Bilkrisen har slagit hårt mot Göteborg

Den ekonomiska och finansiella krisen i världen har sammanfallit med en klimatkris. Sammantaget har detta slagit hårt mot bilindustrin i världen. Överproduktionen inom bilindustrin har lett till utslagning av tillverkare. De svenska personbilsfabrikerna har drabbats hårt med stora nedskärningar, nedläggning och försäljning av produktion och ägande till kinesiskt kontrollerade företag som exempelvis Geely.

Naturligtvis avspegals denna kris för den svenska personbilsindustrin i arbetslöshetssiffror och liknande. Mellan december 2008 och december 2009 fördubblades utbetalningarna av arbetslöshetsunderstöd i Göteborg, från 59 miljoner till 121 miljoner kronor. Arbetslösheten i Västra Götaland där majoriteten av bilindustrin inklusive underleverantörer ligger är mycket högre än i jämförbara länen/regionerna Stockholm och Skåne:

Antalet personer i Västra Götaland som fick a-kassa i december var nästan 32 000 (20 600 i december 2008), vilket kan jämföras med till exempel 23 100 i Stockholms län och 22 300 i Skåne.

Från den borgerliga regeringen har vi i princip inte sett några åtgärder mot denna sysselsättningsmässiga katastrof i västsverige.

Intressant?
Bloggat: Röda Malmö, Röda Lund, Röda Lidköping,
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

Alternativ produktion för Trollhättan!

Nedläggningen av SAAB är ett gigantiskt slöseri med samhälleliga tillgångar menar Lars Henriksson, författare till en kommande bok om Alternativ produktion.

– Det saknas varken praktiska lösningar eller realistiska förslag. Det som saknas är sociala krafter som kan göra dem verkliga.

Lars Henriksson arbetar på Volvo personvagnar i Göteborg och är flitig krönikör i Göteborgs Posten

Lördagen den 23/1 kl 13:30 talar han vid ett offentligt möte i Trollhättans Folkets hus, Clio-salen

Möte arrangeras av Socialistiska partiet och Ordfront

Advertisements