Trängselskatt är inte olagligt

Det är uppenbart att trängselskatter inte är olagligt då de redan finns i Sverige. Inte så länge riksdagen beslutar om genomförandet och det är vad som kommer att hända. Sveriges riksdag kommer att besluta om införande av trängselavgifter i Göteborg.

Visst skulle man kunna ha en folkomröstning, jag är övertygad om att resultatet skulle bli att folket vill införa trängselskatter. I alla fall om vi i Göteborg, som är de drabbade av bilismens nedsmutsning, är de som får rösta. Aleborna, Kungsbackaborna och boende i andra kringkommuner som bilpendlar till Göteborg och förpestar vår luft samt bidrar till upphettningen av jordklotet, skulle förmodligen rösta nej. Men det är inte de som drabbas av alla biltrafik.

För mig är trängselavgift bara det nästa bästa för att minska biltrafiken. Ett bättre sätt vore att ta bort reseavdragen. Idag är det i stort sett bara bilister som drar av för resor till och från arbetet och de största avdragen finns i göteborgsområdet. Totalt sett skulle samhället spara i storleksordningen 10-15 miljarder om reseavdragen togs bort. Detta vore också riktigt, det finns ingen anledning att samhället ska subventionera bilresande. För att inte missgynna glesbygden så kan lite av pengarna användas för att sänka bensinskatten.

Att ta bort reseavdragen vore också rättvisare än en trängselavgift, för då skulle vi som bor i innertaden inte behöva betala trängselavgifter och bara de som faktiskt åker mycket bil får betala. Men i väntan på att bilavdragen tas bort så är jag för att trängselavgift införs i Göteborg. Men alla pengar som kommer in bör användas för att finansier en utbyggnad av kollektivtrafiken. Inget borde användas för investeringar i vägar som ju bara ökar biltrafiken.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , ,

Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!

13 svar på “Trängselskatt är inte olagligt”

  1. Nej, det bästa vore väl att bygga en hög mur runt omkring Göteborg, för att undvika att alla dessa smutsbärande billister från andra hål (särskilt Kungsbacka) ska kunna komma in i VÅR stad.

    😉

  2. Trängselskatten är i första hand till för att finansiera diverse projekt i Göteborg, det slår orättvist mot medborgarna och är därför olagligt.
    Rika kommer att köra mera bil fattiga har ej längre råd att köra bil, om det blir som du vill och har skrivit.

    1. Michael: Fattiga kör inte bil idag. De fördelningspolitiska effekterna av trängselavgifter är enligt utvärderingar från Oslo och Stockholm fördelningspolitiskt bra. Arbetarklassen som använder kollektivtrafik gynnas och medelklassen/överklassen som kör bil missgynnas. Bra.

      Det är inte mer än rätt att förortskommunernas invånare får vara med och betala den service de utnyttjar i Göteborg.

  3. Biltullar i Göteborg är bara egoistiskt. Vad är så speciellt med just Göteborg? Det finns många kommuner runt om i landet som också lider av trafiken. Varför ska inte också dessa få införa lokal trafikskatt?

    1. PellePlutt: Jag tvivlar på att de små städer du tänker på har några egentliga problem med trafiken.

  4. Anders: /*tagit bort en mening som lägger ord i munnen på mig*/ #AS Det jag menar är att trängselskatt slår mycket hårdare mot dom bilförare som redan har knappa resurser och är på gränsen till att inte klara sin ekonomi men ändå är beroende av bilen, jämfört med dom som är välbeställda och tycker 60kr/dag är en droppe i havet (dom rika betalar gärna för att få slippa ”pöbeln” på vägarna), är det fördelningspolitiskt bra? Rättvist vore att ingen fick köra bil inne i centrala stan, alla med bil fick ställa bilen utanför stan och åka kollektivt in till centrum (men det skulle inte ge Göteborg några intäkter). Stockholm har åtminstone avgiftsfri ringled, ”trängselskatten” i Göteborg borde heta straffskatt istället, straffskatt är rimligtvis olaglig, eller vad kommer härnäst? Ska samhället straffbeskatta andra grupper? /*rasistisk mening, borttagen*/ #AS Jag vill ha bättre kollektivtrafik som gärna får bekostas av inkomstskatten, det vore mera rättvist och minskar behovet av bilen. En stor majoritet är emot ”trängselskatt”, politikerna vågar inte låta folket bestämma som i en demokrati.

  5. Varför är det som var gratis förr (som sjukvård, bilkörning) så jävla dyrt idag, trotts att skatterna är så höga? Varför är min framtida pension baserad på hur det går för börsen? Och varför ska de så kallade förvaltarna av min pension få ta ”avgifter” av mig för den pension JAG jobbar ihop trotts att de är så oproduktiva. Varför ska en föräldrer behöva gå en handledarutbildning per barn(!) de vill övningsköra med privat idag?

  6. ”.Visst skulle man kunna ha en folkomröstning, jag är övertygad om att .resultatet skulle bli att folket vill införa trängselskatter…”

    I vilken ”värld” bor du? Vem är ”folket” för dig?
    Jag är övertygad om att det skulle bli ett massivt rungande NEJ!

  7. /*förolämpning, borttaget*/ #AS

    Vi som bor i stan och är beroende av bilen pga jobb. Skall vi straffas för att vi behöver köra till t.ex Hisingen för att utföra vårt jobb?
    För det är precis det som sker med detta idiotiska förslag som sossarna dragit igenom!

    1. Magnus: Jag ser inget problem med att vi som bor i innerstaden eller i södra Göteborg får betala för att åka till Hisingen för att arbeta. Åker vi kollektivt får vi betala och att det också kostar att åka bil är ju då bara rättvist. I New York får man alltid betala om man vill åka till eller från Manhattan. Så har det varit mycket, mycket länge. Varför skulle det som inte är ett problem i New York vara ett problem i Göteborg?

      Sen vill jag påpeka att alla partier i fullmäktige i Göteborg är helt överens om införande av trängselavgift i Göteborg. Plus att jag inte är sosse.

  8. Jag är för trängselskatt fast inser att det vore mer rättvist för alla parter att ta bort reseavdragen. Vad klagar bilisterna: de som kör tjänstebil behöver inte tänka på trängselavgifter, de som drar av arbetsresan kan räkna in trängselskatt. Jag förstår inte. Att det är långa bilköer in i och ut ur Göteborg om morgnar resp. eftermiddagar och att det oftas sitter bara en person i bilen visar att alltför många bilister inte insett att vi måste ändra på vår livsstil.

  9. Michael: Vadå inget demokratiskt beslut? Politikern är folkvalda, och besluten är i högsta grad ett demokratiskt beslut. Dessutom folkomröstning? Någon gräns om folkomröstning får det väl ändå vara. Folkomröstning om EU och EMU är helt rätt, folkomröstning om en lokal åtgärd i en viss stad? Nej, det är hel vansinnigt.

    Trängselskatten är dessutom nödvändig för att få pengarna att räcka till att åtgärda det trafikproblem som finns i Göteborg med omnejd idag. En stor del av skatten kommer att finansiera västkustlänken, som är nödvändig för att kunna utöka kollektivtrafiken och tillgängligheten.

    Magnus: Varför straffar du Göteborg med att bosätta sig i centrum med bil?

    Sen för övrigt vill jag kommentera det Papaioannou skrev, han må vara IT-specialist men verkligen inte bilspecialist. Miljöbilar kommer verkligen inte skattebefrias. Det alla så felaktigt tror att en miljöbil alltid är miljövänlig, det är den inte. En miljöbil drar mer bränsle än en bensindriven bil. Det som klassas som miljövänligt är att koldioxiden är i ett slutet kretslopp, till skillnad till koldioxiden i fossila bränslen. En av anledningarna till att miljöbilar inte skattebefrias är för att de bidrar till högre halt avgaser på lokal nivå, men bra på global nivå.

    Göteborg är en smutsig bilstad som måste renas.

Kommentarer är stängda.