag protesterade inte
    för jag var inte fackföreningsman.

    Sedan förföljde de judarna och zigenarna,
    men jag protesterade inte
    för jag var inte jude eller zigenare.

    Sedan förföljde de de homosexuella,
    men jag protesterade inte
    för jag var inte homosexuell.

    När de sedan förföljde oss,
    fanns ingen kvar som kunde protestera.

    Jag misstänker att många på högerflanken (och kanske inte bara där) rynkade på näsan åt de som kastade gatstenar i Göteborg 2001. Att näsrynkandet då fortsatte även åt demokratiska grundprinciper till kanske vi i allmänhet nu får äta upp. För varje oförrätt mot det demokratiska samhället så blir de som utför dem mer benägna att begå flera.

    Jag tror vi lite till mans måste vara väldigt uppmärksamma på att grundprinciper (som ex de som rör rättssystem och mänskliga rättigheter) inte legitimeras för att de som för stunden utsätts för dem inte är eller tycker som vi.