Det finns nog inget norskt konsortium

Om det är så att lilleputtbolaget Koenigsegg ska köpa Saab så är det knappast troligt att Saab har några möjligheter att överleva som en större biltillverkare då Koenigsegg helt saknar de resurser som krävs. En del hävdar då att ett norskt konsortium står bakom. Och det låter ju betryggande, alla vet ju att i Norge finns det mycket oljepengar.

Men troligen är sanningen att något norskt konsortium inte finns, utan det enda norska inslaget är hälftenägaren till Koenigsegg, Bård Eker och hans bolag Eker Group med totalt 250 anställda. Ett litet privatägt norskt bolag gör inget norskt konsortium. Och sanningen är att Eker Group inte ha några större resurser det bolaget heller.

Sålunda verkar det som om hela historien om ett norskt konsortium inte är något annat än lögn och förbannad dikt. (Nu får jag väl lägga in en brasklapp här, Eker Group vägrar ju uttala sig om affären och det kan ju avslöjas detaljer senare som gör att mitt antagande om ett obefintligt norskt konsortium är fel)

Intressant?
Borgarmedia: SVD1, 2, NyTeknik, VA, AV, AB1, 2, 3, E24, EX, Sydsvenskan1, 2,
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!

8 svar på “Det finns nog inget norskt konsortium”

  1. Ett gyllene tillfälle till gratisreklam för Köni bara, 3 månader med rubriker och intervjuer för att sedan i höst säga att ”man inte kom överens om detaljerna”.
    Sanningen är den att det är över men man vill inte släppa nyheten om nedläggning nu inför semestrarna. Dessutom vet inte politikerna riktigt hur dom ska hantera en av de största konkurserna i modern tid. Det är otroligt komplicerat att förutspå vilka konsekvenser detta får i ett makroekonomiskt perspektiv. Jag lider med SAAB-arbetarna men detta är slutet.

  2. VänsterSvensson vet ju allt detta (men helt säker är han ju inte, med sin Brask-lapp….I).
    Saken är ju den att det i praktiken är vad vi kallar en leveraged buy-in, det betyder att av totalkapitalen investeras kanske mindre än 1%, några gånger mer, några gånger mindre.
    Vilket igen betyder att statliga lån och garantier är nyckeln till detta.’
    Koeniggsegg behöver knappast någon reklam, de som har råd känner till produkten.

    Om detta blir av kan man hoppas att svenska staten inte sitter kvar med skägget i brevlådan, och måste träda in i sina garantier.
    Problemet med redan sålda Saab-bilar är ju en faktor som måste beräknas, kanske man borde låta bolaget dö av sig själv, köpa inkråmet, och sälja bilen Eker..

  3. Hei

    Jeg er en ”norrbagger”, men jeg tror ikke SAAB ville overlevd lenge under et annet stort bilkonsern som f.eks. fiat, opel eller kinesisk foretak. Teknologien og ressurser ville eventuelt bare bli flyttet utenlands, og jeg tror at produksjonen i Sverige ville bli lagt ned i l??pet av noen år…..

    Problemet med SAAB som jeg ser er f??lgende:

    1. Har alltid hatt likviditetsproblemer. Aldri tjent penger. Har de noensinne hatt livets rett rent ??konomisk?
    2. Har alltid hatt problemer med produktutvikling. Bilmodellene er ekstremt gamle, og udaterte. Gir ikke lyxf??lelse selv om man betaler lyxpris. Hovedkonkurrentene kommer med nye modeller fortl??pende eller oppgraderinger hvert 2-3 år, mens SAAB knapt nok greier en ny modell hvert tiende år…….!!!!
    3. Dyre biler som egentlig har apelert mest til det svenske hjemmemarkedet, men som nå er overtatt av japanske biler. Greier seg ikke selv i hjemlandet!
    4. Forhandlernettet er ekstremt dårlig ‚Äì i hvert fall i Norge. Det er pinad?? vanskelig å få kj??pt en SAAB i Norge. Alle andre konkurrenter er aggresive i markedsf??ring, og har et stort forhandlernett. Tror dette helt sikker er et problem i andre markeder i verden.
    5. Hvem kj??per en bil fra et selskap som er under trussel om konkurs. Usikkerhet om garantier, verksted og deler i fremtiden.
    5. Selskapet har h??ye enhetskostnader pr. produsert bil, og den merkostnaden er ikke markedet interessert i å betale.

    Nei SAAB må tenke på å fikse f??lgende:

    1.Fjerne trusselen om konkurs slik at folk er sikre på at garantier kan opprettholdes.
    2. Utvikle nye og innovative bilmodeller som markedet ettersp??r.
    3. Finne ut hvilken strategi de skal f??lge, og hvilket segment de skal konkurrere i.
    4. Få et proft forhandlernett som kan selge bilene, og at det ikke er SÅÅÅÅÅ vanskelig å finne bilforretningen!!!!!
    5.Få ned kostnadene ved produksjonen.

    Hilsen
    ?òkonom/investor

    Ellers vokste jeg opp som barn på 70-tallet med SAAB 95 (kjempebil!!!) og Volvo 142 (tror jeg det var)

Kommentarer är stängda.