Vad man borde gjort i Trollhättan

Kollektivt och gemensamt borde staten och vi alla ha övertagit Saab i gemensam ägo och under kontroll av de anställda i företaget utan kompensation till GM. Detta räddar dock i sig inga jobb och kan inte göra att omodern personbilsproduktion överlever. Men det är första steget i en längre process för att göra en grön omställning av produktionen i bilindustrin.

Nästa steg är en statlig satsning (om det sker tillsammans med privata intressenter så är det inget jag skulle invända mot)  på att bygga upp en miljövänlig produktion i Trollhättan inkluderande skolning av personalen på Saab. Miljövänlig produktion kan vara elbilar, spårvagnar, järnvägsmaterial, vindkraftverk och många saker. Men låt oss anta att vi ställer om för produktion av järnvägsmaterial inklusive utrustning för tunnelbanor.

Då kan den statliga satsningen på omställning av produktionen i bilfabriken i Trollhättan kombineras med en satsning på en rejäl utbyggnad av den kollektiva transportapparaten. Istället för Förbifart Stockholm byggs kollektivtrafiken ut rejält i Stockholm, istället för Marieholmstunneln så byggs järnvägarna i Göteborgsregionen om så det går att köra pendeltåg på alla och så byggs spårvägen ut till stadsdelar där den inte finns. Istället för satsningar på miljöförstörande bilism så satsar samhället på miljövänlig kollektivtrafik.

Men denna typ av satsningar på gemensam nytta och miljöförbättring hade arbetstillfällen kunnat räddas i Trollhättan. Men det hade krävt en aktiv regering, arbetare som visste sitt värde och krävde sin rätt, en fackförening som faktiskt styrdes av arbetarna, kommunpolitiker som inte var fega, Kort sgat en annan situation än den som funnits till hands i Trollhättan. Det handlar om att se på samhället på ett annat sätt än vad den nuvarande regringen, dagens fackföreningar och kommunpolitker tycks göra.

Intressant?
Bloggat: Röda Malmö, Paolo Pissoffi, Jinge, Redundans, Dom ljuger,
Borgarmedia: GP1, 2, 3, 4, 5, 6, SVD1, 2, 3, 4, 5, 6, AB1, 2, 3, 4, GT1, 2, 3, 4,
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , ,

Advertisements
  • Cheng

    ”Kollektivt och gemensamt borde staten och vi alla ha övertagit Saab i gemensam ägo och under kontroll av de anställda i företaget UTAN kompensation till GM.”

    Om man hade gjort detta skulle inflödet av investeringskapital till Sverige frysas helt, utstående lån, förpliktelser och avtal skulle brytas och såväl import för konsumtion och export från industrin skulle ta en enormt stor smäll. Hur många jobb skulle det rädda, kan man fråga sig.

    • Anders_S

      Cheng: Nej, det är inte troligt att det skulle bli så. GM ägs sen det nästan gick i konkurs av den US-amerikanska staten och en överenskommelse skulle med all säkerhet vara möjlig. Men rent generellt så kräver det förmodligen ett annat samhälle och ett annat tänkande. Som jag också skriver.

  • max

    Ta tidsmaskinen till den 8 februari 1991-

    Saab Automobile AB, som har då haft 4,6 miljarder kronor i förlust, lägger ned sin nya fabrik i Malmö. 800 mister jobbet.

    ni vet den STATEN betalade åt dom. och sossarna vill göra samma igen och igen och igen… [sic]

    • Anders_S

      max: Det är möjligt att sossarna vill göra det, det vet jag inget om. Men jag vill det inte och är inte sosse. Så jag förstår egentligen inte vad du vill med din kommentar.

  • Du ägnar dig åt kvalificerat önsketänkande. Det finns inget som tyder på att staten skulle bli en bra bilägare. Det skulle bli en fruktansvärt dyr affär för skattebetalarna. Du saknar således respekt för andra människor pengar, vilket inte förvånar. Att dessutom sätta sig över GM:s ägande vore rent kriminellt. Men respekten för äganderätten har ju heller aldrig varit socialisters starka sida.

    • Anders_S

      Hans E: jag har inte heller hävdat att staten skulle vara det. Men svenska staten är en minsta lika bra ägare som ett US-amerikanska statligt företag. Statlig ägda företag elrl delvis statligt ägda företag som Telia-Sonera. Nordea, Stora-Enso, Volkswagen, Renault osv är ju ofats inte alls misskötat utan ofta mycket välskötta. Så var snäll och läsa vad jag skriver, inte vad du tror att jag skriver.

  • Jag

    Goda ideér men jag tror du underskattar både kostnader och arbete för ett sådant projekt. Att helt plötsligt börja ”producera” elbilar, tåg eller vindkraftverk där är ju en jätteapparat. Vilket kunnande har SAAB om spårbunden trafik ? Elmotorer ? Att bara ta fram en ny bottenplatta för en ny bilmodell kostar 20-30 miljarder. Vad kostar det då att utveckla nya tågmodeller eller elbilar ? Det kanske går i en socialistisk utopi där någon (staten) pekar med hela handen och totalt struntar patent, äganderätt mm. (funkar ju i Kina där det kopieras friskt) men fungerar troligen inte i övriga världen. Dessutom måste ju resultatet (dvs produkterna elbilar, tåg you name it) konkurrera på en fri (nåja) marknad. Dessutom går det ju att göra allt det där utan ”arvet” av SAAB.

    • Anders_S

      Jag: Det är därför vi måst använda våra gemensmma pengar. Men observera att jag inte är förespråkare av fortsatt bensinsbilstillverkning och anser att patent också kan avskaffas i ett kapitalistiskt system. Patent verkar hämmande på utvecklingen i ett modernt samhälle.

  • Vad det gäller är att tillvarata det kunnade som finns och här är jag tveksam om lösningen skulle vara storskalig produktion. Här finns det redan nog av bilfabriker även i vårt europeiska närområde och att här skapa en produktionskapacitet för elbilar och andra miljösmarat biler torde inte vara något större problem.

    Att Saab trots allt fått leva kvar trots att det, med undantag av något år, aldrig genererat någon vinst är att man haft en förmåga att skapa innovativa tekniska lösningar, som kunnat utnyttjas även i andra produkter. Detta tror jag är den största orsaken till att GM under i princip 20 år pumpat in miljarder i Saab.

    Framtiden tror jag därför inte finns i ett stort ”nytt” Saab utan i en mängd teknikföretag som kan bygga vidare på den enorma tekniska innovationsförmåga som visats genom åren. Dessa företag kan sedan leverera högteknologiska komponenter till bilindustri och andra områden som kan nyttja de teknikområden inom vilka Saab verkat.

    Sedan kan jag inte i egenskap av nöjd Saab-förare låta bli att fälla en tår över det som nu hänt.

  • Mikael i go:teborg

    Men Anders du vet väl om att Mattssongruppen i Uddevalla har nyligen ingått samarbete med den tyska vindkraftverkstillverkaren Vensys?
    Mattssongruppen i Uddevalla skall också börja tillverka ett mindre ”gårds verk” för lantbrukare och villaägare.
    Fd.göteborgaren Mats Leijon, numer professor i Elektricitetslära vid Ångströmlaboratoriet vid Uppsala Universitet och ”pappa” till vågkraftverkskonceptet Seabased.
    Seabased skall industrialisera Seabased vågkraftverk i Lysekil.
    Mats Leijons kollega docent Hans Bernoff är ”pappa” till ett vertikalt vindkraftverk där generatorn av PM-typ (Permanentmagneter i rotorn och spolar endast i statorn) står på marken (mindre problem vid service) skall industrialiseras i Falkenberg.
    Uppsalaföretaget Vertical Wind skall alltså börja masstillverkas i Falkenberg då Falkenberg Energi varmest på hugget och har beställt 6st. 200kW vindkraftverk av Vertical wind.
    Genom detta framfusiga agerande så lyckades politikerna i Falkenberg alltså förmå Uppsalaföretaget Vertical wind att Varför inte starta masstillverkning här i Falkenberg?

    När det gäller vindkraftverk så blir det svårt för Trollhättan att nu hitta på någonting liknande,
    om det nu inte skall bli som Barak Obamas dynamiske Energiminister Steven Chu vurmar för,
    ett vindkraftverks koncept som ser ut som en Jetmotor på en flaggstång från företaget Flo design.
    Med å tanke på Volvo Aeros verksamhet i Trollhättan.

  • Mikael i go:teborg

    Måste kommentera ytterligare några detaljer:
    GM har avyttrat Saab:s motortillverkning i Södertälje och växellådefabriken här i Göteborg,
    båda såldes till österrikiska Wiegl.
    Så varken bensinmotortillverkningen eller tillverkningen av manuella växellådor
    finns i Saabs ägo idag.Vilket hade gjort det än lättare att gå över till Elbilar!

  • Bosse Johansson

    De som skriver att staten inte skall gå in i brancher bör backa bandet och titta på hur det gick till när stålindustrin räddades i det här landet. Så här uppfattade jag att det gick till i mitten av 1970-talet:
    De svenska stålföretagen, Domnarvets Järnverk, NJA och Oxelösunds Jernverk var ordentligt på dekis och var i kraftigt behov av nyinvesteringar, omstrukturering och nytt friskt kapital. Faktiskt gick den dåvarande borgarregeringen in med ägande och kapital och bildade det vi idag känner som SSAB i Luleå. Utan denna satsning hade vi överhuvudtaget inte haft någon stålindustri kvar i Sverige. Ni får gärna rätta mig i detaljer på ovanstående beskrivning men är det ändå inte rätt märkligt att den nuvarande borgarregeringen aldrig blir påmind om denna del av sin historia.

  • För att inte tala om att inget av dagens industriländer skulle ha varit annat än fattiga jordbruksländer utan en statlig industripolitik någon gång i sin historia. Japan har det väl fortfarande vad jag vet, där MITI styr med järnhand. Och den industri som USA har kvar lever väl tack vare jättestora statliga beställningar.

    Liberalernas ”fria marknad” är en myt. Den finns inte. Någonstans.

  • Sylla

    Vad man borde gjort??

    Vad ska man göra nu är väl en bättre fråga!? Eller vad kan man göra? Era förslag ovan kanske inte är så dumma – kan en strejk få nåt beslut att ändras så vi kan få ett annat slut än en begravning? Alla SAAB ägare skulle kunna köra i karavan mellan Göteborg och Stockholm i 30km/h för att visa sitt missnöje! Eller kanske för att hedra märket i en likvaka??!!

    Statligt ägande kanske inte är en bra lösning pga våra skattepengar skulle slösas bort. Men man kanske kan införa SAAB-hjälpen och frivilliga bidrag skulle kunna få hjulen att snurra på nytt. Jag skulle gärna kunna bidra med några hundra lappar för att rädda en av sveriges stora klenoder! Å jag antar att jag inte är ensam!

    • Anders_S

      Sylla: att tillverka bensinbilar är ingen bar lösning. Statligt ägande av en elbilstillverkare är förmodliegn en bar lössning. Statligt ägande i bilindustrin är vanligt (Renualt, Volkswagen, General Motors och företag i Kina och Ryssland) så det är inget konstigt.

      Jag är helt ointresserad av att rädda Saab. Jag är intresserad av att folk inte ska bli arbetslösa. Om statliga pengar, med inriktning på grön produktion kan lösa det så är det bra.

  • Jag

    Sylla: Några hundralappar ? Du skulle ju naturligtvis köpa en SAAB för att hjälpa till. Det har ju varit problemet hela tiden, ingen vill köpa deras produkter (eller inte tillräckligt många i alla fall).

    Anders_S: Jo, statligt ägande av företag är något konstigt och inte att föredra (och framförallt ingen garanti för att det blir bra ändå, kolla Vattenfall). Dessutom hade inte ”stater” ägt så mycket skräp om det inte hade varit för den största ekonomiska nedgången sedan 30-talet. Dessutom har vi inte sett hur det går än. Jag tvivlar starkt på att skräpbilar som GM producerar kommer överleva någon längre tid.

    • Anders_S

      En mycket stor del av alla finska börsföretag är statligt ägda och komtrollerade. Detsamma gäller i Norge. Andra kända statliga företag är idag sådan företag som Renault, Volkswagen. Det finns inga problem med staten som ägare och självklart inga garantier att det blir. Men det är ingen skillnad på statligt ägda företag och privat ägda företag under kapitalismen så som jag ser det. De kan skötas lika bra eller lika dåligt.

  • Pingback: Volvoarbetaren som vill sluta göra bilar | Mullvaden()