Tågförseningar – bristande underhåll

Återigen har tågen på västra stambanan mellan Göteborg och Stockholm försenats i stor utsträckning. Denna gång på grund av en skada på rälsen orsakad av tjällossningen. Sådana skador beror vad jag kan förstå på bristande och eftersatt underhåll. Något som i sin tur är en följd av avreglering, privatiseringar och undermåliga upphandlingssystem. Ett icke-fungerande system som till och med i vissa fall leder till rena olagligheter och fiffel.

Med ett järnvägssystem som är uppdelat i mängder med småbitar vill alla bara att deras lilla bit ska vara så lönsam som möjligt och ge så snabb profit som möjligt. Ingen bryr sig om konsekvenserna av detta kortsiktiga lönsamhetstänkande, ingen bryr siog om effekterna på helheten och ingen bryr sig om de andra bolagnes vinster eller möjlighet att fullfölja sitt uppdrag. Följden blir kaos, försenade tåg och problem. Något regeringen gör allt för att förvärra med mer privatsieringar och fler marknadslösningar.

Enda sättet för järnvägen att åter fungera som en transportservice för invånarna i Sverige är att alltihop återtas i gemensam äga under gemensam kontroll.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Advertisements
  • Sverige

    Sverige i ett nötskal. Ingen är ansvarig för något. Ansvaret slutar vid nästa fallskärm, nästa verkschef som tillträdde … och faller alltid mellan ”stollarna.
    Men dyrt dyrt för skattebetalarna.

  • Kurt

    Det är också värt att uppmärksamma den tragiska tågolyckan i Norge där det var vagnar från det privata järnvägsbolaget Cargonet som släpptes. Med många privata aktörer på spår och bangårdar kommer ju leda till att arbetet blir mycket mera komplicerat och att antalet olyckor ökar.