Jamen, bråka då!

Volvo skär ner mer. Det kommer att drabba arbetare på Volvo Lastvagnar, Volvo CE, Volvo Equipment och Volvo Powertrain. Det kommer att drabba arbetare i Göteborg och Umeå, i Eskilstuna, Braås och Hallsberg, i Köping och Skövde. Vi pratar om ett lönsamt företag som mycket väl kan vidta andra åtärder än att säga upp folk.

Jinge frågar efter regeringens åtärder, jag undrar varför inte arbetare på de Volvofabrikerna tar efter sina franska kamrater. I Frankrike ockuperar man fabriker, tar direktörer som gisslan och slåss för sina jobb. Det borde svenska arbetare också göra. För kämpar man inte för sin rätt, för sin sak, för sitt job, så förlorar man, så försvinner det. Varför ska man gör det lätt för arbetsgivarna.

Och vill man inte ta efter de franska arbetarna kan man ta efter hamnarbetarna i Göteborg. Som kämpar för sina jobb. Som inte ger upp utan att bråka.

Så här säger Jan-Olov Carlsson, vice ordförande i IF Metall i Umeå:

IF Metall reagerar starkt på varslet.

– Vi kräver att de drar tillbaka varslet. Vi måste ha en produktion och framtid den dag det vänder, säger Jan-Olov Carlsson.

Facket är kritiskt till att Volvo inte har valt samma lösning som Scania, där personalen utbildas när produktionen går ned. Att Volvo valt att dela ut pengar till aktieägarna retar också upp de anställda.

IF Metall och företagsledningen har fört diskussioner om hur bolaget ska kunna spara pengar.

– De lägger ett varsel som är långt utöver det som de talade om tidigare, säger Jan-Olov Carlsson.

Jan-Olov Carlsson är dessutom en av dem som stöder ArbetarInitiativet i EU-valet och några andra som också gör det är Tomas Johansson och Christer Lindsjö från Volvo Lastvagnar i Göteborg. Dessa har dessutom varit med och protesterat mot Volvos stora utdelningar till aktieägarna när samtidigt arbetare får lämna sina jobb. Även ArbetarInitiativet protesterade:

Med de fem aktier som Arne Johansson från ArbetarInitiativet köpt för att ta sig in på bolagstämman skapade han en viss uppståndelse när han gick upp i talarstolen och krävde ett stopp för bonussamhället och aktieutdelningen. Efter krav från Arne genomfördes också en rösträkning om aktieutdelningen. När de stora ägarna Renault och Industrivärlden och även AFA och AMF, som förvaltar LO-medlemmarnas försäkrings- och pensionspengar röstat ja, förklarade mötets ordförande att tillräckliga 60% sagt ja. Flera mindre aktieägare hade dock dessförinnan ropat ut sitt stöd till ArbetarInitiativets förslag.

Även andra Volvoarbetare stöder ArbetarInitiativet, både Manne Frisk i Köping och Peter Widén i Eskilstuna. De två sistnämnda liksom Christer Lindsjö är dessutom kandidater för ArbetarInitiativet i EU-valet i juni.

Intressant?
I media: VK1, 2, 3, VF, Folket,
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Advertisements
  • Tom

    Hamnarbetarförbundets kamp i Göteborg är ju mest riktad mot Transport. Förstår varför Sören Mannheimer (s), ordförande i kommunala Hamnbolagets styrelse, kämpar för att privatisera hamnen och därmed slippa Hamnarbetarförbundet.

  • Anders_S

    Tom: Den är inte främst riktad mot Transport, utan främst mot arbetsgivaren. Det är arbetsgivaren som vägrar förhandla med det fack som arbterna faktiskt är med i. Det kallas demokratiförakt det.

    Dessutom spelar det ur fackföreningssynpunkt ingen roll om hamnen är privat eller kommunalt ägd. Hamnarbetarförbundet kommer ju att finnas kvar ändå. Vilket fack som arbterna är med i är ju inget arbetsgivaren kan bestämma över eller ska bestämma över.

  • Än, Anders. Än. Det kommer under nästa borgerliga mandatperiod tror jag. Och sedan blir det värre.

  • Pingback: Direktörernas bonusar och girighet | Svensson()