Saab-tillverkning i Kina istället för i Trollhättan

Konsekvensen av att Koneigsegg-konsortiet köper Saab Automobil tycks bli att tillverkningen av Saab flyttas till Kina.

Att tillverkningen inte skulle räddas i Trollhättan kunde man förutse på ett tidigt stadium och det har därför varit ytterst märkligt att se hur kommun- och fackföreträdare utan reservationer stött Koenigseggs uppköpsplaner av Saab.

Tillverkningen hamnar förstås just i Kina och inte någon annan stans beroende på det faktum att det finns en kinesisk partner i projektet.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!

13 svar på “Saab-tillverkning i Kina istället för i Trollhättan”

  1. När den här historien är slut finns ett behov av ett journalistiskt arbete: att intervjua folk om varför de gick på Koenigseggs projekt och aldrig krävde ett ordentligt alternativ-produktion-projekt.

    Att en och annan fackpamp håller käft med löfte om belöningar kan man ju förstå. Men att det inte åtminstone uppstår upprorsungar bland medlemmar är mer obegripligt, om man inte tar hänsyn till att det politiska klimatet är ruttnare än jag har upplevt under min livstid.

    För att göra upp med detta behövs det att man rotar i såna här lågvattenmärken och ger dem ordentlig publicitet.

  2. Vänta nu… Det står att GAMLA modeller upp till 2005 kommer tillverkas i Kina, vilket inte är så konstigt om det är där man ser att marknaden för SAAB:ar upp till 2005 finns.

    Det nämns inget att de nya modellerna kommer produceras i Kina (Nästa generation 9-3, den nya 9-5 samt 9-4X) så varför drar ni slutsatsen om att de inte kommer tillverkas i Trollhättan? Om man dessutom kommer satsa på lågvolymstillverkning på sikt så ser inte jag fördelen att lägga produktionen så långt ifrån konstruktion.

    Just detta med att fortsätta tillverka gamla modeller med de gamla produktionsverktygen på de marknader där fortfarande det finns efterfrågan för en inte riktigt fullt modern bil är inget nytt. Exempelvis kan man köpa en nytillverkad 80:tals golf GTI i Sydafrika, samt fram till för några år sedan köpa en nytillverkad VW 1300/1500 (Bubblan) i Sydamerika (tror det var i Brasilien).

    Sedan finns det andra aspekter som gör det nödvändigt att ha lokal produktion i en del länder. Exempelvis Brasilien har MYCKET höga tullar på produkter/komponenter som inte är tillverkade lokalt i landet. Så därför är det vanligt med en lokal monteringsfabrik i dessa länder där en viss del av komponenterna importeras till det givna landet och resten måste tillverkas lokalt i landet hos underleverantörernas fabriker (vilka ofta är samma underleverantör, men även de har då en lokal fabrik).

    Mvh
    Anders

  3. Läste du ens artikeln?
    Det är gamla modeller som ändå inte skulle tillverkats i Trollhättan som man ämnar bygga i den kinesiska fabriken.

  4. Anders och Fredrik: Ni är naiva och blåögda. Jag läste artikeln och drog slutsatsen att pratet om gamla modeller var bullshit.

  5. Om denna information stämmer är det bara att gratta!
    Tänk på potentialen i Kina och resten av Asien, att en SAAB av lite äldre årgång igen ska byggas är väl en stor framgång!

    Om framtiden blir sådan att de nya SAABARNA utvecklas och byggs i Trollhättan och att man sedan fortsätter att bygger modellerna i Kina tycker jag är en mycket bra ide och torde vara alla bilbyggares ideal. En SAAB som är tx. 5 år gammal står sig väl i klass med det som produceras i dag, så detta är inte ett sätt att exportera ”skit”! Lycka till!

  6. Sveinung: Att bygga miljöovänlig bensinslukande stora bilar? En framgång? Verkligen inte. Oavsett var de byggs.

    Att jobben försvinner i Sverige är inte heller en bra grej. Lyxbilen som ska byggas i Trollhättan kommer inte att ge många arbetstillfällen.

  7. Anders!

    Du får jämföra med det som idag produceras i Kina och inte med ideal vi idag har i Europa!
    Ta en funderare på detta!
    Kommer du ihåg hur Fiat sålde sina gamla fabriker till dåvarande Sovjet?
    Ha en bra lördagskväll!

  8. I refererade artikel står, som nämns i en del inlägg ovan, inte ett ord om att tillverkningen i Trollhättan skall tas bort. Det som står är att äldre Saab-modeller skall produceras i Kina.

    Den som vet något om kinesiska importtullar och motsvarande inser att om Saab skall ska ta sig en marknad i Kina så måste det finnas produktion i landet.

    Vidare, i ett läge där klimatmedvetandet blir allt större, kommer långa transporter att ses som negativt av konsumenterna. Särskilt gäller detta transporter av stora tunga produkter som bilar. Att långa transporter av denna typ på olika sätt kommer att avgiftsbeläggas är heller inte osannolikt. Detta gör att det även i framtiden kommer att produceras bilar i vårt närområde.

  9. Anders_S,
    Hur hade du tänkt dig att man skall få plats med montering av gamla 9-5 och 9-3 i Stallbackafabriken ihop med 9-4X, Nya 9-5 (sedan och kombi) och en ny 9-3 (sedan, kombi, cab och kanske en crossover)? Monteringsfödet är säkerligen inte samma den samma.
    Vad är det för fel att sälja gamla saab 9-5 och 9-3i Kina om det finns en marknad för dem? har själv en saab 9-5 som man utan problem kör på 0,7 liter per mil i göteborgstrafiken, så jag kan inte påstå att de är så värst bränsletörstiga som det påstås.
    Vad bygger du din slutsats på? Jag bygger mina på 10 års erfarenhet från automotive industrin.

    Mvh
    Anders

  10. Anders Lindström: Har jag påstått nåt sånt om produktionen? I alla fall inte vad jag kan se.

    Jag har alltså jobbat lika länge som du inom bilindustrin. På Saab. Jag var också facklig förtoendeman i flera år. Satt i klubbstyrelsen. Och min svärfar arbetade för Svenska Volkswagen (dotterbolag till Scania och Saab-Scania) och Saab i hela sitt yrkesverksamma liv.

  11. Hlet ofattbart vad vissa människor är puckade här inne.

    Tror ni på fullaste allvar att SAAB ämnar tillverka 9-5 serien i Kina utan några som helst uppgraderingar????
    Jag tror inte ens kina vill ha modell 9-5 då den är för stor för det kinesiska folket.

    Hur som helst. En gammal bil som är tänkt att ska produceras i Kina har självfallet x-antal nya komponentet för att den skall passa den marknad där modellen ska säljas. Givetvis har SAAB tänkt på hur mkt utsläpp en gammal modell har och rättar till detta.

    Tro inte på allt som ni läser, försök att vara förnuftiga isället det vinner ni på. Jag tror nog att SAAB har rätt bra koll på vad de gör. De är ju trots allt verksamma i branchen, vilket många andra förståsigpåare inte är.
    Visst är det fritt att spekulera…

    Jag kan bara som exempel säga så här. I början av året gjorde SAAB upp en handlingsplan vad som skulle komma att hända det här året. Tidningar har ältat en hel del skit som visat sig vara rena lögner. SAAB har följt sin handlingsplan till vare punkt. Sedan får tidningar spekulera hur mkt dom vill.

    Att SAAB dessutom har satt Bård Eker på mediaträning är en annan sak. Herr Eker har ju fällt en del mindre begåvade uttalanden det här året, vilket de har sett till att minimera den senaste tiden..

    A

Kommentarer är stängda.