Digital musikförsäljning ökar rejält

För de stora bolagen inom musikindustrin har Spotify blivit en viktig inkomstkälla. Faktiskt den största inkomstkällan när det gäller digital försäljning av musik:

”Just nu har musikbranschen kommit i fatt konsumenterna vad gäller digital konsumtion av musik. Det som dessutom är glädjande är att den fysiska försäljningen har ökat. Det tror jag man kan tillskriva en kombination av Ipred och rättegången mot Pirate Bay. De som inte använder Spotify eller andra tjänster vill köpa laglig musik”, säger Universals vd Per Sundin, som tror på en 60-procentig ökning av den digitala försäljningen för helåret.

Mark Dennis, digitalchef på Sony, är också positiv.

”Det ser ganska hälsosamt ut för oss i dagsläget efter några tunga år. Cd-försäljningen har stabiliserats något 2009 och den digitala försäljningen ökar. Det som har saknats tidigare har varit fler valmöjligheter för hur man konsumerar musiken”, säger Mark Dennis.

[…]

Spotify har sedan det lanserades i oktober 2008 nått en miljon användare i Sverige. Både Per Sundin och Mark Dennis bekräftar att Spotify är en succé – inte bara vad gäller antalet användare utan även vad gäller intäkterna till musikbolagen. Spotify är nu större än Itunes, mätt i intäkter till de båda skivbolagen.

När bolagen började anvämda sig av enkla digitala tjänster då började också folk gå över till dessa istället för att piratkopiera. Kanske dags för filmbolagen att följa efter och kanske dags att sluta förfölja unga människor samt sluta instifta nya integritetskränkande kontrollagar med piratkopiering som skäl. Spotifys framgångar och skivbolagens delägande däri liksom stora investerares intresse tyder på att så borde vara fallet.

Intressant?
Läs mer: Techcrunch1, 2, Metro, IDG, AV,
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

Advertisements