Vilka finansiella muskler?

koenigsegg.jpgMetallklubbens ordförande vid Saab i Trollhättan hävdar att de nya köparna av Saab har finansiella muskler. Uttalandet är totalt obegripligt och jag förstår inte varifrån han får sådana idéer. Begriper han överhuvudtaget vad han sysslar med? Man funderar ju.

För ingen av de nya ägarna verkar ju ha pengar av den dimensionen som det krävs här. Visserligen är alla rika, men att driva ett miljardförlustföretag som Saab samtidigt som man ska förändra företaget kräver enorma mängder kapital. Ingen av dem verkar besitta den typen av stora pengar och kapital. Ingen verkar ha några finansiella muskler att tala om. Bård Eker säljer av företag för att ha råd att finansiera sin del av köpet. Koenigsegg själv har aldrig lyckats driva en sitt hantverksbolag till biltillverkare på ett lönsamt sätt och jag tvivlar på att han kommer att lyckas bättre med Saab.

Amerikanerna verkar inte mycket bättre dom, Augie K. Fabela är delägare/ägare av ett mobiltelefonbolag i Ryssland och om inte nån rysk maffiaföretagare ligger bakom honom så är det knappast en person som kan tänkas eller ens har pengar för att driva ett bilföretag av Saabs typ med tusentals anställda. När det gäller den andare amerikanske mannen, Mark Allan Bishop, verkar ingen ens veta vem det är så trovärdigheten hos honom är inte alltför hög som jag ser det. Inte heller verkar Melissa Joan Schwartz vara nån person somär känd på något sätt. Det verkar helt enkelt vara nåt lurt med det här

I själva verket är det väl förmodligen så att köpet enbart går igenom om staten ställer upp med lånegarantier. Som jag ser det kommer det i förlängningen kanske innebära att Koenigsegg, Eker och de tvivelaktiga amerikanerna blåser oss skattebetalare på pengarna genom att de på olika sätt kommer att plundra Saab på de eventuella tillgångar som finns. Lånen man kommer att få med statliga garantier är ju en sådan tillgång. Med lånegarantier kommer sen staten att bli tvungen att betala långivarna när Saab Automobile som företag går omkull. Varumärket, och andra tillgångar kommer då för länge sen ha lämnat företaget och hamnat i händer och på platser dit svenska myndigheter inte når.

Intressant?
Bloggat: Jinge,
Borgarmedia: DN1, 2, 3, EX1, 2, 3, 4, VG1, 2, 3, Sydsvenskan1, 2, 3, 4, AV,
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

Advertisements
  • nordmann

    Det er morsomt å se at sutringen fra venstresiden er lik i både Norge og Sverige.

    Klart man må v?¶re negativ når det er markedsentusiaster og grundere som redder dagen for SAAB og ikke plan??konomien som slipper å tenke på å tjene penger, bare trykke dem og bruke dem..heh..

    Nordmann

  • Anders_S

    Det här handlar inte om marknadsekonomi eller planekonomi. Dumheter. Vi lever med marknadsekonomi. Det finns inga länder som idag har planekeonomi (Jo möjligtis diktaturen Nordkorea). Fortsatt diskussion om detta betraktas som off-topic och tas bort.

    Problemet är att lösningen inte är en lösning utan en nedläggning av Saab.

  • Pingback: Bill Gates och Steve Jobs om vad som krävs för att lyckas | The Brand-Man()

  • Ola Nordmann

    Det her er en sensajon og vi som er glad i saab håper att nå får vi fornuftige holdninger i saab . Den gamle tenkningen med att saab skulle v?¶re det ekslusive merket av de svenske har alltid v?¶rt feil og jeg håper de nå lager biler til folket og for folket ikke de som har full lommebok. For de som har for fulle lommeb??ker har saab en egen grenn som heter X og den er meget bra.
    Det er mulig svensker ikke er glad i saab ?

  • Pingback: Tackar, tackar von Koenigsegg | Viita skribent-journalist()

  • Pingback: Sagor från livbåten » Bloggarkiv » Kinderegg eller nå’t?()

  • Pingback: Saab-Koenigsegg-affären spricker? | Svensson()

  • Pingback: Nedläggning av Saab i Trollhättan | Svensson()