Likheter mellan GGF-affären och Koenigsegg-affären

Inte när det gäller storleken på affärerna och inte heller när det gäller verksamhetens art. Men när det gäller upplägget. De synliga köparna är i bägge fallen bolag som inte har tillräckligt med pengar och som gå rmed förlust. I bägge fallen sägs det stå riskkapitalister med mycket pengar bakom. I fallet Koenigsegg är detta tveksamt. men i fallet Global Gaming Factory X (GGF) verkar det mer troligt. Det rör sig trots allt om en affär i storleksordningen 200 miljoner och inte många-många miljarder som i affräen mellan Koenigsegg och Saab.

Affären där GGF köper upp The Pirate Bays (TPB) varumärke och webbsajt för närmare 60-miljoner verkar onekligen underlig och man undrar vilka affärsmöjligheter som egentligen finns. GGF:s motiv för köpte tycker jag verkar underliga. Däremot har jag inga som helst invändningar mot att de som ligegr bakom TPB idag vill sälja. Jag har aldrig förstått eller accepterat att killarna som ligger bakom TPB drivits av nån slags ideellt intresse. Kanske delvis, men pengar har också funnits med i bilden. Kanske inte så mycket som en del tror, men ändå. Inte heller förstår jag att GGF är bered att betala så mycket pengar för något som har mycket små möjligheter att bli en lönsam affär. Speciellt inte om trackern stängs ner.

Intressant?
Bloggat: Marcin, Tequila, TPB-bloggen,
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!

4 svar på “Likheter mellan GGF-affären och Koenigsegg-affären”

  1. 180.000 x 50kr = 9 miljoner i månaden, det handlar om IPREDator.
    Med 180.000 intressenter som är beredda att betala runt 50-lappen för IPREDator varje månad så är 60 miljoner en bra försäljningssiffra.
    Även om bara 25% av intressenterna i Beta-versionen går vidare och betalar handlar det om 27 miljoner om året i omsättning och då har de hela TPB-nätverket, deras servrar och varumärket att tillgå för reklam och att få ut budskapet om affärsmodellen.
    Men det som krävs är att det finns kapital att tillgå från början, vilket TPB inte har.

    Och då är även affärsmodellen för fildelningen väldigt intressant då den kan generera pengar till användaren och för artisterna som kanske slipper musikindustrin genom att distribuera direkt via TPB.

    Detta har potential att bli en miljardindustri.

    Om IPREDator klarar av marknadens tryck så pratar vi om en potentiel kundkrets som skulle motsvara Blizzards WoW kundbas, som idag uppgår till 12-13 miljoner konton.

    12 miljoner x 50kr = 600 miljoner kronor I MÅNADEN !!

    Låter som 60 mille är en ganska bra investering med den potentialen, eller hur?

  2. Om det går att göra något med PB vet jag inte men Saab är slut och har varit det länge. Vi får bara hoppas skattebetalarna skall stå för allt för mycket av ‚Äùriskkapitalisternas‚Äù turer med Saab. Koenigsegg och ‚Äùriskkapitalisterna‚Äù skall alltså nu ge sig in på massbilsmarknaden som brottats med överproduktion sedan lång tid tillbaks. Konkurrera med de stora etablerade med väl inarbetade återförsäljare och underleverantörsnät.

    Frågan är förstås vad det är GM säljer, om man fått tro det som tidigare sagts så var t.ex. Saab integrerat i GM på ett helt annat sätt än vad Volvo är i Ford. Om jag förstått det rätt så är en hel del av Saabs design verksamhet inkorporerat i GM/Opels designcenter i Russelheim. Hur är Opel/Saab återförsäljarnät integrerat? Vad är det egentligen Koenigsegg och ‚Äùriskkapitalisterna‚Äù egentligen köper.

Kommentarer är stängda.