En modern branschs inställning till piratkopiering

Det handlar om dataspelsbranschen, en bransch som växt fram tillsammans med internet och i samspel med internet. Ja, den hade inte funnits utan nätet. Denna bransch har alltid, så länge den funnits, haft piratkopiering som sällskap. Branschen själva tror man förlorar pengar på kopieringen, men samtidigt är man ju beroende av samma tekniker som används för piratkopiering. Så i praktiken har man valt en annan väg än de gamla konservativa och tröga musik- och filmindustrierna:

En sondering av attityderna bland svenska spelföretag visar att de flesta anser att piratkopieringen skadar dem. Men några ser också positiva aspekter. Jens Nilsson, en av grundarna av indiestudion Frictional Games, mest känd för Penumbra-spelen, menar att det kan vara ett sätt för små utvecklare att få uppmärksamhet.

–Fildelningen beror på vårt välutvecklade bredbandsnät. Samma nät har gjort det möjligt för vårt företag att existera. Vi arbetar, gör pr och fick vårt genombrott över internet, så vi får ta det onda med det goda.

Ben Cousins ser fildelning som ett nytt kundbeteende framkallat av ny teknologi.

–Om vi lär oss att dra nytta av det kommersiellt kommer branschen att få en större publik och högre lönsamhet, säger han.

Cousins basar över Digital Illusions kommande spel Battlefield heroes som är en direkt reaktion på piratkopieringen. Spelet blir gratis att ladda ned och spela, i stället hoppas de tjäna pengar på annonser och betalningar för prylar i spelet.

–Det är viktigt att vi lär oss av musik- och filmbranschens misstag och reagerar snabbt och positivt istället för att förlita oss på lagar som kriminaliserar våra egna kunder, säger Cousins.

Eller som en representant för Paradox Interactive säger i artikeln. Det är bättre att belöna de som köper spelet lagligt än att bestraffa de som piratkopierar. En inställning fjärran från den som musik- och filmbranschen visat upp i rättegången mot The Pirate Bay. Och det är så man måste agera och fungera i den nya digitala världen där kopiering är lätt. Det är dags för den gamla nöjesindustrin att anpassa sig till den moderna världen.

Intressant?
Borgarmedia: SVD,
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!

10 svar på “En modern branschs inställning till piratkopiering”

  1. Positiv förstärkning är ju mycket effektivt när det gäller dressyr. Negativ dito är inte lika effektiv på människor, upplever jag det som.

  2. Under rubriken ‚ÄùBranschen räds inte pirater‚Äù säger Jens Nilsson, känd för bl.a. Prenumbra-spelen:

    Fildelningen beror på vårt utvecklade bredbandsnät. Samma nät har gjort det möjligt för vårt företag att existera. Han kunde även ha nämnt beroendet av alla de uppfinnare som har gjort Internet, datorer m.m. möjliga.

    Uppfinnarna kan få patent under en kortare tid och mot betalning. Upphovsrättsinnehavare får ett mycket mer långlivat skydd utan att betala avgifter för detta.

    Varför skall en låt av ABBA anses vara mer skyddsvärd än t.ex. Håkan Lans uppfinningar?

    Om uppfinningar hade givits samma skydd som vad som gäller upphovsrätt till bl.a. ljud och bild så hade musikindustrin fortfarande varit hänvisad till att distribuera sina alster med stenkakor utan att inkräkta på uppfinnarnas rättigheter.

    När musikindustrin beräknar de förluster som de anser att fildelning förorsakar dem så bör de därför utgå från vad de skulle kunna tjäna vid musikdistribution via gamla 78-varvs stenkakor.

    Jens Nilsson företräder ett modernt synsätt. Men för att det skall få genomslag behöver tiden för när upphovsrätten skall skyddas anpassas till vad som nu gäller patenträtten. Upphovsrättsinnehavare skall då även betala en upphovsrättsavgift som likställs med avgifter för patent. Allt som skrivs, spelas etc. är inte skyddsvärt.

  3. goran,
    det kanske till och med skulle höja kvalitén på det producerade då patent innehåller massa om verkshöjd och att det i allt väsentligt måste skilja sig från tidigare verk.

  4. Fin analys. Dataspelsbranschen ligger miltals före musik och film vad gäller entreprenöranda och innovation. Nu är det dock så att dataspelsbranschen växte fram ungefär samtidigt som konsolspels-branschen. Man kopierade kassetter med spel redan på åttiotalet, dvs. långt innan internet fick sitt genomslag. Att internet är en förutsättning för dataspelsbranschen stämmmer alltså inte. Internet har däremot haft stor påverkan på spelbranschen i stort och dataspelsbranschen i synnerhet.
    /Alex

  5. Aj, det verkar som att min förra postning försvann..

    Jo jag menade att jag tror att det är piratkopieringen vi har att tacka för internets utveckling.

    På 80-90-talet valde folk att skaffa hemdatorer istället för TV-Spel, just för att de visste att det gick att piratkopiera.
    Det lade grunden för den datorvana generation som sedan byggde upp IT-Informations-samhället åt oss.

  6. Mikael B,
    det där har du alldeles rätt i. När man köpte en dator på 80-talet så var tillgången till piratkopior från andra det avgöra vid köpet. Så utvecklingen var ett fall av kundorganisering. Det samma gäller för övrigt dominansen av PC och Windows.

    Spelkonsollernas popularitet ökade väl för övrigt också dramatiskt när det blev mer piratkopierade spel tillgängliga. Det var dessutom de konsollerna som var lättast att kopiera spel till som sålde bäst. Men jag kan ha fel på den punkten.

  7. Till goran: Men ett upphovsrättsskydd för uppfinningar hade väl inte automatiskt inneburit att ingen kunnat använda den nya tekniken? Musikindustrin har säkert betalat licenser för den patenterade teknik man använt sedan stenkakorna försvann, och det skulle rimligtvis fungera likadant även om en form av upphovsrätt gällde. Därmed inte sagt att upphovsrätt är något att eftersträva på uppfinningssidan.

  8. goran,

    Patenter är också en form av ensamrätt, patenterna gällande olika musik och mediaformat omsätter säkert mer än hela musikindustrin. Jag får inte göra en DVD-spelare utan att betala tiotals miljoner om den säljs/distribueras i några större siffror. STIM ger också mer rättigheter att använda alsterna än patentlicenser som man kan bli nekad gör. Det är just icke kommersiell användning som är problemet i Sverige. Det är svårt att licensiera något om man inte har några inkomster. Det hade väl varit fint om det fanns ett STIM att licensiera via för patenter. Bara att rapportera in vilka patenter man använder och betala en avgift utefter det. Mjukvarupatenter är dock ett jävla helvete.

Kommentarer är stängda.