Den anarkistiska göteborgstrafiken

I Göteborg så har de flesta bilister glömt bort att de har en blinkers som man kan anvädna för att tala om att man tänker svänga. Istället svänger man bara huxflux. Något som gör att andra bilister, mc-förare, cyklister och fotgängare måsta vara extremt vaksamma på bilarna. Naturligtvis leder detta beteende till både olyckor och andra problem.

Men det är inte bara blinkers man tycks ha glömt bort. Högerregeln verkar var en annan sak som göteborgsbilister förpassats till glömskans kammare. Det enligt en artikel i Göteborgs-Posten. Naturligtvis också en orsak till olyckor och annat.

Sen får vi naturligtvis inte heller glömma Göteborgs dödsföraktande cyklister som tar sig fram snabbt och effektivt med så litet hänsynstagande som möjligt till allmängiltiga trafikregler. Fotgängarnas totala nonchalans för röd gubbe tycks dessutom ha spridit sig till cyklister och rött ljus. Där tycker jag iofs att det skulle vara tillåtet för cyklister att svänga höger även om det är rött ljus. Vid röd gubbe så är det i princip bara småbarnsföräldrar, turister och nyinflytatde studenter som stannar. Alla vi andra går så fort det finns en lucka mellan bilarna eller så fort gatan är tom. Efter nåt år brukar dock studenterna vara inlärda i det korrekta beteendet i staden Göteborg.

Men anarkismen sprider sig även till andra områden. I går i Stockholm såg jag nämligen något märkligt. Vid en busshållplats där det ännu inte fanns någon buss stod ett långt led av väntande. Folk stod alltså i kö för att komma på bussen fast bussen inte ens var där än. Jag har aldrig sett någon stå i någon kö för någon buss  Göteborgs stadstrafik. Inte ens när vi går på bussen använder vi oss av nåt fungerande kösystem, utan snarare av ett knösystem.

Kort sagt så tycks göteborgarna ha en mycket anarkistisk inställning till regler och förordningar inom trafikområdet. Charmerande men kanske också problematiskt. Eller inte?

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

PS. Jag cyklar och går, men kör inte bil. DS.

Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!

4 svar på “Den anarkistiska göteborgstrafiken”

  1. ”I går i Stockholm såg jag nämligen något märkligt. Vid en busshållplats där det ännu inte fanns någon buss stod ett långt led av väntande. Folk stod alltså i kö för att komma på bussen fast bussen inte ens var där än.”

    Jag bodde i Göteborg i nästan femton år (…och ser mig därför fortfarande lite som ”göteborgare i förskingringen”) och konfronterades då dagligen med trafikssituationen på olika sätt (…i bilen, i busskön, i spårvagnskön, osv. osv.). I Stockholm har jag aldrig bott men jag har vistats där en hel del.

    Även om det som ”göteborgare i förskingringen” svider en del att konstatera det, så tycker jag mig se en helt annan förståelse ”trafikanter emellan” i Stockholm än i Göteborg. I Göteborg, och t.ex. i trakten av alla filer kring Tingstadstunneln, tycks det finnas en inställning som säger ”…skyll dig själv om du inte byter fil i tid”. I Stockholm har jag sällan haft problem med filbyten även om det varit ”knökfullt”.

    Nu tror jag väl inte att dessa observationer beror på att stockholmare skulle vara ”snällare” människor än göteborgare utan skälet tror jag är att Stockholm över tiden haft en mer belastad trafiksituation än Göteborg som på något sätt lett till ett annat beteende.

    Jag medger att mina åsikter här är subjektiva men kunde ändå inte låta bli att framföra dem.

    1. peje: Min erfarenhet är att trafiken i Göteborg är besvärligare än i Stockholm.S en kan man ju diskutera vad det beror på. Min dotter, som bott i New York i 15 år sådär, tycker det är en skräckupplevelse att köra i Göteborg i jämförelse med den lugnare trafiken i New York.

  2. Det är ju faktiskt smått irriterande att folk inte har vett nog att släppa av passagerare innan de försöker gå ombord på bussen/spårvagnen i Göteborg.

    För övigt anser jag att det borde vara 30 km/h i hastighetsbegränsning i hela Gbg centrum. Det skulle förbättra miljön för både boende, gående och cyklister. Dessutom skulle många bilister nog inte ta skada av att varva ner lite.

  3. Man kan se det som en reaktion på att vi är närmare medelhavet än vad stockholmarna är.

    För i ”riksmedia” så gnälls det ganska ofta på hur prydliga vi i sverige är när vi står i vår busskö medan man ute på ”kontinenten” mer tar för sig.

    Det kanske är så att göteborgaren av naturen alltid har varit obekväm med auktoriteter, och en äkta göteborgare gör som han själv tycker för att det finns marginal för.Sedan kanske det finns dom som försöker lära sig systemet, men inte kan finliret, t.ex. slänga sig ut framför bilar m.m. Det är ju faktiskt ganska många i Göteborgstrafiken som är inflyttade, framförallt från småland.

Kommentarer är stängda.