Nya Saab-modellen blir Buick

saab9-5gmNedläggningen, styckningen och försäljningen av delar av Saab kommer att medföra att de gamla 9-3 och 9-5 modellerna återuppstår som kinesiska bilar tillverkade av företaget BAIC (också BAIEC), förmodligen under annat namn än Saab. Den nya modell av 9-5 som tagits fram kommer troligen, om vi ska tro Dagens Industri, att tillverkas i USA och bli en Buick.

Att det skulle finnas någon chans för att det skulle bli Saab-tillverkning i Trollhättan är däremot osreiöst och naivt önsketänkande som saknar all from av realism. Saab i Trollhättan är slut, slakten är påbörjad och folk kommer att förlora sina jobb.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

Advertisements
  • Bra analys.
    Som i de allra flesta andra fall.

  • ”Nedläggningen, styckningen och försäljningen av delar av Saab kommer att medföra att de gamla 9-3 och 9-5 modellerna återuppstår som kinesiska bilar tillverkade av företaget BAIC (också BAIEC), förmodligen under annat namn än Saab.”

    Javisst, men detta hade skett under alla omständigheter. Att ”gamla” bilmodeller återanvänds är i sig inget nytt och exemplen på ”licenstillverkning” är ganska många. Bland de mera kända exemplen finns sovjetiska Vaz/Lada som i grunden var en Fiat. Mindre känt är kanske det jugoslaviska blimärket Zastava som också detta i grunden var en Fiat. Ett annat exempel är rumänska Dacia som i grunden var en Renault.

    Vad detta i grunden är frågan om är att förlänga ”livstiden” på de stora investeringar som utvecklingen och produktionen av en bilmodell innebär.

    • Anders_S

      Allianspartisten: Kan du inte skriva nåt som är intressant istället för plattityder och självklarheter som inte direkt tillför något. Satsninagrna i Ryssland och Rumänien var inte samma sak som BAICs köp av delar av Saab. BAIC ska inte licenstillverka Saab under annat namn. BAIC ska tillverka bilar som är gamla Saabar under annat namn utan att betala licenspnegar. Det är nåt helt annat. Man har dessutom rätt att vidareutveckla modellerna själva om jag förstått det rätt. Det är alltså mer likt SAIC:s övertagande av Rover produktionsapparat där det inte heller handlar om licenstillverkning.

  • Anders_S:
    I inget av de exempel jag refererar till det frågan om att föra över ny teknik eller ”det senaste”. Inte heller i fallet med Rovers produktionsapparat kan man med bästa vilja i världen påstå att detta skulle vara frågan om ny och modern teknik. Hela produktionsapparaten hos Rover var föråldrad och nergången vilket jag själv haft tillfälle att beskåda. Valet stod här att få ut något eller att inte få ut något alls.

    Att det i fallet Saab och BAIC inte är frågan om licenstillverkning är som jag ser det mest frågan om teknisk modell för affären. Faktum kvarstår att det är gammal teknik som säljs.

    Som du själv skriver säger DI-uppgifterna att den nya tekniken och investeringen i denna nya 9-5 modellen sannolikt att tas till vara av GM själva i form av en ny Buick. Tar bilmarknaden ny fart tror jag nog att det i Trollhättan kommer att startas ingenjörsföretag som bygger vidare på det kunnande som finns och som säljer lösningar till både GM och andra. Kunskap om ny teknik är något som ytterst finns hos de personer som arbetar med den.

    • Anders_S

      Allianspartisten: Det var intressantare och mer relevant.