Volvo Personvagnar flyttar till Kina

Om medias uppgifter om att Geely planerar att tillverka 300 000 Volvo-bilar i Kina är korrekta innebär det att produktionen i Europa med all sannolikhet kommer att läggas ner. Det innebär en stängning av personbilsfabriken i Torslanda i Göteborg. Geely uppger dock att man avser att behålla huvudkontor och utvecklingsavdelning i Sverige. Plus att man hävdar att verksamheten i Göteborg ska behållas intakt. Men som jag ser det finns det ingen möjlighet till det om man tillverkar 300 000 bilar av märket Volvo i Kina.

Förutom att vi får en nedläggning av bilfabriken i Trollhättan, ser det alltså ut som att vi också får en nedläggning av personbilsfabriken i Göteborg. Vilket naturligtvis är en sysselsättningsmässig katastrof för Västsverige och en ekonomisk katastrof för Sverige. Om totalt cirka 8 000 personer i västsverige berörs av Saabs nedläggning så handlar det om minst det dubbla om Volvo Personvagnar läggs ner.

Intressant?
Bloggat: Röda Malmö, Kildén & Åsman, Jinge,
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

Advertisements
  • Halvor S??lvberg

    Hei !

    Det fins så mange slags kulturer rund om i verden, spådomer og så her.

    Dette med å bygge Cadil-lakk på en SAAB fabrikk, til ”pro” amerikanere. Tja,

    Men å fange VOLVO/RR og produsere det til eiget folk, med vunnet teknologi. Er bedre understatement !

    Så det så.

    Regards
    the1MOV

  • Pingback: Spyker köper Saab - men vad köper de egentligen? | Svensson()

  • Månkaninen

    Att Geely hoppas tillverka 300000 bilar i Kina kan ju betyda att man tror att man kan växa ordentligt i Kina utan att det påverkar västvärldens försäljning. Dvs man avser tills vidare ha kvar produktion i Europa. Däremot är det inte självklart att både Gent och Göteborg ska vara kvar. Och absolut inte självklart att Göteborg vinner gentemot Gent om det blir ett val mellan de två.

  • Vad förväntade man sig när man sålde ut bilfabrikerna? Att Göran Persson trodde att det skulle leda till valutainflöde och ökat välstånd i Sverige minns vi, men hur många trodde på det? Inte jag. Det är väl helt klart att i kristider så läggs de delar av företagen ner som ligger ”utomlands” och i synnerhet de som ligger i områden långt ifrån de stora marknaderna. I de här fallen är det vi som är ”utomlands”. Och vi har inte sett den sista ekonomiska krisen än.

    Och vem trodde att satsningar på stora dyra bensinslukande lyxbilar var framtidens melodi? Inte jag.

    I framtiden kommer vi att få se hur det mesta av våra stora industrier är utsålda och senare nerlagda. Kvar står vi sedan med ”våra” utsålda naturresurser, järnmalmen, uranet, skogen och vattnet, som ett typiskt u-land med andra ord.

  • Även LO trodde det var bra att sälja ut industri för att det skulle få in kapital i landet, vill jag minnas. Ändå visade Volker Bornschier och Christopher Chase-Dunn redan 1985 (Transnational corporations and underdevelopment, Praeger Press) att ju mer utländskt ägande desto lägre ekonomisk tillväxt. Och egentligen är det ju helt i enlighet med bondförnuftet.

  • Halvor S??lvberg

    Hei !

    0,3 biler pr år pr 1 400 personer, er ikke mye til forventan.

    Om eg skulle starte en fundering, eller forventan. Hadde man olje, ville man brukt den. Hadde man initiativ og fantasi knyttet til muligheter og Nm transformering, ville man brukt det.

    Klag ikke på at Kina kj??per et gammelt produkt, og utnytter det effektivt.

    Sp??r kem du vil, Kina har betalinsvilje. Og kj??per substans !