Kapningen av Arctic Sea – redaren själv ansvarig?

Den misstänkta kapningen av fartyget Arctic Sea fortsätter att förundra och förvirra. Enligt finska polisen har krav om lösensumma framförts. Rederiet Solchart Managements vd Viktor Matjejev förnekar dock att krav på lösensumma framförts och att fartyget lokaliserats till Biscayabukten som en del källor uppger. Men andra hävdar att fartyget setts utanför Afrika, vid Kap Verde-öarna.

Om Arctic Sea befinner sig i Biscayabukten eller utanför västra Afrikas kust och inte på väg mot sin destinationshamn så är det förmodligen ingen tvekan om att fartyget, officiellt med timmerlast från Stora Enso, har blivit kapat på något sätt. Men det verkar lite underligt att kapa ett fartyg som går med timmer. Man undrar ju därför om det finns någon annan last på fartyget. Smuggelgods av någon form kanske? Vapen?

När det gäller kravet på lösensumma framgår inte heller detta framförts och vem som krävs på pengar. Dessutom ska fartyget enligt uppgifter till Financial Times Deutschland ha varit utsatt för kapningsförsök två gånger, en gång utanför Öland och en gång utanför Portugal. Något som också verka underligt. Kanske har det i själva verket varit ryska soldater som bordat fartyget i försök att återta det från de som kapat det, som i så fall är besättningen själva, eventuellt i samråd med rederiet.

Oavsett vilka som kapat fartyget, rederiet, besättningen eller externa kapare, och om det faktiskt rör sig om en kapning, så bör det finnas kopplingar til organiserad brottslighet. Om inget land är inblandat så är det bara de som har de resurser som krävs för en sådan operation i europeiska vatten.

Det faktum att fartygstypen dessutom verkar vara mindre tillförlitlig gör ju också att det kan vara så att fartyget faktiskt inte är kapat, utan har sjunkit. En stor del av systerfartygen har ju vid olika tidpunkter sjunkit.

Intressant?
Bloggat: Jinge,
Borgarmedia: SVD1, 2, 3, AB1, 2, 3,
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Advertisements