Ta väck spärrarna i stället

Förmodligen vore det billigare för SL i Stockholm att ta bort spärrarna och införa det system som är vanligt i en del städer (Budapest, när jag var där sist, och München har det så om jag inte minns fel) och som också används i Göteborg. Man förutsätts ha biljetter och med jämna mellanrum genomförs kontroller. Personalkostnaderna skulle minska (tyvärr skulle ju antalet jobb också bli färre) och påstigning på bussar skulle bli snabbare.

En komplikation som eventuellt kan uppstå är problem med säkerheten på en del tunnelbanestationer, men flera av dessa patrulleras ju redan av vakter så det kanske inte blir så stor skillnad. Å andra sidan blir det kanske bättre stämning på grund av färre köer, mindre trängsel vid den kapacitetsmässigt svaga punkten, spärrarna, och en ökad smidighet vid påstigning av bussar. På tvärbanan har ju Stockholm dessutom ett liknande system som Göteborg, utan spärrar och med konduktörer. De senare finns ju i och för sig inte i Göteborg, men det är ganska trevligt.

Ett alternativ kan ju vara att ha heltäckande (från tak till golv) spärrar som i tunnelbanorna i Paris och New York. Då slipper ju man det eviga tjafset och en massa folk som ska stå och mota bort en massa andra människor. Men det är inget jag förespråkar. Jag föredar billigare resor och ett öppnare system:

Organisationen Planka.nu, som uppmanar till plankning och vill ha avgiftsfri kollektivtrafik, menar att SL istället borde satsa pengarna på att rusta upp och bygga ut kollektivtrafiken.

– Biljettpriset är ett större hinder än spärrarna, de tar man sig förbi. Vi vill se en bättre kollektivtrafik, inte mer effektlösa hinder, säger Anna Nygård från Planka.nu.

Antalet plankare som har åkt fast har legat relativt konstant de senaste åren. Men eftersom antalet resenärer har ökat har andelen fuskare ändå minskat.

Oavsett vilket, så tycker jag nog SL borde jobba på en mer människovänlig attityd. Det känns som organisationen och dess företrädare har vissa attitydproblem.

Intressant?
Borgarmedia om tunnelbanan: DN,
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Advertisements
  • Jonas

    Precis så fungerar det i Berlin.

    Men, skattefinansierad kollektivtrafik är ju det enda alternativet i Stockholm. Man får inte bort bilköerna genom förbifarter, utan flyttar bara problemet en bit in i framtiden. Tänk om. Höga biltullar, bra och gratis kollektivtrafik och utbyggda cykelbanor.

    Omfördelning av pengar till stadens alla invånare, planka.nu har släppt ett par bra rapporter i ämnet. Som fått internationell spridning dessutom.

  • P.J.

    Jag kan bara hålla med. Men att ta bort spärrarna helt är dock inget alternativ som någon räknar på eftersom det inte finns någon utrustning att sälja.
    I Prag och Wien är det också helt fritt ifrån spärrar och istället finns det kontrollanter som kan dyka upp lite nu och då. Systemet är mycket enklare, inte minst vid av- och påstigning på bussar och spårvagnar.

  • Pingback: redundans » SL bluffar i sin kampanj mot plankare()

  • Erik

    Det var några år sen, men så kommer jag ihåg Roms tunnelbana också. Inga spärrar, men ganska mycket kontroller. De var väldigt vänliga mot förvirrade turister kommer jag ihåg också…

  • Daniel

    Att ta bort spärrarna är nog det bästa alternativet. Tyvärr ogenomförbart pga fack (massiva uppsägningar) och ideologiskt låst ledning som fokuserar på att göra livet så jävligt som möjligt för sina resenärer.

    Att mötas vid utgångarna av ett gäng arbetsmarknadshandikappade ”kontrollanter” som vill se färdbevis när man just väntat en halvtimme på ett inställt pendeltåg är ju klassisk kundservice av finaste märke. Jag går förbi, har aldrig varit några problem hittills. Vill de mitt SL-kort får de ringa polisen.

    Själv ser jag till att ta taxi på resegarantin minst en gång per månad för att på sätt lämna ett negativt nettobidrag till SL. Det spelar ingen roll att det nästan alltid tar längre tid att åka taxi än att vänta på det försenade tåget.

  • Nicole

    Vad då så fungerar det i Berlin? Tunnelbanan är inte gratis där! Man måste ha en giltig biljett. Skulle man ta bort alla spärrlinjer här skulle folk inte betala alls. Det gör man i Berlin, i alla fall i mycket större utsträckning. Det funkar inte i sverige.

    Skattefinansierad? jag betalar redan jättemycket i skatt! Dessutom ska väl inte dom som inte åker tunnelbana eller buss behöva betala för det?!

    Betala och sluta gnäll! Tunnelbanan är ingen rättighet!