Kinesisk snabbtågsutbyggnad ger jobb i Sverige

Tåg och snabbtåg är miljövänligt. Det borde i likhet med vindkraft vara något som Sverige satsade på. Med hjälp av statliga pengar kunde en del av produktionen och utvecklingen av ny snabbtåg säkerligen hamna i Sverige, exempelvis i det Trollhättan som ganska säkert kommer att förlora sin massproduktion av bilar när och om Koenigsegg-affären blir klar. Det är bra mycket bättre att statliga garantier och skattepengar används till att skapa nya jobb i industrin än till att garantera bankdirektörernas och aktiefifflarnas bonusar.

Ett kinesiskt företag, BAIEC, är inblandat i Koenigseggs köp av Saab och ett annat kinesiskt företag, Geely, verkar vilja köpa Volvo Personvagnar. Det ryktas nu att den gamle Volvo-chefen Pehr G. Gyllenhammar, verksam i investmentbanken Rothschild, är inblandad i försöken att sy ihop en affär mellan Ford och Geely kring Volvo Personvagnar. Samtidigt är Sören Gyll engagerad i försöken att få en svenska köpare genom konsortiet Jakob.

Men Kina bygger också ut järnvägen och har beställt hela 80 stycken snabbtåg från Bombardier, som ju har tillverkning av tågdelar i Västerås. Denna beställning av tåg ger alltså jobb i Sverige. Men som jag redan skrivit så borde Sverige kunna ta ledningen när det gäller utvecklingen av nya miljövänliga och effektiva transportmedel. Men för att det ska gå krävs statliga pengar till forskning och utveckling. i ett sådant läge kan de gamla bilfabrikerna i västsverige ställas om till miljövänlig produktion.

Det är ju inte heller bara snabbtåg som behöver utvecklas, utan också trafiken i storstäderna behöver utvecklas. Billiga och flexibla spårvagnar som kan köra både på stadsspår och på järnvägar vore en grej. Spårvagnar är ju lättare än tåg och då kan många äldre järnvägar trafikeras utan att man behöver förstärka under rälsen.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Advertisements
  • Alexander

    Jag vill inte förstöra festen men vindkraftsbolaget Morphic kursade alldeles nyligen. Vindkraft kan inte överleva utan statliga subventioner.

    Troligtvis kommer denna gröna satsning globalt bli nästa bubbla som kollapsar. Vindkraft lär bli ett lika stort fiasko som satsningen på E85 bränsle.