Omställning av Europas transportsystem är nödvändigt

Vulkanutbrottet på Island och det flygkaos som askan från Eyjafjallajökull skapat i Europa visar hur sårbart ett transportsystem byggt på flyg är. Alla vet också att flyg är det mest klimatfientliga och miljöfientliga transportsättet.

Så vad Eyjafjallajökulls utbrott betyder är att transportsystemet i Europa måste ställas om. Det går inte att basera ett transportsystem på något så lättstört som flygtrafiken. Inte heller är det vettigt att ett så miljöovänligt transportsätt som flyget tillåts dominera medeldistanstransporter inom Europa. För långväga interkontinentala sträckor finns det förmodligen inget annat alternativ, men mellan Göteborg och Stockholm eller Göteborg och Hamburg är det helt enkelt bisarrt. Där borde tåg vara det självklara. Även på sträckor som Göteborg-Amsterdam och Göteborg-Paris borde tåg vara det naturliga och bästa transportsättet.

Idag går det dock inte att åka till Amsterdam på ett vettigt och välfungerande sätt om man tar tåget. I princip krävs en övernattning i Köpenhamn eller Hamburg vilket gör att det inte blir realistiskt. Dessutom blir det lätt dyrare än flyget (även utan hotellrum), även om flyg från Göteborg till Amsterdam inte är speciellt billigt. En annan variant vore förstås att färjetrafik över Nordsjön återupptogs så man kunde åka båt till Amsterdam. Det vore dessutom mycket trevligare än att åka flyg.

För att en omställning från flygtrafik till annan mer störningsokänslig och miljövänlig trafik så krävs det dock politiska initiativ. Några sådan verkar inte komma från ledande beslutsafattare i varken Europa eller Sverige. vad som faktiskt skulle behövas är att flygbränsle beskattas på samma sätt som diesel eller bensin (kanske en internationell eller europeisk skatt), att korta flygrutter förbjuds, att det blir förbud för att bygga nya flygplatser och att små och onödiga flygplatser som finns på många håll stängs.

Vidare måste järnvägsnätet byggas ut, avregerleingen och privatsieringen av densmma upphöra så att man återigen på ett lika enkelt sätt som på 1970-talet kan köpa en tågbiljett vart man vill i Europa. Något som faktiskt inte fungerar idag. Järnvägssystemet i Europa fungerade betydligt bättre för 40 år sen änd et gör idag. Huvudanledningen till det är som jag ser det, den omfattande avregering och privatisering som skett i hela Europa. Ett återtagande av järnvägssystemen i gemensam ägo är nödvändig. Nya snabb- och höghastighetssjärnävgar måste byggas, även i Sverige och Danmark och färjelinjer måste återstartas. På så sätt kan Europa återigen få ett fungerande, mer störningsokänsligt och miljövänligt transportsystem.

Läs mer:

Intressant?
Borgarmedia: SVD1, 2, 3, 4, 5, GP, Bohusläningen1, 2, 3, 4, 5, Ttela1, 2, 3, 4, VF1, 2, 3, LT1, 2, HD1, 2,
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Advertisements
  • George Monbiot drar ännu mer långtgående slutsatser av flygkaoset: http://www.monbiot.com/archives/2010/04/20/an-eruption-of-reality/

  • Inte lätt att åka till Amsterdam med tåg från Göteborg? Nu gör du det ändå lite krångligare än det är. Det går direktförbindelse från Köpenhamn med nattåg, och till Köpenhamn från Göteborg är det inte så svårt att ta sig, tar 3¬?-4 timmar bara…

    Avfärd 13:42, framme dagen efter 10:29. En knapp timmes uppehåll i den danska huvudstaden på vägen. Lägger man till byten på ”ytterkanterna” av resan till snabbare tåg går det att trimma till 14.42 respektive 09:25.

    För den som föredrar dagtåg går resan att göra över dagen.
    Avfärd 05:42, framme 20:30. Eller 07:42 respektive 22:30.

    Sammanfattning: Inte alldeles enkelt, och skulle definitivt kunna bli bättre (framförallt kanske hastigheten), men alldeles orealistiskt är det ändå inte att ta tåget till Amsterdam, i alla fall om man kan tänka sig att åka nattåg.

    • Anders_S

      Magnus: Det går inte att åka samma dag på ett vettigt sätt utan en eller två extra övernattningar vilket definitivt gör resan för dyr. Det tåg du hänvisar till är helt omögligt för mig att använda. Jag åker på möten som börjar på lördag morgon, fredag morgon eller onsdag morgon. Alltså finns det inget vettigt resalternativ. En vettig tågresa till Amsterdam borde ta cirka 8 timmar, inte mer. En resa från Göteborg till Köpenhamn borde ta 2 timmar Man kan inte vara i Köpenhamn innan klockan 7 på morgonen utan övernattning och man kan inte ta sig hem till Göteborg efter klockan 10 på kvällen så det blri övernattning igen.

  • Pingback: Tysk roulette med flygplan?()

  • Peter H.

    ”Alla vet också att flyg är det mest klimatfientliga och miljöfientliga transportsättet.”

    Det här är helt enkelt inte sant. Det är jetbränsle som är miljöfarligt och det vet du. Precis på samma sätt som bilar inte är miljöfarliga, det är bensin och diesel som är problemet.
    Man skulle kunna tro att du bara slant med tanken men snart avslöjas vad det verkligen är som styr:

    ”[åka båt till Amsterdam] vore dessutom mycket trevligare än att åka flyg.”

    Infrastruktursatsningar ska alltså baseras på vad du råkar tycka är trevligt, och onödigt:

    ”Vad som faktiskt skulle behövas är att /…/ onödiga flygplatser /…/ stängs.”

    Du är ju inte demokrat, du vill bestämma allt själv! Vilka övriga onödiga eller tråkiga verksamheter ska vi stänga ner tycker du?

    (Om du inte vill publicera det här inlägget får du gärna svara privat på mailen.)

  • Pingback: Tillväxtreligion och klimatkamp « Röda Lidköping()

  • Jag sa inte att det var bra, bara att det inte var så illa som du sa, du skrev nämligen inget om kravet var att vara framme innan tiotiden. Lägger man möten som börjar vid lunch istället så är det inga större problem, även om jag nog tycker att det borde gå att trimma ytterligare några timmar på restiden ganska enkelt. Att det ”krävs hotelllrum i Hamburg” är helt enkelt inte sant, om man inte har de restiderna du tydligen ofta har.

    Vad gäller Göteborg-Köpenhamn lär restiden få en rejäl decimering de dagarna dubbelspåret på Västkustbanan är helt utbyggd, särskilt tunneln under Hallandsås lär göra skillnad. Bortom Köpenhamn är det mest problem genom Danmark, som inte haft jätteintresse av att höja hastigheterna. Jag har åkt med nämnda nattåg (dock inte hela vägen från Amsterdam), och väster om Köpenhamn lunkar det på i ganska maklig takt…

    • Anders_S

      Magnus: Möten är för folk från hela världen och måset ta hänsyn till fransmän, pakistanier, italiernar och nadra. Tiderna bestäms nåt åt i förväg och det fins helt enkelt inte nån praktik och ekonomisk möjlighet att åka buss/tåg. Men grejen är den att på 1970-talet var restiden till Amsterdam betydligt kortare än idag. Med tågbyte i Hamburg, inte i Köpenhamn.

      Ja, med tunnlarna (Malmö, Hallandsåsen) och dubbelspår förbi Varberg så blir det kortare restid. Men det trevligaste vore ändå färja. Då blir det övernattning på färjan och man komme fram utvilad på morgonen efter nästan ett dygns resa. Det var och kan bli en höjdare återigen.

  • Pingback: Människan tvingar fram ny epok | Mullvaden()