Kapitalism – gynnande av storbolag

Konflikten vid Arlanda kring taxifilerna är ytterligare ett exempel som visar på att kapitalism och en fri marknad ofta inte alls går hand i hand. I de stora taxibolagens intresse ligger att de får kontroll över marknaden. Då kan man upprätthålla en högre vinstnivå och uppstickare som konkurrerar med lägre priser eller miljövänligare bilar får sämre möjligheter. Att upprätthålla kontrollen kan göras på flera olika sätt, men byråkratisk reglering kan vara en.

I samarbete med Luftfartsverket som driver Arlanda flygplats har det därför drivits igenom att endast taxibilar  från de tre största bolagen, Taxi Stockholm, Taxi Kurir och Taxi 20 får använda sig av taxifilerna. Detta har upprört många av småbolagen, däribland Stockholm Transfer, som anmält agerandet till konkurrensverket. Även taxisektionen inom Stockholms LS, som organiserar en del friåkare och förare i mindre bolag, har blivit upprörda och idag tänker man blockera taxitransporter från ett EU-toppmöte i Älvsjö.

Intressant?
Borgarmedia: DN1, 2, 3,
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Advertisements
  • Tråkigt för småbolagen kanske, men bra för kunderna! Med Taxi Stockholm vet man vad man får och priserna är både välkända och rimliga. Med något enstaka undantag har jag ångrat mig varje gång jag provat på någon småbolagstaxi.

    Visserligen kan man tycka att det går emot den fria marknaden att Arlanda begränsar vilka taxibolag som får använda deras speciella taxifiler, men samtidigt är det väl Arlanda som måste få bestämma villkoren för affärsverksamhet inne på deras område? De skulle ju kunna stänga ute småbolagen helt och hållet.

  • Anders_S

    Wilhelm. Det hela illustrerar det faktum att kapitalism och marknad inte kan lösa många problem.

    På grudn av kapitalismens funktionssätt så kan en fri marknad inte garantera laglig taxiverksamhet, bra löner och en bra och tilförlitlig service.

    Kapiatlismen leder dessutom till att det hela löses på ett odemokratiskt vis och därmed skapas återigen andra orättvisor och problem. Kapitalismen saknar verktyg för att hantera sånt här helt enkelt.

  • Beror väl på vad man betraktar som ett problem. Kapitalismen garanterar inte ”bra löner”, däremot rättvisa löner, dvs att man får betalt motsvarande vad arbetet är värt. Gillar man inte det är man fri att jobba med något annat, och söker sig folk bort från yrket så ökar efterfrågan och lönerna går upp. Tillgång och efterfrågan!

    Bra och tillförlitlig service garanteras däremot av den fria marknaden eftersom det råder fri konkurrens. Den som hittar rätt avvägning mellan pris och kvalitet får flest kunder och klarar sig därför bättre än konkurrenterna. Visst, situationen vid Arlanda snedvrider konkurrensen lokalt, men det är ju ingen som tvingar småbolagen att ha sina bilar där över huvud taget. Det finns många andra ställen att köra taxi på. Och anledningen till att Stockholm/Kurir/020 får en särställning där är ju just att de lyckats bra på den fria marknaden.

    Du får gärna förklara vad du menar med att en fri marknad inte kan garantera ”laglig” taxiverksamhet. Förstår inte vad du vill säga med det.

  • Att kapitalism och marknad är två olika saker som inte har med varandra att göra är en av huvudtankarna i Fernand Braudels monumentala Civilisationer och kapitalism, i tre band.

    Eller som Immanuel Wallerstein uttrycker det: kapitalister gör allt för att först skapa marknader, och därefter förstöra marknader.

  • Det var en rolig sida du har här kommer hänga mycket på den i fortsättningen tror jag.

    Taxislusken

  • Taxi borde förbjudas eftersom dom förstör miljön. Alla som håller med räcker upp en hand. Tack för bra sajt också.

  • åker en del taxi

    med 20 års tillbaka blick så har tyvärr taxiservicen blivit sämre dyrare etc. så det här med fri marknad skall vara bättre kanske gäller andra marknader.
    det här att taxi förstör vet inte om jag håller med om det har för mig att det var taxi stockolm 150000 som drev igennom dubbdäcksförbud från o med i år samt dem byter väl aven ut hela deras vagnpark mot miljövänliga bilar.
    har även kollektivavtal för sina förare, välutbildade förare
    som har god lokalkännedom var även först i sverige med bakåtvända bilbarnstolar.
    drivs av ca 900 åkerier har ca 4000 förare
    funnits i 110 år så jag tror inte taxi stockholm 150000
    är så dåliga.men se upp för plagiatet

  • Anders_S

    Vem har hävdat att fri marknad skulle vara bättre i detta fall, med taxiverksamhet i ett kapitalistiskt samhälle? Inte jag i alla fall. Jag har bara påpekat det faktum att kapitalism inte är samma sak som en fri marknad. Att de två faktiskt ibland till och med kan motverka varandra.