Det är inte Maud Olofssons fel

Det vore att tillskriva Maud Olofsson gudalika egenskaper om man tillskriver henne skulden för att Saab varslar folk. Maud Olofsson är bara talesman för en regering som inte bryr sig om vanlig flk, en regering som inte vill vidta åtgärder för att underlätta för de människor som förlorar jobben i den svenska bilindustrin. Inte heller är regeringen beredda att vidta åtgärder för att underlätta en omställning av bilindustrin till miljövänlig produktion, elbilar, spårvagnar eller vad det nu vara månde.

Så på ett sätt kan kanske regeringen sägas vara ansvariga för varslen, men ytterst ansvariga är förstås GM:s chefer och en kapitalism som alltid hamnar i den typ av överproduktionskris som just nu skakar världen. Det är en del av hur kapitalismen fungerar. En konsekvens av produktion för profit istället för produktion för behov. Och genom IF Metalls lönesänkaravtal har man nu också lastat över kostnaderna för krisen på arbetarna på ytterligare ett sätt. Förutom arbetslöshet för många blir det nu lönesänkning för andra. Vilket förstås inte hjälper ett endaste dugg.

Intressant?
Bloggat: Mullvaden1, Mullvaden2, Kaj Raving,
Borgarmedia: SVD1, 2, DN1, 2, 3, 4, AB1, 2, 3, 4,
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

Advertisements
  • Jag minns några år sedan att Volvo hade en otroligt välfylld kassa och man visste inte vad man skulle göra med pengarna..något år senare tog vissa rika kapitalister över och nu behöver man låna för att överleva..suck

  • N

    Har lite svårt att förstå hur du menar… Nu anpassar man ju produktionen efter människors behov (dvs att få vill ha, behöver, eller kan betala för en saab).

    Å ena sidan tycker du att produktionen ska anpassas efter behoven, å andra sidan är du upprörd över att man gör just det och att folk därmed förlorar jobben på SAAB.

  • Anders_S

    AB Volvo (som kontrolleras av Renault) har fortfarande en välfylld kassa. Volvo Personvagnar (ägs av Ford) har det inte.

  • Maud är en ful fisk men knappast orsaken till det vi ser i den sektorn. Men man kan knappast påstå att hon tagit några initiativ för att tackla problemet.

  • Det är inte bara Volvo, svenska företag har generellt en otroligt svag soliditet, jag tror det är mycket beroende på att man slänger bort pengarna till aktieägare så fort de kommer in.

  • Calle_J

    ”Produktion för profit istället för produktion för behov” skriver den gode bloggkrönikören. En i sanning underlig utsaga.

    För att den, för socialisten, så föraktliga profiten skall uppstå krävs ju faktiskt att någon köper kapitalistens varor. Detta implicerar att för att någon skall vara intresserad av köpa något, ja då har vederbörande ett behov. Alltså ingen som helst motsägelse mellan produktion för profit och produktion för behov.

    Det fina med profiten om sådan genereras är att det skapas resurser för att investera i framtiden. Inom fordonsindustrin finns ett enormt behov av teknikskifte för att möta bl.a. framtiden utmaningar och var så säker när väl den ekonomiska krisen lagt sig kommer investerarna att dras till detta område.

    Är då Saabs kris en konsekvens av profithungrande kapitalisters utsugning? Nej, knappast den mest övertygade socialist kan hävda detta då företaget i fråga knappast levererat en krona i profit under de senaste 20 åren. Istället kan nog konstateras att kapitalisterna visat en enorm uthållighet. Saabs tillkortakommande är inte profiten utan bristen på profit.

    Saabs och GM’s och många andra bilfabrikanters problem är att de inte lyckats förnya sig tillräckligt. När så krisen kommer blir effekterna desto värre.

    /*off topic, borttaget*/ #AS