Nya Slussen – tätare stad – kvartersstad – bra stad

Förslaget till nya Slussen innebär att området kring Slussen i Stockholm kommer att bli mycket bättre än det är idag. Det innebär fler hus i kvartersbebyggelse, dvs en tätare, snyggare och bättre stad. Dessutom en bättre utformning av blåshålsplatsen framför nedgången till tunnelbanan som en del idag kallar torg fast den knappast gör skäl för den beteckningen.  Det nya förslaget är bättre, säkrare, vackrare än dagens Slussenkaos. Det nya förslaget innebär alltså att stockholmarna får ett område går från dåligt till betydligt bättre. Det är dags att sätta spaden i jorden. Jag ser fram emot att komma till Stockholm när nya Slussen står klart.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!

6 svar på “Nya Slussen – tätare stad – kvartersstad – bra stad”

  1. Det här är nog den värsta sortens rappakalja som någonsin skrivits avseende stadsplaneringen i Stockholm. Ett veritabelt nidingsdåd mot allt vad Stockholm står för som en av de vackraste städerna i världen. Nordens Venedig som det också kallas. Gissningsvis är skrivelsen någon slags ironi eller satyr. Tyvär finns det dock ett av kommunen utarbetat förslag. Upp till kamp för Stockholm i våra hjärtan.

    1. Håkan Lantz: Jag vet vad jag pratar om. Det är ett bra förslag som lagts fram. Naturligtvis kunde det varit ändå bättre. Den nuvarande Slussen är ett vidrigt ställe att vara på och passera. Blåsigt, kallt, öde, läskiga tunnlar, obehagligt, förfallet, fult.

      Läs också:
      http://www.zaramis.nu/blog/2009/04/18/nya-slussen-det-kan-kanske-bli-bra/
      http://www.zaramis.nu/blog/2010/04/09/forslaget-om-slussen-ar-ett-ganska-bra-forslag/

      http://www.zaramis.nu/blog/2010/02/22/slussen/ (ett annat förslag)

  2. Håkan – Skillnaden ligger nog i att de som till varje pris vill ”bevara” (dvs bygga en kopia av) dagens Slussen hör till den kategori människor som vanligtvis bara brukar uppleva platsen på bild eller i nostalgiska minnen som tappat en del färg med åren. De människor som varje dag passerar platsen har en mindre nostalgisk inställning till Slussen.

    Det är dags att vi på allvar börjar fråga oss VARFÖR åldersgrupper som inte ens kommer att få se det nya Slussen ska ges så mycket utrymme i debatten. Börja lyssna mer på Stockholms yngre människor. Pensionärerna är inte framtiden och de är inte heller en del av framtiden. Det finns ingen anledning till att bevara en kopia av dagens motorvägskorsning till eftervärlden för att göra en grupp äldre människor till viljes.

  3. Ja, Magnus, du menar att du upplevt det *nya* förslaget på annat sätt än på bild? Roligt med ditt förakt mot de som inte håller med dig. Hur blev jag plötsligt pensionär när jag inte gillar det nya förslaget? Blir alla de automagiskt eller är det bara ditt sätt att demonisera de som inte tycker som du för att kunna avpersonifiera dem och strunta i deras åsikter?

  4. Slussendebatten är en utmärkt illustration av Sayrle’s lag – http://en.wikipedia.org/wiki/Sayre%27s_Law – ju mindre som står på spel, desto vildsintare blir debatten.

    Det nya förslagets konstruktion är bättre än nuvarande Slussens – mindre biltrafikytor, mer gåtrafikytor, mer bebyggelse. Däremot har jag all förståelse för folk som är rädda för att husen kommer att se ut som Stockholm Waterfront – svarta skokartonger av glas – eftersom det är gängse arkitekturmode just nu.

    Jerker Söderlind föreslår på Yimby – http://www.yimby.se/2010/04/kronika-kartongsyndromet_905.html – att man ska ta beslut om konstruktionen nu och därefter ta sig en funderare om byggnadernas utseende. Alltså stadsplanering först, arkitektur sen. Och därmed ge en möjlighet till trevligare byggnader än de tämligen själlösa lådor som finns på nuvarande presentation.

    Ett bra förslag, tycker jag. Ett som kan tillämpas i alla förslag till stadsutbyggnad. Stadsplan först, byggnader sen.

Kommentarer är stängda.