Husbåtar i Göteborg?

Det är vad en folkpartist, Kristina Bergman Alme, föreslagit i fullmäktige. Och inte mig emot, men det mest intressanta för husbåtar kanske inte i så fall är älven och de stora kajerna som exempelvis Gullbergskajen i Gullbergsvass (vilket Bergmans Almes motion handlar om) även om det inte heller är fel. Det intressanta är väl de mindre vattenvägarna och hamnbassängerna (som väl iofs motionen berör).

Exempelvis de yttre delarna av vallgraven mellan Pustervik och Rosenlund samt Fattighusån, Mölndalsån och Säveån. När det gäller hamnbassängerna så exempelvis de små på Ringön, Lindholmshamnen och Sannegårdshamnen. På Ringön måste det ju kombineras med en del andra förändringar också om vilket jag ska återkomma.

Om det byggs en pendeltågstation vid Gamlestadstorget och hela området omvandlas till en riktig stad kan också Säveån från Partihallarna upp till bortanför SKF bli en detta. Det kan bli promenader längs med ån och möjlighet till att ha husbåt i ån. Tillsammans med de små varsvmiljöer som redan finns på nåt ställe under denna sträcka kan det hela bli mycket fint. Å-området uppströms SKF bör däremot lämnas som det är, vilt och fritt.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

Från Konfliktportalen.se: cappuccinosocialist skriver Ett par korta grejer innan jag knyter mig, andread0ria skriver Nyhet: Nazistkvinnor har också en egen vilja, Kaj Raving skriver Nytt bottennapp av Politikerbloggen, MJE skriver Vår glömska skymmer blommorna., Björn Nilsson skriver Sista gången jag tjatar om lärdomar av EU-valet hoppas jag

Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!

2 svar på “Husbåtar i Göteborg?”

  1. Mycket bra förslag. Jag var och cyklade nere vid Ringön för ett tag sedan. Det har så mycket potential, det skulle vara fantastiskt att lägga husbåtar där, på båda sidor vattnet. Göteborg har en fantastisk tillgång men använder den inte. Att Stena ockuperar hela hamnsidan t.ex. känns inte så rätt.

Kommentarer är stängda.