Vilket flygbolag kastar in handduken först?

De europeiska flygbolagen har redan en ansträngd ekonomi då resandet på grund av den ekonomiska krisen minskat avsevärt. Flygstoppet på grund av Eyjafjallajökull:s utbrott innebär att flera flygbolag kommer att hamna i en rejäl krissituation. Pågår utbrottet länge och vindarna fortsätter att blåsa mot Europa med fortsatt flygstopp som följd så kan det innebära att vissa bolag inte kommer att klara sig utan kanske går i konkurs:

Nordens största flygbolag, SAS, Finnair, Norwegian och Cimber Sterling kommer att få förluster på tiotals miljoner kronor vardera för varje dag som krisen pågår. Jacob Pedersen, flyganalytiker på danska Sydbank, ger som exempel att om hela SAS skulle gå ut i strejk skulle det kosta bolaget 50 miljoner kronor per dag. Det betyder att förlusterna för bolaget kan uppgå till denna summa om alla flygplan står på marken under ett dygn.

Frågan är bara vilket bolag som blir först med att gå under? Finnair? SAS?

Intressant?
Bloggat: Cornucopia, Flute-tankar, Röda Malmö, Kildén & Åsman,
I media: VA,
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Advertisements
  • Hej
    Går SAS – så går också Kastrup. Kastrup är ett viktigt nav pga SAS. dör SAS så blir Kastrup en liten regional flygplats – ett dråpslag mot Danmark och till viss del Sydskåne.

    • Anders_S

      Air Brussels har redan begärt statligt ingripande för att rädda bolaget. Så Air Brussels blev först att kasta in handduken.

  • HeadWar

    Sist Eyjafjallajökull hade utbrott höll den på i två år. Food for thought…

    (Även om förutsättningarna för just den här sortens antiflygplansaska tycks vara att utbrottet sker under en glaciär, och den bör väl smälta bort förr eller senare.)